عطنا - با مشخص شدن همگروه های ایران در جام جهانی فوتبال، سیاسی ترین گروه در این رقابت ها شکل گرفت و به دنبال آن رسانه ها و افکار عمومی برای شکل دادن به افکار عمومی در این حوزه دست به کار شدند.
دکتر عباس اسدی در گفتگو با عطنا در این مورد گفت: «همگروهی ایران با امریکا و انگلیس در جام جهانی، اگرچه به ظاهر یک چالش و رقابت ورزشی است، اما بعد تبلیغاتی آن بسیار پررنگ است و حاشیه بر متن غلبه دارد. ما شاهد ترفندهای تبلیغاتی کشورهای دوطرف علیه یکدیگر خواهیم بود. همچنین، این هم گروهی در فضای مجازی هم برای طرف ایرانی و هم خارجی، به خصوص آمریکا و انگلیس دستمایه ای برای مطرح کردن طنزها و مسائل جدی و بنیادی شده است.»
وی افزود:«این فرصت وجود دارد که با استفاده از ترفندهای تبلیغاتی، نقاط ضعف تیمها بیشتر برملا شود و رسانههای انگلیسی و امریکایی در این حوزه تلاش خواهند کرد در صورت باخت تیم ملی فوتبال ایران، آن را به مسائل سیاسی و حکومتی دولت ایران مانند مسائل برجام و هسته ای و غیره ربط دهند و ما شاهد آخرین تکنیک های تبلیغاتی این کشورها خواهیم بود.»
دکتر اسدی در رابطه با جوسازی تبلیغاتی علیه ایران توضیح داد: «ما نمی توانیم جلوی تبلیغات آنها را بگیریم و تبلیغات منفی را به طور کامل خنثی کنیم، اما باید منافع ملی و عرق ملی را در نظر بگیریم و برای مقابله با آن تبلیغات باید تکنیکهای تبلیغاتی خاص خودمان را داشته باشیم.»
او ادامه داد: «همچنین ما باید با تکیه بر نقاط قوت ایران، مردم را آگاه کنیم و از این طریق جلوی ضربه تبلیغات منفی رسانههای غربی را بگیریم. نکته دیگر این است که گاهی ممکن است رسانه ها از این دیدارهای ورزشی دستمایه ای در نظر بگیرند و به عنوان دیپلماسی ورزشی آن را ترویج کنند و افکار عمومی ایران را تحت فشار قرار دهند تا افکار عمومی، دولت را وادار کند این فرصت را غنیمت شمارد و رفتار کشور با امریکا عوض شود، گرچه رفتار ایران با آمریکا برمبنای اصول استراتژیک تعریف میشود.»
اسدی با اشاره به این که حواشی همواره در ورزش وجود دارند، به رویدادهای اخیر ورزشگاه مشهد اشاره کرد و گفت: «در این مورد باید مسئولین و تصمیم گیران فدراسیون فوتبال پاسخگو باشند، اما با این حال، نباید اجازه دهیم که آوار منفی این نوع رفتارها بر ورزش ما سایه بیاندازد.»
دیدار ایران با امریکا وانگلیس بزرگترین فرصت است
وی گفت: « هر اتفاقی هم که در جریان این دیدارها رخ دهد ما می توانیم از آن استفاده کنیم و ممکن است رفتارهایی صورت پذیرد که خودمان آن را چالش درنظر بگیریم؛ در حالی که ممکن است فرصتی برایمان باشد و نباید از واژه چالش استفاده کرد.این دیدارها بزرگترین فرصت است و اگر رسانه های ما در داخل همصدا عمل کنند موفق خواهیم بود.»
دکتر اسدی در پایان سخنان خود گفت: «همانطور که ما این دیدارها را هم چالش و هم فرصت میبینیم، این موضوع برای کشورهای دیگر هم صدق میکند و آنها هم همینطور فکر میکنند و همین نگرانی ها را دارند. آنها هم نگران رفتارهای تبلیغاتی ما در این مسابقات ورزشی هستند. اما در مجموع من هیچ چالش جدی نمی بینم و باتوجه به توانمندی رسانه های ما، هر مسئله ای را می توان خنثی کرد و باید این را در نظر داشت که اگر در دیدارهای ورزشی چالشی وجود نداشته باشد نمی توانند مهیج و هیجان انگیز باشند.»
عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: