۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ۰۶:۲۸
کد خبر: ۳۰۳۴۵۵

عطنا - دانشگاه علامه طباطبائی دوشنبه 4 بهمن ماه 1400 میزبان سفیر جمهوری نیکاراگوئه در ایران به صورت حضوری و جمعی از مسئولین دانشگاه اونان این کشور و سفیر ایران در نیکاراگوئه به صورت آنلاین بود.

این نشست که با هدف امضای تفاهم نامه با یکی از بزرگترین و برجسته ترین دانشگاه های این کشور و با همت خانم دکتر شبیری، مسئول هماهنگی های همکاری های بین المللی با کشورهای اسپانیایی زبان در ساعت 6 بعد ازظهر روز دوشنبه 4 بهمن ماه 1400، برگزار شد، مقدمه ای برای آغاز همکاری های علمی بین المللی با کشور نیکاراگوئه بود.

دکتر معتمدی رییس دانشگاه علامه طباطبائی در ابتدای این نشست ضمن تاکید بر اهمیت گسترش روابط دانشگاهی با کشور برادر، دوست و انقلابی، جمهوری نیکاراگوئه پیشنهاداتی را در زمینه برگزاری وبینارهای مشترک با موضوع معرفی تاریخ معاصر ایران و نیکاراگوئه برای دانشجویان دو کشور، انجام پژوهش های مشترک در زمینه فرصت های گسترش همکاری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، تبادل تجربیات دانشگاهی در زمینه فقر زدایی، همکاری در حوزه مطالعات ضد امپریالیسم و ضد استعماری را مطرح کردند.

ایشان همچنین تاکید کردند که دانشگاه علامه طباطبائی آمادگی دارد زمینه های تدریس زبان فارسی را در چهارچوب دوره های آموزشی آنلاین و مدرسه های تابستانه و زمستانه برای دانشجویان آن دانشگاه فراهم آورد. برگزاری همایش مشترک در زمستان 2023 با موضوع همکاری های ایران و آمریکای لاتین به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی از دیگر پیشنهادات رئیس دانشگاه علامه در این نشست بود.

رئیس دانشگاه اونان نیکاراگوئه نیز ضمن استقبال از پیشنهادات آقای دکتر معتمدی، توجه به همکاری های علمی و آموزش را یکی از محورهای اصلی برنامه ملی فرمانده کشور نیکاراگوئه آقای دانیل اورتگا برای مبارزه با فقر اعلام و بر اهمیت همکاری با دانشگاه علامه طباطبائی در همین راستا تاکید کرد. ایشان همچنین با تاکید بر تاسیس مرکز مطالعات توسعه در آن دانشگاه با هدف ترویج و تشویق و معرفی تفکرات ضد امپریالیستی در دوسال گذشته، این مرکز را مهمترین مجرای توسعه روابط با دانشگاه علامه طباطبائی عنوان کرد.

در ادامه این نشست آقای ایساک لنین براوو، سفیر نیکاراگوئه در ایران و آقای دکتر مجید صالحی، سفیر ایران در نیکاراگوئه به ارائه سخنانی با تاکید بر اهمیت روابط ایران و نیکاراگوئه پرداختند و امضای تفاهم نامه بین دو دانشگاه را یک رویداد تاریخی مهم در روابط دو دولت توصیف کردند. سفیر نیکاراگوئه همچنین ضمن تاکید بر ابراز علاقه و تمایل فرمانده اورتگا برای تقویت همکاری با ایران، آمادگی خود را برای حمایت از هرگونه روابط دانشگاهی میان دو کشور اعلام داشت.

درپایان این نشست، تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه اونان نیکاراگوئه و دانشگاه علامه طباطبائی به امضای رؤسای هر دو دانشگاه رسید.

گفتنی است دانشگاه اونان نیکاراگوئه یکی از بزرگترین دانشگاه های جمهوری نیکاراگوئه است که بالغ بر 46 هزار دانشجو در رشته های مختلف فنی مهندسی، پزشکی و علوم انسانی در آن مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه دارای 9 دانشکده و یک موسسه پلی تکنیک تحقیقات سلامت و بهداشت است. رشته های علوم سیاسی و روابط بین المللی، ارتباطات و توسعه، مردم شناسی و تاریخ، و علوم اجتماعی، آموزش زبان های خارجی و مطالعات توسعه از جمله مهمترین رشته های علوم انسانی است که در این دانشگاه تدریس می شوند.

گزارشگر: ماندانا سجادی، کارشناس مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی                

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار