۰۳ تير ۱۳۹۹ ۲۲:۱۹
کد خبر: ۲۹۵۸۹۳
دکتر حسین سلیمی

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: فعالان فرهنگی، دانشجویان و استادان با نگاهی خاص به عنوان انجام یک ماموریت نجات بخش برای جامعه دانشجویی به فعالیت های خود نگاه کنند. اینکه چگونه می توانیم یک مجموعه از فعالیت های فرهنگی را در همین فضای محدود شده تعریف کنیم تا از بروز آسیب های روحی و روانی در دانشجویان جلوگیری کنیم همان پرسشی است که فعالان فرهنگی باید دست به کار شوند و به عنوان یک ماموریت جدید آن را انجام دهند.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در اختتامیه چهارمین جشنواره رویش دانشگاه علامه طباطبائی، ضمن ابراز خرسندی برای حضور در جمع فعالان و علاقه‌مندان فرهنگی، گفت: در این روزها یکی از فعال ترین حوزه های دانشگاه، با وجود تمام محدودیت های ایجاد شده، حوزه معاونت فرهنگی است.


وی با اشاره به طرح پایش تلفنی دانشجویان، گفت: دانشجویان در مجموع شرایط روحی خوبی داشتند ولی ترس ما آسیب های روحی و روانی دانشجویان است که از یک طرف می تواند نتیجه شرایط عمومی و اجتماعی و از طرف دیگر خانه نشینی و فشار بیماری خانواده و اطرافیان و همچنین مشکلات فقر و کمبودهای اجتماعی باشد. این آسیب ها ممکن است نوعی رفتار تهاجمی و پرخاشگرانه به شکل خشونت های مختلف کلامی و رفتاری را در یک سر طیف و یا گونه ای از افسردگی و ناامیدی ار در سر دیگر طیف ایجاد کند.


سلیمی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که بدنه اصلی دانشجویان علی رغم شرایط دشوار، توانسته روحیه خوب خود را حفظ کند و امیدوار باشد ولی درصدی که نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم دانشجویانی هستند که ممکن است به پرخاشگری و خشونت گرایی و یا افسردگی و ناامیدی گرایش پیدا کنند. دانشگاه به عنوان یک مرکز تربیتی، باید بتواند فکری برای این دسته از دانشجویان کند. وقتی ما مدعی حضور بهترین استعدادهای حوزه علوم انسانی کشور در دانشگاه علامه طباطبائی هستیم وظیفه داریم از این استعداد ها پاسداری کنیم و نگذاریم دچار آسیب های مختلف روحی روانی شوند. نگذاریم این آسیب ها در برنامه ریزی زندگی موفقیت آمیز آینده آنها تاثیر گذار باشد.


وی عنوان کرد سوالی که مطرح می شود این است که یک مرکز تربیتی چگونه می تواند این کار را انجام دهد و مانع از بروز آسیب های روحی و روانی دانشجویان شود؟ ما در این شرایط با شوک های متفاوتی مواجه شدیم و مجبور شدیم به یکباره کلاس ها را به صورت غیرحضوری برگزار کنیم. همکاران حوزه ی معاونت آموزشی و دانشکده ها به سرعت سامانه آموزش مجازی را راه اندازی کردند، در ابتدا اشکال های زیادی وجود داشت که به تدریج رفع شدند و تا حدودی با موفقیت در این ترم به پایان رسید. در حوزه پژوهش هم ما جهش های پژوهشی داشتیم، به طور مثال، در این سه ماه، کارهای پژوهشی بین المللی نزدیک به سه برابر مدت مشابه سال گذشته رشد داشته اند.


رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه برای جلوگیری از آسیب های روحی و روانی راه کارهایی وجود دارد ولی راه حل اصلی فرهنگ است، افزود: فعالان عرصه فرهنگی با وجود محدودیت های فیزیکی، تکنولوژیکی و مالی، دانشگاه را به لحاظ فرهنگی که فرهنگ همان روح دمیده شده در کالبد دانشجویان است، سرزنده نگه داشته اند و این کار  دشواری است. کارهای بسیار مثبتی در زمینه فرهنگ انجام شده است ولی این آغار راه امسال ماست و برای مواجهه با این چالش بزرگ به کمک استادان و دانشجویان نیاز داریم.


وی بیان کرد: فعالان فرهنگی، دانشجویان و استادان با نگاهی خاص به عنوان انجام یک ماموریت نجات بخش برای جامعه دانشجویی به فعالیت های خود نگاه کنند. اینکه چگونه می توانیم یک مجموعه از فعالیت های فرهنگی را در همین فضای محدود شده تعریف کنیم تا از بروز آسیب های روحی و روانی در دانشجویان جلوگیری کنیم همان پرسشی است که فعالان فرهنگی باید دست به کار شوند و به عنوان یک ماموریت جدید آن را انجام دهند. انجام یک فعالیت به عنوان فعالیت صرف دیگر مهم نیست بلکه حصول نتیجه که همان کاهش آسیب های روحی و روانی است مهم و حائز اهمیت می باشد.


سلیمی در ادامه افزود: کانون آسیب شناسی اجتماعی، می تواند دانشجویان و گروه های اجتماعی که دچار آسیب های اجتماعی شده اند و به دانشگاه مربوط می شوند را شناسایی و مشکلات آنها را حل کند یا کانون خیریه می تواند کنار مسئولان دانشگاه در رفع نیازها و تامین لوازم اولیه برخی دانشجویان نیازمند تلاش تاثیر گذار داشته باشد. همچنین کانون هایی که به حوزه هنر و مذهب مربوط هستند می توانند در فضای جدید انقلاب کارکردی در فعالیت های خود ایجاد و حتی گونه ی متفاوتی از فعالیت ها را تعریف کنند.


وی در پایان با اعلام حمایت از فعالان عرصه فرهنگ و کانون های دانشگاه، گفت: زمانی که تلاش می کنیم برای حل معضلات روحی و اجتماعی مفید باشیم حال خوبی پیدا می کنیم. همچنین ابراز امیدواری کرد همانطور که تاکنون بسیاری از فعالیت های این دانشگاه برای دانشگاه های دیگر الگو شده است امسال هم الگوهای جدیدی ارائه کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار