صادق کرمیان، مدیر ادارۀ اخبار علمی دانشگاهی خبرگزاری ایسنا در این نشست گفت:« نگاه بعضیها به رسانه، یک نگاه روابطعمومی مآبانه است و از نظر آنها رسانهای، رسانۀ خوبی است، که خبری را که بر روی سایت آنها منتشر شده، بدون هیچ تغییری در سایت خود منتشر کند».
به گزارش
عطنا، نشست رسانه و ترویج علم با عنوان «جایگاه علم در خبرگزاریهای امروز جهان» روز پنجشنبه 29 آبان، با حضور صادق کرمیان، مدیر ادارۀ اخبار علمی دانشگاهی خبرگزاری ایسنا و بهاره صفوی، دبیر انجمن ترویج علم ایران به عنوان دبیر، به همت انجمن ترویج علم ایران، به صورت لایو اینستاگرامی در پیج این انجمن برگزار شد.در ادامه، مهمترین بخشهای سخنان صادق کرمیان را میخوانید؛
حجم اخبار علمی در گذشته کمتر بود
واقعیت این است که در سالهای دورتر، یعنی بیشتر از ده، بیست سال گذشته، حجم اخبار علمی در رسانهها به حدی کم بود که شما اگر تمامی رسانههای کشور را رصد میکردید میدیدید، اخباری که جنبۀ علمی داشته باشند، خیلی کم بودند و به هر حال افرادی هم بودند که به عنوان صاحبنظر و فرهیختۀ حوزه ترویج علم میآمدند، از روی هنر، عشق و علاقۀ خودشان، یک ترکیبی برای مباحث علمی قرار میدادند تا به نوعی اخبار علمی به زبان سادهتر در اختیار مردم قرار گیرد.
همانطور که خودتان هم اطلاع و اشراف دارید، میز علمی ایسنا از بدو تأسیس این خبرگزاری، ایجاد شد و نیروهایی که در آن زمان و در آن مقطع دور این میز نشستند، واقعاً با هدف ترویج علم و بسط و اشاعه درست اخبار علمی فعالیت میکردند.
تفکیک در حوزۀ علمی خبرگزاری، کار سختی است
ما در خبرگزاری ایسنا با توجه به آن تفکیکی که در حوزههای خبری قائل هستیم، هر کدام از خبرنگارها حوزههای خاص خودشان را دارند. در حوزههای علمی خبرگزاری هم تفکیکهای زیادی وجود دارد؛ مثلاً کسی که مجموعۀ معاونت تحقیقاتی وزارت بهداشت را به عنوان خبرنگار آن حوزه دنبال میکند، دیگر خبرهای معاونت علمی را دنبال نمیکند؛ البته در رسانۀ ما این گونه است و ممکن است در رسانههای دیگر اینگونه نباشد. ولی در حوزۀ علمی، این تفکیک کردن کار سختی است مخصوصاً در حوزههای پژوهشی علمی.
در حوادث بزرگ نیز میتوان موضوع را به صورت علمی پیگیری کرد
یاد خاطره چند سال پیش در رابطه با ساختمان پلاسکو افتادم؛ موضوعی که آنجا اتفاق افتاد، در نگاه اول یک حادثه بود و طبق قواعد و ساختاری که ما اینجا داریم، موضوع آن مربوط به بخش اداره اجتماعی میشد، ولی بعد از گذشت یک روز از حادثه، عمق این فاجعه به قدری زیاد بود که ناخودآگاه تمام حوزههای خبری را به نوعی در برگرفت و همه دست به کار شدند.
من هم در این سالهای خدمتم سعی کردم، علم را کمی کاربردیتر در مجموعۀ خودمان دنبال کنیم. در آن مقطع نگاه این بود که بخش علمی چرا باید به حادثههای این چنینی یا به طور مشخص، پلاسکو ورود کند، ولی تقریباً بخش علمی ایسنا به نحوی به این موضوع ورود داشت، که کاملاً مشخص شود که در سانحههایی به این وسعت هم میشود مباحث را به صورت علمی پیگیری کرد.
ظهور شبکههای اجتماعی، روند کار رسانهای را تغییر داد
من معتقدم بعد از ظهور شبکههای اجتماعی، در خبرگزاریها و رسانههای دنیا یک اتفاق افتاد، که این اتفاق خیلی چیزها را تغییر داد و روند کار رسانهای در دنیا را دستخوش یکسری تغییرات کرد. دو مقوله اساسی در زمینه انتشار اخبار برای خبرگزاریها و رسانهها وجود دارد، یک مقوله سرعت انتشار خبر است و یک مقوله صحت و دقت انتشار خبر است؛ این دو اصلِ سرعت و دقت با توجه به اینکه، همیشه مسائل چالش برانگیز در حوزۀ خبر وجود دارد، از گذشته، در رسانهها جای بحث بودند و به نوعی باعث یک نوع رقابت بین تمام رسانههای گردن کلفت دنیا از «اِی.پی» و «بی.بی.سی» گرفته تا «رویترز» و بقیه خبرگزاریها شدند.
کنترل صحت و مدیریت سرعت انتشار حجم زیاد خبرها، کار سختی است
با ظهور شبکهها و رسانههای اجتماعی که یک تهدید بزرگ، برای رسانههای سنتی به حساب آمدند، عرصۀ سرعت، خود به خود به رسانههای اجتماعی واگذار شد و بعد از مدتی، این رسانههای سنتی سعی کردن یک موازنه را ایجاد کنند و وقتی دیدند که دیگر در عرصۀ سرعت خیلی نمیتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند، آمدند به نوعی خودشان را سوار بر این شبکههای مجازی کردند و از طرف دیگر آمدند روی مورد وثوق بودن اخبار خودشان مانور دادند.
واقعیت این است که به هر حال یک رسانه، وقتی که به عنوان خبرگزاری در حال فعالیت است، به طور مثال عرض میکنم، مثلا وقتی که در روز ده تا خبر در حوزۀ علمی میفرستیم، صحت این خبرها و حتی سرعت آنها را میتوانیم مدیریت کنیم، ولی زمانی که از یک حدی بیشتر میشوند، چک کردن همۀ اینها برای خبرگزاری، کار سختی میشود.
شبکههای مجازی، به عنوان بستری برای اخبار کوتاه استفاده میشوند
اتفاقی که در حال حاضر در دنیا میافتد، این است که به دلیل ورود گستردۀ خبرگزاریها به رسانه@های مجازی، از این رسانههای مجازی مثل توییتر و اینها، برای خبرهای ریز استفاده میکنند و سایت اصلی خبرگزاری را، برای گزارشهای تفصیلی و مباحثی که خیلی بیشتر روی آنها کار شده است، به کار میبرند.
نگاه به رسانه، به مثابه یک روابطعمومی، غلط است
متاسفانه در رسانههای ما و خبرگزاریهای ما، نگاهِ استفاده از اخبار سازمانها و ارگانهای مختلف، غالب است. من نمیخواهم یک ارگان خاصی را مثال بزنم، ولی نگاه بعضیها به رسانه، یک نگاه روابطعمومی مآبانه است و از نظر آنها رسانهای، رسانۀ خوب است، که خبری را که بر روی سایت آنها منتشر شده است را بدون هیچ تغییری روی سایت خود منتشر کند.
رسانهها در سالهای آینده تغییراتی خواهند کرد
همانطور که در یک مقطع، ورود کامپیوترها، که در حال حاضر در هر رسانهای جلوی هر خبرنگار وجود دارد، باعث یک رنسانس در عرصۀ رسانه شد، به نظرم در یک دهۀ آینده هم، اتفاقاتی خواهد افتاد، که رویکرد رسانهها را در تولید محتوا و انتشار اخبار دچار چالش کند.
ه بنظرم اتفاقی که در چند سال آینده در عرصۀ رسانهها میافتد، و مطمئناً رسانههای کشور ما را نیز شامل میشود، در عرصه هوش مصنوعی خواهد بود. امروز شما خودتان میبینید که هوش مصنوعی، چه عرصۀ گستردهای است و چه کارهایی را صورت میدهد، در حوزههای مختلف خیلی از مشاغل را تغییر داده است و خیلی از جریانها را هم عوض کرده است.
خبرنگار:
محمد ایزدی یونسی | دبیر:
فاطمه ملکمحمدی