۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۰۸
کد خبر: ۳۰۳۹۱۵

عطنا- نشست مشترک رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی با مدیر مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام حسام الدین خلعتبری، ضمن ارائه گزارشی از توانمندی‌ها و ساختار دانشکده الهیات از عزم دانشگاه علامه طباطبایی برای تحول در زمینه علوم انسانی گزارشی ارائه نمودند و با تاکید بر تبدیل بخشی از مباحث نظری دانشگاهی در حوزه علوم انسانی به موضوعات کاربردی روزآمد در جامعه، از جمله در سطح بین المللی، اشاره کردند و موضوعاتی مانند تلاش برای تاسیس گروه ادیان و عرفان اسلامی و گرایش های مختلف آن در این دانشکده را مورد توجه قرار دادند.

وی همچنین با تاکید بر سیاست های راهبردی دانشکده الهیات و معارف اسلامی برای پیشبرد اهداف کلان دانشگاه علامه در حوزه گفتگوی ادیان و فرهنگ ها گفت: دانشکده الهیات در راهبرد های عملی خود این سیاست گذاری را داشته است تا طی سال های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ بتواند بخش مهمی از فعالیت های علمی و پژوهشی و آموزشی استادان خود را در زمینه بین المللی روزآمد کرده و به سازمانها و نهادهای متولی امور بین المللی و فرهنگی در عرصه بین الملل به ویژه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خدمات متقابلی را در این زمینه ارائه دهد.

دکتر خلعتبری تصریح کرد: از نظر اجرایی، دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ویژه در مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ ها بتواند به مثابه دفتر همکاری های جامع بین آن مرکز با پژوهشگران و استادان دانشگاه های کشور تبدیل شود.

در ادامه آقای دکتر ضیایی، رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن گزارشی از توانمندی ها و ساختار درونی مرکز با استقبال از دیدگاه ها و راهبردهای ریاست محترم دانشکده الهیات دانشگاه علامه، گزارشی از سوابق فعالیت‌های این مرکز در حوزه گفتگوهای بین الادیانی و بین فرهنگ ها ارائه کرد و مدیران گروه های علمی آن مرکز نیز به عنوان هیئت همراه آقای دکتر ضیایی، گزارشی از تجربیات سالهای اخیر و همچنین برنامه های پیشروی تخصصی خود از جمله گفتگو های برنامه ریزی شده با جامعه مسیحیان کاتولیک و ارتدوکس و پروتستان و همینطور در حوزه ادیان شرقی ارائه کردند.

در این نشست، رئیس و اعضای مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ ها بر شناخت توانمندی‌های استادان دانشگاه در حوزه بین الملل و استفاده کامل از ظرفیت های این نخبگان به ویژه در حوزه نشست‌های علمی تاکید داشتند.  مشارکت در تولید منشورات علمی، برگزاری کارگاه ها و نشست ها، تسهیلگری در جذب و پرورش دانشجویان خارجی، به ویژه در حوزه الهیات و تعامل در موضوعات نظری در سطح بین المللی برای ارائه تصویری جامع از تمدن نوین اسلامی و دیدگاه های کلان فرهنگی، انسانی و الهی اسلام و جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی، از دیگر موضوعات اشاره شده در این زمینه بود.

در ادامه مدیران گروه های علمی فلسفه و کلام اسلامی، علوم قرآن و حدیث، مطالعات میان رشته های قرآن بنیان و معارف اسلامی دانشکده الهیات دیدگاه ها و ظرفیت های گروه های علمی خود را به تصویر کشیدند. همچین آقای دکتر یاسر تک فلاح  به عنوان مدیر دفتر بین الملل دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ایجاد دفتر اختصاصی فعالیت‌های بین‌المللی در این دانشکده را جزئی از اهداف راهبردی تحول در حوزه علوم انسانی و الهیات در دانشکده الهیات و معارف اسلامی برشمردند و بخشی از راهبردهای مورد نظر و پیشنهادات خویش را ارائه کردند.

همچنین دکتر علیرضا اشتری تفرشی نیز پیشنهاد کرد به منظور اجرایی شدن راهبردهای مشترک، جایگاهی حقوقی برای دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی در شورای اداری مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ ها ایجاد شود و متقابلا حضور متناوب همکاران مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ ها در دانشکده الهیات و معارف اسلامی طبق روال آیین نامه های موجود به ویژه تفاهم نامه کلان دانشگاه علامه طباطبایی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ساختاری و اجرایی شود.

در پایان روسای دانشکده الهیات و معارف اسلامی و مرکز ادیان گفتگوی ادیان و فرهنگ ها بر تداوم این نشست‌ها و همکاری‌ها برای رسیدن به دستاوردهای مشترک در هفته های پیش رو و  آینده ای نزدیک تاکید کرد.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار