۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۷:۱۸
کد خبر: ۳۰۳۸۶۰

عطنا - نشست بررسی تحولات ایران و منطقه،با تاکید بر برنامه برجام و اوکراین با حضور دکتر علی رجب زاده(دبیر نشست)،دکتر وحید جلال زاده(رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی)،دکتر عبدالله معتمدی(ریاست دانشگاه علامه طباطبایی)،دکتر علی آدمی(معاون اموزشی دانشگاه)،دکتر علی اصغر کیا(رئیس دانشکده علوم ارتباطات) و دکتر حسام الدین خلعتبری لیماکی(رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی)در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
 
حسام الدین خلعتبری در ابتدای این نشست در باب دانش و اندیشه گفت:« مردم با آن چیزی که نسبت به آن جاهل هستند، مخالفت می کنند.بنابراین اگر دانش،اندیشه و فکر ضمیمه شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.این جلسه، در ادامه جلسات سیاسی اجتماعی است که ما بتوانیم حس و حال خود را به جهان فکر و اندیشه برسانیم.»
 
وحید جلال زاده سخنان خود را با موضوع برجام آغاز کرد:« بسیاری از افرادی که در حکومت جدید بر سر برجام مذاکره می کنند مخالفین برجام هستند؛ نظیر آقای باقری.بنده هم مخالف برجام هستم و بنابراین عرایض بنده را حمل بر مدافع برجام بودن نگذارید. در هشتم شهریور سال ۱۴۰۰، جلسه ای با دست اندرکاران جدید در سطح عالی نظام تشکیل شد و اولین بحث، ادامه دادن مذاکرات وین ششم بود که رای آورد و اعلام کردند که دولت جدید مذاکرات را ادامه دهد و در ادامه در باب فرسایشی بودن یا نتیجه دادن مذاکرات، مذاکره برای نتیجه رای اورد.رئیس جمهور نیز در جلسه ای دیگر اعلام کردند که وزارت خارجه مذاکره کننده و شورای عالی تصمیم گیرنده و‌سیاست گذار باشند.بنابراین، این یک تصمیم عالی بود و مذاکره کنندگان با برجام موافقت ندارند.»
 
او ادامه داد:«لذا، مذاکرات وین ششم که اقای عراقچی تا دور ششم رسانده بود، با یک فرمت جدید توسط اقای باقری ادامه پیدا کرد. اقای عراقچی در دور اخر مذاکرات به متنی رسیده بودند که در آن حدود پانزده پرانتز بود که به تعبیر ما، مراعا بودند و دوستان جدید به این مراعا ها اضافه کردند که ‌درباره آن ها بحث شود.امریکا در دوران جدید قصد بازگشت به برجام را داشت و جمهوری اسلامی به عنوان عضوی از “چهار به علاوه یک” باید موافقت می کرد. وزیر خارجه امریکا منتظر است که ببیند جمهوری اسلامی میپذیرد یا خیر.بسیاری از دوستان حتی در مجلس، فکر می کنند اگر مذاکرات نتیجه دهد پیشرفت های هسته ای که امروز به آنها دست یافتیم ادامه خواهد کرد، در صورتی که اگر به نتیجه برسد ما به برجام برمی گردیم.تعهدات برجامی را میپذیریم و از امریکا و اروپا نیز می خواهیم تعهدات برجامی خود را انجام دهند.»
 
او در رابطه با قانون راهبردی لغو تحریم ها افزود:« در اواخر دولت اقای روحانی، حضرت اقا پنج گام هسته ای را در شورای امنیت مصوب کردند که در پنج مرحله به اروپاییان پالس دهیم و به جاده یک طرفه برجام خاتمه دهیم. از جمله چیزهایی که می شد برای فشار روی امریکا استفاده کرد، پروتکل الحاقی بود. ما یک پروژه به نام قانون راهبردی لغو تحریم ها برداشتیم که اقای ظریف به عنوان وزیر خارجه اعلام کردند که با تصویب این قانون، جنگ خواهد شد اما در نهایت به تصویب رسید و در این قانون راهبردی، یکی افزایش توانمندی های هسته ای ما و دیگری پایان دادن به پروتکل الحاقی و داوطلبانه است؛ که اگر تحریم ها لغو نشود ما به پروتکل های الحاقی داوطلبانه پایان می دهیم. بعد از تصویب اقای روحانی موضع گرفتند و الان اقای عراقچی و دیگر دوستان معتقدند که در صورت نبودن این قانون امریکا به برجام بازنمی گشت و دست ما خالی شده بود و کسی با ما مذاکره نمی کرد.»
 
رئییس کمیسیون امنیت ملی بیان کرد:« اقای باقری بعد از بحران اوکراین دو موضوع با روس ها مطرح کردند که یکی، خارج کردن ما از تحریم اقتصادی در برجام بود که دو ایراد گرفته شده بود و باعث توقف شد، بعد از آن که پذیرفته شد، با وجود همان مباحث پذیرفته شده دبه دراوردند. نکته ی دیگر اینکه، بخشی از اتفاقاتی که در برجام باید رخ می داد در حال حاضر از هر دو طرف در حال انجام است.»
 
جلال زاده فرصت های اکنون در برجام را غنیمت شمرد و ادامه داد:« در حال حاضر وضعیت ما نسبت به امریکایی ها بهتر است، نیاز انها به این که پرونده برجام بسته است از ما بیشتر است. البته ما هم به آن نیاز داریم و اصلا بخاطر نیازمان در برجام مذاکره کردیم. اما با توجه به وجود مسائلی مانند اوکراین و کنگره (که بایدن در نظرسنجی ها سقوط کرد) این مسئله برای امریکا مهم است پ باتوجه به اینکه احتمال روی کار امدن پمپئو و یا ترامپ وجود دارد، اگر هم برجام امضا شود در نهایت دو سال برای ما کارامد است و باید از این دوران نفس گیری استفاده کنیم کشور را از لحاظ اقتصادی تقویت کنیم.»
 
پوتین در میدان جنگ برنده و در عرصه رسانه بازنده است
 
او با خاتمه دادن به بحث‌ برجام سخنان خود را در باب اوکراین مطرح کرد و گفت:« بحث اوکراین، بحث حیثیتی بود و ریشه ای این جنگ در عملکرد امریکایی ها بود. یک تعبیر اینکه در حال حاضر امریکایی ها روسیه را در تله انداخته اند و تعبیر دیگر اینکه اتفاقا روسیه نظم جهانی را به دست گرفته است؛ ما از این به بعد باید بگوییم قبل از بحران اوکراین و بعد از بحران اوکراین و بنابراین روسیه از جهت سرزمینی موفقیت کسب کرده است و تقریبا در شرق مستقر شده و دیوار برلین شرق را از غرب جدا می کند و … . اما از جهت میدانی و افکار عمومی، امریکایی ها روسیه را زمین گیر کردند. بنده در حال آماده کردن نامه ای به اقای پوتین هستم که هزینه ای را برای رسانه ها در نظر بگیرند، چرا که در میدان برنده است و در رسانه بازنده. در جمهوری اسلامی هم همینطور، هر چه موفقیت کسب می کنیم در رسانه ها و فضای مجازی بازنده هستیم. دنیا ان چیزی را که می بیند باور می کند و امریکایی ها نشان داده اند که در تمامی سازمان های بین المللی، رسانه ها را در دست گرفته اند.»
 
جلال زاده در ادامه ی همین موضوع اضافه کرد:«تضعیف روسیه در این روند و نظام به نفع ما نیست. اما اگر روسیه تضعیف شود، این به قدرت امریکا در جامعه بین الملل و فضای روابط بین الملل خواهد افزود. روسیه نباید از رودخانه می گذشت و به سمت کی یف می امد اما اگر روسیه در شرق بماند به نظر من در میدان پیروز می شود، هرچند که در فضای عمومی و رسانه ها همچنان بازنده است.ما با روسیه روابط راهبردی داریم و اعلام بی طرفی برای کشوری که فعال جهانی است، زیبنده و شایسته نیست، چرا که کشور کنشگر و قوی هستیم و موضع ما برای خیلی از کشورها اهمیت دارد.»
 
جلال زاده در ارتباط با حقوق بشر و اقتصاد در این نهاد گفت:« لازم است به موضوع حقوق بشر در دانشگاه اهمیت داده شود؛ چراکه همزمان با هسته ای، پرونده حقوق بشر را برای ما سنگین می کنند. پرونده ای که ما را دوباره زیر تیغ تحریم خواهد برد حقوق بشری است. برای مثال دادگاه حمید نوری در سوئد را با ترفندی، دادگاهی علیه جمهوری اسلامی دراوردند. لذا فرصتی است که در این موضوع در دانشگاه علامه طباطبایی بابی باز شود.در نهایت، در باب اقتصاد و مسائل اقتصادی ایران؛ از شما اساتید انتظار می رود که در این زمینه کمک کنند دولت با تکانه های کمتری این موقعیت اقتصادی را رد کند و ما از شر این تبعیض مسلم در حق ملت رهایی پیدا کنیم و من هم حتما تمایل دارم که جلسه ای تشکیل دهم و خودم نیز در این زمینه کمک خواهم کرد.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار