۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ۲۰:۲۶
کد خبر: ۳۰۳۴۶۵

عطنا - نشست وبينار "تندتر از عقربه ها حركت كن"، به مناسبت دهه مبارك فجر به ميزباني معاونت فرهنگي دانشگاه علامه طباطبايي و دعوت از یک شركت دانش بنيان برگزار شد.

شرکت دانش بنیان بهيار صنعت اصفهان كه چهارمين توليدكننده دستگاه شتاب دهنده خطي، جهت درمان بيماران سرطاني در جهان است در این نشست حضور داشت. نشست مذکور تحت عنوان انقلاب اسلامي، خودباوري، جوان ايراني در تاريخ ١٣ بهمن ١٤٠٠ به صورت مجازي برگزار شد.

در ابتدای نشست آقاي مهاجري ضمن تبريك ايام يوم الله دهه فجر توضیحاتی كلي از شركت و دستاوردهای آن كه حاصل تلاش ٢٢ ساله مجموعه شركت بهيار صنعت بود، به ميهمانان مجازي ارائه دادند. اين شركت فعاليت خود را از سال ١٣٧٨ توسط مهندس نويد بخش و مهندس نيكويي كه فارغ التحصيل مهندسي برق از دانشگاه صنعتي اصفهان بوده و مشغول به كار در بيمارستان سيدالشهداي اصفهان بودند در حوزه ساخت تخت هاي پزشكي و برانكارد آغاز كرده و بعد از ٢ سال موفق به توليد محصول شده و به مرور موفق به ساخت انواع دیگر تخت  از جمله icu و …شدند.

آنان در ادامه فعالیت به ساخت چراغ هاي اتاق عمل روی آوردند كه اين فرایند نيز ٢ سال به طول انجاميد. این محصول قبلا از كشور آلمان وارد مي شده و حتي نصب نيز با همراهی اپراتورهاي خارجي ممكن بود. اين دستگاه از جزء حساس ترين دستگاههاي پزشكي محسوب مي شود و به حول و قوه الهي در سال ١٣٨٦ تيم بهيار صنعت موفق به نصب این دستگاه بدون كمك خارجي ها در يزد شدند و بعد از آن به فكر ايجاد تيمي متخصص و سپس توليد قطعات مختلف شده و در سال ١٣٩٤موفق به اتمام ساخت اين دستگاه و سپس استاندارد سازي شدند.

این گروه در ادامه موفق به گرفتن مجوزهاي انرژي اتمي و سازمان بهداشت شدند. در كنار اين پروژه به ساخت دستگاه سي تي اسكن پرداختند. از آنجايي كه مرز اقتصادي و مرزهای هر کشوری مبحث مهمي در مبارزه با قاچاق و ايجاد امنيت در كشور است در سال ١٣٩٦ همراه با شروع تحريم ها نياز به ساخت دستگاه ايكس- ري پیش آمد و اين مجموعه موفق به ساخت دستگاههاي ثابت و پرتابل شدند و اولين دستگاه از سال ١٣٩٧ در نائين عملياتي شد. در سال ١٣٩٨ تست هاي  نهايي دستگاه شتاب دهنده خطي در شهرك سلامت اصفهان انجام شده و در ارديبهشت ١٣٩٩ اولين بيمار مبتلا به سرطان از اين دستگاه استفاده كرد و تا به الان بيش از ١٠٠٠ بيمار سرطاني توسط اين دستگاه اشعه دريافت كرده و بعد از آن این روند در شهرهاي اصفهان و مشهد هم اجرا شد.

با شروع كرونا و كمبود ماسك و مواد ضدعفوني، شركت بهيار صنعت قادر به ايجاد خط توليد در كمتر از ١٠ روز شد و تعداد اين خط توليد  به ٤٠ و پس از مدت كوتاهي به ٧٠ واحد رسيد و همچنین ٢٠٠٠ فرصت شغلي براي توليد ماسك ایجاد شد. در سال ١٣٩٨ شرکت شروع به ساخت جت تاكسي ٨ نفره كرده و اكنون حدود ٦٠ نفر در اين بخش مشغول به فعاليت هستند و تا به الان موفق به ساخت حد خوبي از بدنه و ميني موتور و برد شده اند. از آنجا كه شركت دانش بنيان داراي مجموعه اي  پر تلاش و جوان و با انگيزه است با همكاري حوزه علوم پزشكي تيمي متخصص  براي ساخت دارو و لوازم و آرايشي و بهداشتي ايحاد كرد و البته تولید داروهاي مخصوص بيماران سرطاني هم در دستور کار است که براي تهیه مواد اوليه مشکلاتی وجود دارد و با جديت به دنبال توليد مواد اوليه هستند.

این مجموعه داري بخش هاي مختلفي همچون توليد، توسعه و تحقيق، واحد كنترل و كيفيت، استاندارد و همين طور فروش و بازار يابي است و البته بخش ديگري از اين مجموعه در حوزه ارتباط با دانشگاههاست كه تا به كنون موفق به همكاري با ٢٧ دانشگاه شده است. اين شركت دانش بنيان به دنبال فتح قله هاي دانش و فناوري بوده و در حوزه توليد تخت موفق به صادرات شده و با وحود تحريم ها و مشكلات اقتصادي روند رو به افزايش كاركنان را داشته و امروز بيش از ٦٥٠ نفر كه ٨٥٪؜ آنها داراي تحصيلات ليسانس به بالا هستند در آنجا مشغول به كارند و موفق به توليد بيش از ١٢٠ نوع محصول شدند. همین‏طور 150 زن سرپرست خانوار با این شرکت در حال همکاری هستند. سال ١٣٩٨ در نمايشگاه بيت رهبري، رهبر معظم انقلاب از این نمايشگاه ديدن كردند. اين شركت دانش بنيان بر مبناي وعده الهي و اعتماد به خدا به جاي اعتماد به نفس بنا شده است و نگاهش مبتنی بر استفاده از توانمندي كاركنان و اعتماد به آنهاست.

بعد از معرفی کلی شرکت و معرفی اهداف و دستاوردهای آن آقای مهندس نجات بخش رییس هیات مدیره شرکت دانش بنیان نیز صحبتی با میهمانان حاضر در وبینار داشت. ایشان گفت حركت اقتصاد كشور منوط به توليدات آن كشور است و مسير اقتصادي آن دانش بنيان است، عوامل مختلفي مي تواند مانع اين مساله باشد. با توجه به پیشتازی ابر قدرت ها ما نمي توانيم به سادگی به دنبال توليد اقتصادي باشيم.

وی افزود: در حقيقت جنگي اقتصادي در جریان است و مهم است بدانيم چطور در اين جنگ اقتصادي شركت كنيم؟ مصداق و مثال بارز آن هفت سال دفاع مقدس ماست. اگر رزمندگان ما ميخواستند مسائل را فقط بر روي كاغذ حل کنند موفق نبودند، اما تعصب و ايستادگي و مدد خداوند بود كه توانست معادلات را تغيير دهد. در اين جنگ هم، همين طور است و ما در بهيار صنعت اين مساله و مدد الهي را با چشم ديده ايم. خط مقدم اين جنگ اقتصادي حوزه علم و فناوري است و سربازها جوانان و دانشجويان كشور عزيزمان هستند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار