۰۹ بهمن ۱۴۰۰ ۰۸:۱۸
کد خبر: ۳۰۳۴۳۵

عطنا - کتاب " اقتصاد آموزش عالی‌: پیش زمینه، مفاهیم و کاربردها " نوشته رابرت کی.توتکوشیان و مایکل بی.پاولسن توسط دکتر صمدبرزویان، دکتر لیلازمانی و محمدشرفی ترجمه و‌ توسط انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی به چاپ رسیده است.

هدف کلی کتاب حاضر بررسی پیش زمینه، مفاهیم و کاربردها و بررسی روش های مختلفی است که می تواند اصول و نظریات اقتصادی را برای درک مسائل و مشکلات آموزش عالی به کار گیرد .

هدف اصلی نگارش این کتاب کمک به افزایش سطح درک اقتصاد در میان دانشگاهیانی است که در زمینه آموزش عالی کار می کنند. هدف دوم کار در حوزه مقابل و کمک به اقتصاددانان جهت درک مسائل و مفاهیمی است که در حوزه اموزش عالی وجود دارد.

اقتصاددانانی که آموزش عالی را به طور خاص مطالعه نکرده اند، گاهی می توانند به این حوزه از دیدگاه مرسوم تر نگاهی بیندازند و از مفاهیم دیگری استفاده کنند که در عمل توان توصیف رفتار مشاهداتی در زمینه اموزش عالی ندارد. هم چنین در این کتاب تلاش شده فراتر از خلاصه کردن ساده پژوهش های کنونی عمل شده و گستره ای از تفکرات و ایده هایی در زمینه نحوه اطلاع رسانی اقتصاد در حوزه مطالعه اموزش عالی پیشنهاد شود.

این کتاب به شیوه ای نوشته شده است در دسترس طیف گسترده ایی از  مخاطبین باشد و در عین حال دارای دقت علمی باشد. کتاب مذکور برای مخاطبان خاصی از قبیل دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته های اموزش عالی،مدیریت اموزشی،دست اندرکاران و سیاست گذاران نظام اموزش عالی کشور، ترجمه و تدوین شده است‌.

این کتاب از ده فصل تشکیل شده که هر فصل آن دارای چکیده و مقدمه و بخش پیش زمینه جهت تبیین برخی از دیدگاه های تاریخی در زمینه ریشه های اقتصادی مفاهیم مرتبط است و در بخش مطالب بیشتر مسائل جدیدتر و نحوه توصیف مدل ها و مفاهیم اقتصادی بیان گردیده است. در قسمت تمرکز سیاست هم با استفاده از روش های مختلف، به سیاست های اموزش عالی مربوط به موضوع موردنظر پرداخته شده است. در آخر واژه نامه ایی از نماد های ریاضی ارائه شده است.

در فصل اول و دوم، خلاصه ای از استدلال های اقتصادی، واژه شناسی و روش های تحلیلی مختلف هم ارائه شده است. فصل سوم به ارائه مثال از مدل سنتی اموزش عالی به عنوان سرمایه  گذاری در سرمایه انسانی و فصل چهارم به ارائه دیدگاه گسترده تری از مسائل مربوط به سنجش بازده مالی اموزش عالی اختصاص دارد.

فصل پنجم به توصیف عرضه و تقاضای بازار های شروع و این که اقتصاد دانان چگونه روش های شبه ازمایشی را برای سنجش کشش قیمتی بازار تقاضا به کار می گیرند می پردازد. فصل ششم توجیح اقتصادی نقش آفرینی دولت در پشتیبانی آموزش عالی را توضیح می دهد. در فصل هفتم اقتصاد درامدها و آموزش عالی مطالعه شده و بر موسساتی تاکید گردیده که شامل بخش عرضه بازارهای اموزش عالی می شود.

فصل هشتم به تحلیل این که چگونه کالج ها و دانشگاه ها در بازار ها رفتار می کنند پرداخته  و فصل نهم به روش های مختلفی اشاره دارد که مفاهیم و نظریه های اقتصاد نیروی‌کار را می توان برای آموزش عالی به کار برد. فصل دهم با تمرکز سیاست بر نحوه استفاده رسانه های اجتماعی توسط استادان و برخی از هزینه های فرصت که میتواند افزایش یابد به پایان رسیده است.

این کتاب علاوه بر نقاط قوت بسیار، محدودیت هایی هم دارد که خود این کتاب آن ها را مطرح کرده است. برای مثال این کتاب همه موضوعات مربوطه و مهم را در آموزش عالی بررسی نمی کند، بلکه در انتخاب موضوعات سعی شده موضوعات اصلی بررسی شوند، ولی نکته مثبت این است که این کتاب برای حل این مشکل هم راهکاری ارائه داده است. در فصل اخر کتاب تحلیل پژوهش های اخیر،مربوط به هر بخش از کتاب با پیشنهاد هایی برای مطالعات بیشتر به خواننده ارائه می شود.

این کتاب برای کسانی که ایده های خود را با مدل های ریاضی پیچیده ارائه میکنند و مفاهیم اقتصادی را درک میکنند ساده است ولی برای کسانی که  اطلاعات ریاضی و اقتصادی چندانی ندارند، دشوار است.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار