۲۱ دی ۱۴۰۰ ۱۲:۰۷
کد خبر: ۳۰۳۳۷۷

عطنا- نویسنده در مقدمه کتاب نوشته است: قرآن کریم کتاب هدایت همه انسان هاست. کتاب مقدسی که از مبدا تا مقصد معلم و متعلم، فرصت ها و تهدیدها، روش و راهکارها و غیره را در اختیار انسان قرار داده است. در این راه علوم و زبان گویای خویش را به انسان های کاملش عطا نموده که بتوانند واسطه بین خداوند سبحان با خلق الله شوند و تربیت نفوس را بر عهده گیرند. از طرفی تربیت، به طور کلی فرایند شکوفاسازی و به فعلیت رساندن استعداهای بالقوه تعریف می شود. نیز با توجه به ریشه لغوی رشد، بالا آمدن و تعالی معنا می شود. البته تربیت نیز ابعاد و ساحت های مختلف دارد که هر کدام اقتضائات خاص خود را دارد. (صفحه ۱۵)

وی افزود: همه انسان ها برای این که به هدف اصلی خود نزدیک شوند باید به معارف قرآن کریم رجوع کنند؛ در راه تکامل نفس خویش گام بردارند و هر کدام را متناسب با ظرف وجودی خویش جرعه ای از معارف آن را در فرصت کوتاه حیات این عالم فانی بنوشند و برای عالم باقی توشه بردارند. بنابر این هر کسی، چه اهل تعقل و چه اهل معرفت و راه تهذیب نفس برای جلوگیری از گمراهی در این دنیای فانی بای خود را به این سرمنزل حیات برساند و از چشمه سار حکمت آن خود را سیراب کند. بهترین سالکان این راه نیز به ما معرفی شدند، همان ها که در طریق عبودیت و اخلاص، تمام قد ایستادند، جهاد کردند، از هیچ سرمایه ای دریغ نورزیدند و برای تربیت جان های مستعد و فطرت های بیدار، تمام زندگی خویش را فدا کردند. آری پیامبران الهی حق بزرگی بر گردن یکایک ما دارند. آنها که در طریق عشق به حق، جان پاک خویش را فدا کردند و در برابر تمامی مشکلات و ابتلائات، خاضعانه و فروتنانه مشق عشق زدند و کریمانه مردم را به راه راست و پذیرش توحید و راه سعادت حقیقی رهنمون شدند و در این راه از خود و هر چه غیر خود گذشتند. (صفحه ۱۶)

دکتر رشیدی ادامه داد: تربیت یعنی همچون نوح صبر پیشه کردن و از فرزند نااهل در راه خدا گذشتن و در پیشگاه الهی سر تسلیم فروآوردن. تربیت یعنی رسیدن به مقام یقین در ابراهیم خلیل و کنار گذاشتن همه منیت ها و علقه های زمینی در راه خدا و عروج روح تا عرش خدا با دعاهای بلند و مضامین عمیق و بنیان گذاری سنت حج ابراهیمی در جهت تربیت نفوس برای هجرت الی الله و تمرینی برای جدا شدن از ظواهر دنیا... تربیت یعنی پیامبر خاتم، محمد مصطفی (ص) که در قول و فعل و تقریر، حبیب الله بود و گوهرهای درخشانی از خود به یادگار گذاشت که هر کدام به حق ستاره ای در آسمان امامت و ولایت هستند و عاشقان طریق دوست را از معرفت سیراب می کنند. مطالعه سیره پیامبران و اولیای الهی برای غنی شدن اندوخته های علمی و عملی همه جان های تشنه معرفت، همچون کیمیاست. آنها که خدا را به خوبی و به حق شناخته اند و از حقیقت دنیا و آخرت آگاهند و عقل کامل و نفس زکیه داشته اند. 

گفتنی است، کتاب آموزه های تربیتی آیات قرآن کریم در سه بخش منتشر شده که بخش اول به مفهوم شناسی تربیت قرآنی شامل کلیات و عناصر تشکیل دهنده تربیت قرآنی اشاره دارد، بخش دوم شناخت انسان از دیدگاه قرآن کریم را در دو فصل مختصات انسان در قرآن کریم و ساحت های وجودی انسان در قرآن تشکیل می دهد و بخش سوم شامل مولفه های تربیت قرآنی در سیره پیامبران است که به سیره نوح، ابراهیم،موسی، عیسی و پیامبر اکرم (ص) اختصاص دارد. این کتاب مطابق با سرفصل های درس آموزه های تربیتی آیات قرآن کریم در دوره کارشناسی علوم تربیتی تدوین شده است. 

کتاب آموزه های تربیتی آیات قرآن کریم با تاکید بر سیره پیامبران در هزار نسخه و ۳۵۹ صفحه از سوی شرکت چاپ و نشر بین الملل وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده است.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار