عطنا - بحث آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ بسیار داغ و با رفت وآمدهای مکرر میان مجلس و شورای نگهبان بسیار پر ماجرا و خبر ساز شد و این ماجرا به ماه دوم سال ۱۴۰۱ هم رسیده است و احتمال ادامه آن تا ماههای دیگر وجود دارد. با موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، واردات خودرو پس از ۴سال در آستانه آزادسازی قرار گرفته است، حالا اگر اتفاقی رخ بدهد، بازار خودروهای خارجی و داخلی کشور را تحتتاثیر قرار خواهد داد؟
واردات خودرو باید به گونهای و در محدوده قیمتی انجام شود که تنظیمکننده بازار باشد. امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو با بیان این مطلب گفت: موافقان طرح آزاد سازی واردات خودرو مدعی هستند که با انجام چنین کاری، صنعت خودرو با تغییر چشمگیری در تولید مواجه خواهد شد؛ اما قطعاً واردات با این نوع تصمیم گیریها هیچ کمکی به صنعت خودرو نخواهد کرد.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با طرح این سوال که آزاد سازی واردات خودروهای لوکس و ویراژ این مدل خودروها در خیابانهای شهر، چه کمکی به صنعت و بازار خودرو دارد؟ گفت: وقتی قرار است خودروها با مدلهای به روز برندهای مطرح دنیا وارد خیابانها شود، ایجاد رقابت با خودروساز داخلی معنی ندارد! زمانی واردات ماهیت اصلی خود را خواهد داشت که باعث رقابت در تولید شود.
وی تصریح داشت: امروز خودروسازان کشور توانایی تولید تعهدهای خودرویی خود آن هم مطابق با استانداردهای جهانی را ندارد، چطور میخواهند این صنعت ضعیف را با خودروهای خارجی مدل بالا وارد میدان رقابت کنند!
امینی گفت: پس این همهمهها و دلسوزیها فقط ظاهر سازی برای ایجاد موج حمایتی جهت واردات خودرو است، نه تقویت صنعت خودرو سازی کشور و تنظیم بازار! واردات خودرو باید با کلاسهای متوسط انجام بگیرد که مردم عادی توانایی خرید آن را داشته باشد. آیا در این باره همین موافقان آزاد سازی واردات، طرحهای خود را اعلام کرده اند؟
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: وارداتی که این همه سنگ آن را به سینه میزنند هیچ کمکی به صنعت و بازار خودرو کشور نمیکند و فقط رانت خواران پشت پرده که از سپر نمایندگان استفاده کرده اند سود خواهند برد.
وی تصریح داشت: منافع یکسان یکسری افراد در دفاع از آزاد سازی واردات خودرو، تنها به ضرر بیشتر مردم کشور و از همه مهمتر صنعت خودرو سازی کشور است. برخی نمایندگان مجلس منافع واردات چیان را به این شکل تأمین میکنند.
امینی با اشاره به اینکه دولت موظف است صنعت خودرو سازی کشور را توسعه دهد، گفت: صنعت خودروسازی کشور پاسخگوی نیاز متقاضیان در بازار نیست. واردات خودرو باید به نحوی باشد که آسیبی به وضعیت صنعت خودرو وارد نکند.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ حداقل دولت به جای برپا کردن این همه سرو صدا جهت واردات خودرو نسبت به تامین قطعات مورد نیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپوشده در انبارهای شرکتهای خودروساز به بازار اقدام کند.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تأکید داشت: افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار در صنعت خودرو سازی، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موضوعاتی است که شاید در طرح آزادسازی واردات خودرو مطرح شده باشد، اما با احتمال رانت در این جریان سازی، قطعاً هیچ یک از موارد تأکید شده اجرا نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه چرا نمایندگان مجلس به جای این همه دلسوزی جهت واردات خودرو، دنبال راه نجات صنعت خودرو سازی کشور نیستند، گفت: خودرو سازی کشور سال هاست که درمعرض ضربههای متعددی از سوی رانت خواران و سود جویان بوده و عدهای با توجه به انحصار طلبی در این صنعت، دست به هر کاری جهت تأمین منافع خود زده اند.
امینی تأکید کرد: اکثریت مردم توان خرید خودروهای ایرانی را از دست داده اند. واردات خودرو آن هم با توجه به نرخ دلار در ایران تنها برای سوری و ویراژ عدهای خاص و قشر پولداران کشور است، پس این چه توجیهی برای صنعت خودرو سازی و تنظیم بازار خودرو دارد که برخی نمایندگان سنگ آزاد سازی واردات را به سینه میزنند.
عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: