۰۲ اسفند ۱۴۰۰ ۰۷:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۵۴۰

عطنا- کتاب‌ تنگ شکر در بنگلادش به قلم دکتر‌ محمد ابولکلام سرکار، عضو هیئت علمی دانشگاه داکای بنگلادش و به ویراستاری دکتر‌ محمد کاظم کهدویی، عضو هیئت علمی‌ دانشگاه یزد در انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی به چاپ رسیده است. 

کشور‌ بنگلادش سرزمینی است که از قدیمی‌ترین ایام دارای فرهنگ و تمدن بوده است و اگرچه با سرزمین ایران فاصلۀ زیادی دارد اما در عوالم روحی و‌ معنوی بین دو‌کشور فاصله ظاهری تاثیری نداشته و دل های مردم این سرزمین به فرهنگ و‌ تمدن این سرزمین نزدیک است.

نویسنده این کتاب با شرکت در چندین همایش بین المللی مربوط به زبان و ادبیات فارسی و ارائه مقاله درباره معرفی و آشنایی مفاخر ادب فارسی به این نکته پی برده است که این‌گونه مقاله ها مانند حافظ پژوهی در بنگلادش، عطار پژوهشی در بنگلادش، مطالعات جامی در بنگلادش نزد داوران و‌ پژوهشگران بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین کارهایی که درباره مفاخر ادب فارسی در سرزمین بنگلادش از زمان قدیم تا حال صورت گرفته است مانند کتاب، مقاله، سخنرانی و... را جمع آوری کرده است و مجموعه این گردآوری را تنگ شکر نامیده است. 

گفتنی است این پژوهش ها با دقت بسیار پیش رفته اما در هر حال ممکن است در‌ مواردی نادر به سبب ناشناخته بودن و یا در دسترس نبودن مواردی  ذکر نشده باشد.

نویسنده این کتاب تلاش کرده تا بزرگان و مفاخر ادب فارسی از جمله رودکی، فردوسی، خیام، سعدی، نظامی و... معرفی کند و درباره زندگی‌نامۀ شخصی، آثار و ارتباط آنها با سرزمین بنگلادش به طور مفصل توضیح داده است.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار