۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ۱۰:۰۶
کد خبر: ۳۰۳۶۶۲

عطنا - نشست بررسی مولفه های جنگ شناختی به همت گروه روزنامه نگاری دانشکده علوم ارتباطات و با همکاری دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دوشنبه 23 اسفند ماه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در این نشست، دکتر عباس اسدی، دبیر نشست (مدیر گروه روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی)،حجت الاسلام والمسلمین اکبری اقدم(مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی)، دکتر محمد شیربیگی(پژوهشگر راهبردی رسانه)، دکتر سعید غفاری(آینده پژوه و متخصص حوزه رسانه) و دکتر ابراهیم سلطانی نسب(آینده پژوه و پژوهشگر حوزه جنگ های شناختی)حضور داشتند.
 
حجت الاسلام والمسلمین اکبری اقدم ضمن تبریک روز جوان این نشست را با اشاره به موضوعات دینی آغاز کرد و گفت: «با اشاره به سورۀ والعصر ایمان،شناخت، آگاهی و عمل صالح باید در کنار هم قرار گیرند و ما باید عمل صالح را به تصویر بکشیم و به جای اینکه اجازه دهیم کشورهای دیگر جنگ شناختی راه بیندازند دست به کار شویم.»
 
او با اشاره به تواصی به حق، حقیقت و صبر اظهار کرد: «آن چیزی که باید تبیین شود را در این جنگ شناختی تبیین کنیم. جهاد تبیین، نگاه سیستمی و شبکه ای می خواهد و باید همۀ توان و موجودی خود را پای انقلاب به کار گیریم. جنگ شناختی، جنگ ترکیبی است و همه جانبه باید وارد کارزار شد.»
 
دکتر شیربیگی، دیگر سخنران این نشست با اشاره به اصول و مبانی جنگ شناختی، اظهار کرد: «در گذشته، جنگ ها به صورت سخت بود و کمی هم به صورت روانی استفاده می شد و در نهایت به مرور زمان به سوی جنگ نرم رفت که مفاهیم گوناگونی دارد.»
 
این پژوهشگر راهبردی رسانه ادامه داد: «جنگ شناختی در دو حوزۀ فکری و اندیشه و روح و روان وجود دارد. ما انسان ها یا در موضوعی شناخت داریم یا نداریم و یا شناخت ما به اندازه ای نیست که قادر به تصمیم‌گیری باشیم. در هر حال، غالب سیاست‌گذارها برای هر کدام از این سه گروه برنامه دارند و آنها را هدایت می کنند.»

وی در پایان افزود: «کامل‌ترین تعریف جنگ شناختی عبارت از این است که جنگ شناختی از روانشناسی شناختی گرفته شده است و با تکنیک و تاکتیک های روانشناسی، افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین نا امید کردن مردم به عنوان یکی از‌ وجهه های جنگ شناختی است.»
 
دکتر غفاری نیز در این نشست بیان کرد: «در سه مرکز به مفهوم جنگ شناختی توجه شده است که یکی مرکز نوآوری ناتو در کانادا، دومی خود‌ مرکز ارتباطات راهبردی ناتو و دیگری دو اندیشکده که تحت مدیریت اسرائیلی هاست.»
 
او اضافه کرد: «پس از بهار عربی، شکل دیگری از جنگ شناختی شکل گرفت. در جنگ شناختی انسان سوژه است. برای ریشه شناسی جنگ شناختی باید به سراغ علوم شناختی برویم که هدف این جنگ ایجاد تحول در نحوۀ نگرش سوژه به محیط پیرامون خود و زمینه ساز برای انجام کار خاصی است.»

وی در پایان تصریح کرد: «موضوع مدیریت ادراک، یکی از زمینه های اصلی فهم عمیق و دقیق جنگ شناختی است. مزیت رقابتی در جنگ شناختی متعلق به کسی است که اولین قدم را تاسیس کند و زمان، مکان و وسیلۀ تهاجم را مشخص سازد. جنگ شناختی به دنبال این است که افکار عمومی را تکه تکه کند.»

دکتر سلطانی نسب، نیز ضمن اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان ستاد علوم شناختی در سال ۱۳۹۷ گفت: «ما ناچار از ارتباط با مقولۀ علوم شناختی هستیم. این علم و موضوع، موضوع جدیدی است و در حال روی دادن است. جنگ شناختی یکی از محصولات علوم شناختی است که این علوم، پژوهش علمی در مورد ذهن و مغز است و یک تعریف مصطلح از جنگ شناختی این است که این جنگ، هنر استفاده از علوم و ابزارهای فناورانه برای شناخت اهداف انسانی است؛ یعنی از ابزارهایی برای تاثیر گذاری استفاده می کند.»

وی در رابطه با تعریف جنگ شناختی ادامه داد: «این جنگ، نسبت به جنگ های دیگر غیرمتعارف‌تر است. از ابزارهای سایبری استفاده می کند و بر تصمیم گیری تاثیر می گذارد. همچنین از اقدامات مثبت جلوگیری می کند. به اصطلاح یک جنگ موذی است که حتی فراتر از جنگ سایبری است و خارج از بحث تاریخی، ما سالهاست که در این جنگ هستیم. در این جنگ نیازی نیست که سرزمینی را احاطه کنیم؛ بلکه فقط کافی است عینک افراد را عوض کنیم.»

این آینده پژوه در تکمیل سخنان خود و ذکر راهبردی برای مقابله با این موضوع افزود: «جنگ شناختی اساساً مبتنی بر شبکه است که مناسبات بین دولت و ملت را بر هم می زند. در این جنگ، هدف تنها نخبگان نیستند، بلکه مردم عادی هستند و به قدری این جنگ نامرئی است که متوجه آن نمی شویم. در پایان برای دفاع باید امنیت شناختی افراد جامعه را تضمین کنیم که همان بحث جهاد تبیین است. ما باید سیستم های هوش مصنوعی را برای تقویت نیروی انسانی به کار گیریم و عوامل انسانی را تیم سازی کنیم که این دقیقاً همان بحث سواد رسانه ای است.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار