۰۲ فروردين ۱۴۰۱ ۱۰:۳۹
کد خبر: ۳۰۳۶۷۵

عطنا - در آستانه سده نوین خورشیدی و گرامیداشت یکصد سالگی روابط ایران و افغانستان، مراسم رونمایی از کتاب «فرهنگ جزیره­ای؛ تأملاتی پیرامون فرهنگ سیاسی افغانستان» نوشته آقای داوود عرفان، پژوهشگر روابط بین ­الملل و علوم سیاسی، برگزار شد.

این مراسم شامگاه روز دوشنبه برابر با بیست و سوم اسفندماه 1400 در موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبائی، به میزبانی انجمن علمی دانشجویی مطالعات افغانستان و با همکاری پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی و انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار گردید.

به همت آقای عرفان، نخستین گام برای شناخت فرهنگ سیاسی افغانستان با نگارش کتاب فرهنگ جزیره­ ای برداشته شده است. خواننده با مطالعه کتاب به شناخت کلی از افغانستان و فرهنگ سیاسی این کشور دست پیدا می­کند. اهمیت کار نویسنده در گام نخست، آفرینش اثر در جامعه­ ای است که افزون بر کمبود ثبات سیاسی، ثبات اجتماعی ضعیفی نیز دارد و در یک فضای پیچیده و مملو از خرده فرهنگ­های متنوع و گوناگون، به سر می برد. اهمیت دیگر این اثر، تولید ادبیات در فضای نوپای علمی افغانستان است و علی رغم اینکه کتاب حاضر، تجربه اول در این زمینه بوده، اما با استقبال خوبی همراه شده است.

نکته امیدوارکننده در نگارش آثاری مانند این کتاب آن است که نسل جدید افغانستان دغدغه­ ای متفاوت از نسل گذشته دارند و علی رغم تحولات کنونی در جامعه افغانستان، همچنان تقویت حوزه علم و پژوهش را رسالتی برای خود در نظر می­گیرند و به دنبال خلق آثاری برای معرفی چهره­ای متفاوت از افغانستان و افغانستانی هستند.
طی این مراسم نخست دکتر سید عسگر موسوی انسان­ شناس افغانستانی، به تشریح جامعه افغانستان و نیاز این کشور به داشتن آثاری از این دست اشاره نمودند. در ادامه دکتر ابوالفضل دلاوری، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، ضمن ابراز خرسندی از تولید این کتاب، با نگاه علم جامعه شناسی سیاسی به نقد کتاب پرداختند. همچنین دکتر عمر شریفی، استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان و پژوهشگر ارشد در دانشگاه مینه سوتا، به عنوان متخصص حوزه افغانستان به موضوع فرهنگ جزیره­ ای افغانستان نگریستند و به تحلیل محتوای کتاب پرداختند.

در پایان، آقای عرفان درباره محتوای کتاب، شیوه انجام تحقیق و روش­های به کار برده شده برای حاضرین توضیحات کامل ارائه کردند. ایشان در بخش دوم سخنانشان به پرسش هایی که از سوی حاضرین پرسیده شد، پاسخ دادند و ابراز داشتند به عنوان پژوهشگری که در حوزه فرهنگ سیاسی افغانستان مطالعه و پژوهش انجام داده­ اند، آماده همکاری با همه علاقه­ مندان تحقیق در حوزه فرهنگ سیاسی افغانستان هستند.

این مراسم که با حضور جمعی از استادان و دانشجویان افغانستانی و ایرانی به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد، آخرین برنامه بین­ المللی دانشگاه علامه طباطبائی در سال 1400 بود.

گزارشگر: زهرا جمالی
دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی در دانشگاه علامه طباطبائی

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار