۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۱۳
کد خبر: ۲۹۵۵۸۸
مراسم تودیع و معارفه رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان دانشگاه
مراسم تودیع و معارفه رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور معاون آموزشی دانشگاه و جمعی از استادان و کارکنان این واحد برگزار شد.

به گزارش عطنا، طی این مراسم دکتر مرتضی نورمحمدی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مدیر دفتر شاهد و ایثارگر دانشگاه با حفظ سمت به عنوان رئیس جدید پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان دانشگاه معرفی و از زحمات دکتر حبیب هنری، که پیشتر به عنوان رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی معرفی شده بود، تقدیر شد.


دکتر شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه در ابتدای این مراسم طی سخنانی گفت: پردیس های خودگردان ظرفیت های خوبی برای کسانی دارا هستند که علاقه به ادامه تحصیل دارند ولی بنا به دلایلی از جمله اشتغال و... وقت کافی برای این امر را ندارند. بحث دیگر ارتباط دانشگاه و صنعت از طریق پردیس ها است. به عبارتی از این طریق می توان دانشی که آموخته می شود در حوزه کاربرد و عمل به کار گرفته شود و عملیاتی شود.


معاون آموزشی دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه پردیس ها، افرادی را که در حوزه اجرا هستند را با دانش و دانشگاه مرتبط کرده اند، اظهار کرد: با این کار علم و دانش آنها به حرفه و جامعه ربط پیدا می کند. البته این پردیس ها برای دانشگاه هم درآمدزایی دارند. زمانی که بودجه های دولتی روز به روز در حال کاهش هستند، از طریق ارائه خدمات آموزشی می توان این کاهش بودجه ها را جبران کرد، همانطور که در خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا هم همین کار صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نکتۀ دیگر گسترش خدمات آموزشی در حوزۀ بین الملل است که بسیاری از پردیس های خودگران انجام می دهند. اغلب دانشگاه های بزرگ پردیس های خود را در مناطق مرزی و مناطق آزاد تجاری برپا کرده اند و دانشجویان بین المللی جذب کرده اند.

به گفتۀ احمدوند، دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه عملکرد موفقی داشته و موفق شده دانشجویان خوب و با استعدادی جذب کند.

وی در پایان صحبت های خود ابراز امیدواری کرد، پیوند میان دانشکده ها و پردیس خودگردان به صورت سیستماتیک و سامانه ای برقرار شود.

در ادامه این مراسم، دکتر حبیب هنری، رئیس سابق پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان دانشگاه در سخنانی گفت: در گذشته، نظر وزات علوم، تحقیقات و فناوری بر این بود که دوره های شبانه و پردیس های خودگردان یکی شوند، ولی بعد از بازدیدهایی که از این پردیس ها شد، متوجه شدند که حذف دوره های خودگردان امکان‌پذیر نیست و بسیاری از دانشگاه ها از جمله دانشگاه علامه طباطبائی در این زمینه پیشرفت های خوب و موفقی در فرآیندها، روندها و امکانات داشته‌اند.


وی در ادامه با اشاره به یکی شدن فعالیت های علمی پردیس های خودگردان با دانشکده ها تصریح کرد: اینکه پردیس ها با دانشکده ها ادغام شدند، اقدام خوبی بود. این امر در بخش ارتباط با استادان، دسترسی به منابع علمی برای دانشجویان و کاهش هزینه ها تاثیرگذار بود.

هنری ادامه داد: امر دیگری که برای پردیس خودگردان باید توجه بیشتری به آن شود، تبلیغ خدمات آموزشی است. در این زمینه دانشگاه باید فعا‌‌ل‌تر شود تا علاقه‌مندان با فعالیت های این مجموعه و روند جذب دانشجو آشنا شوند.

وی در پایان با اشاره به بحث آموزش های مجازی گفت: این امر در پردیس خودگردان دانشگاه ظرفیت خوبی را داراست که می توانیم در این زمینه هم دستاوردهایی داشته باشیم.

در ادامه مراسم، دکتر مرتضی نورمحمدی، رئیس جدید پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان دانشگاه طی سخنانی اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم بسترهایی که در پردیس دانشگاه فراهم شده را تقویت کنیم تا از ظرفیت های علمی و فیزیکی آن بیشتر استفاده شود.


وی در ادامه با اشاره به ظرفیت ارتقای برند دانشگاه و کسب منابع مالی در این زمینه تصریح مرد: یکی از مهمترین الزامات ما، بحث تقویت هویت پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان است. پردیس باید دارای هویت مستقلی باشد که تقویت شود. خود مجموعه پردیس باید این باور را داشته باشد که هویت مستقل دارد و واحدهای دیگر دانشگاه هم باید این هویت مستقل را به رسمیت بشناسند.


نورمحمدی تاکید کرد: این امر الزاماتی دارد که از جملۀ آن، ساختارسازی و نهادسازی برای پردیس است. به عبارتی باید به نهاد مستقلی تبدیل شود. اگر این ساختارسازی شکل نگیرد، ارتباط صنعت و دانشگاه شکل نمی گیرد. همچنین باید تلاش شود مرکز آموزش های الکترونیکی پردیس راه اندازی شود.


وی در پایان تصریح کرد: باید برای جذب دانشجویان، جاذبه های علمی و امکانات لازم را داشته باشیم. در همین زمینه حتماً از توصیه ها و مشورت های مدیران گروه آموزشی و استادان دانشگاه  استفاده خواهیم کرد.

گفتنی است، بر اساس این حکم انتصاب، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه ماموریت هایی از جمله حفظ کیفیت دوره های آموزشی پردیس به خصوص دوره های دکتری، حفظ هویت مستقل و استفاده از توانایی های بالقوه پردیس، استفاده از امکانات دانشگاه به گونه ای که فشار کمتری در آموزش به دانشجویان پردیس و دانشکده ها وارد شود، افزایش تولیدات پژوهشی و بین المللی توسط دانشجویان پردیس، افزایش ظرفیت های پذیرش دانشجو توسط پردیس با توجه به خلاءهای علمی و آموزشی موجود در جامعه، توسعه بهره گیری از فناوری های جدید به ویژه در حوزۀ آموزش مجازی، پاسخگویی و رسیدگی سریع به امور دانشجویان و... برای رئیس جدید پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان در نظر گرفته است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار