۰۲ خرداد ۱۳۹۹ ۰۳:۰۶
کد خبر: ۲۹۵۰۲۶
محمد رضا نیلی احمدآبادی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی

عضو هیئت علمی گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: به نظر من آموزش مجازی دو برابر آموزش حضوری وقت استادان و دانشجویان را می گیرد و برای کاستن از این زمان، استادان به یک دستیار آموزشی نیاز دارند تا بتوانند نظارت دقیق‌تری بر نحوه آموزش و یادگیری دانشجویان داشته باشند. با توجه به اینکه استاد زمان کافی برای توضیح دوباره مطالب و پاسخگویی به تک‌تک دانشجویان را ندارد، وجود یک دستیار آموزشی می تواند به عنوان پشتیبان بسیار کمک کننده باشد و سطح آموزش را بالا ببرد.


به گزارش عطنا، محمدرضا نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی به دلیل اینکه یک دانشگاه علوم انسانی است، بهتر بود خیلی پیش از اینها آموزش مجازی را شروع کند، گفت: اکنون زمینه ای ایجاد شد تا این نوع آموزش بالاخره در دانشگاه شروع شود و با توجه به نوپا بودنش، حرکت های بسیار خوبی انجام شده است.


وی با بیان اینکه در شرایط بحرانی به وجود آمده، آموزش نباید متوقف شود، افزود: با توجه به معلوم نبودن مدت زمان این بحران، امکان شروع مجدد آموزش حضوری به صورت قبل، بعید به نظر می رسد به همین دلیل توجه به آموزش مجازی در مقایسه با تعطیلی کامل آموزش نعمت بسیار بزرگی است. در سال گذشته هم به دلیل سیلی که در کشور رخ داد و حتی به علت آلودگی هوا، تعطیلی های متعددی اتفاق افتاد و آموزش با وقفه روبه‌رو شد. این بحران ها در کشور رو به افزایش است، پس بهترین کار این است که پایه و زیرساخت های آموزش مجازی را قوی کنیم تا بهره کافی را از این نوع آموزش ببریم.


نیلی احمدآبادی ادامه داد: راه اندازی سیستم آموزش مجازی دانشگاه در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام شد و طبیعی است که کاستی هایی داشته باشد با این حال استادان توجه کنند که آموزش مجازی فقط کار با نرم افزار و یا مهیا بودن بستر اینترنت نیست، بلکه روش تدریس متناسب با آموزش مجازی، محتوای مناسب و راضی نگه داشتن دانشجویان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.


وی گفت: در آموزش مبحثی به نام «یادگیری معکوس» مطرح شده است که در این نوع آموزش، دانش آموز یا دانشجو قبل از اینکه مطلبی توسط استاد تدریس شود باید منابع معرفی شده توسط استاد و معلم را از پیش مطالعه کند و زمان کلاس به بحث و گفت‌وگو در مورد این مطلب اختصاص یابد. ما در آموزش مجازی می توانیم از همین الگو استفاده کنیم و به جای اینکه استاد دو ساعت در مورد مطلبی صحبت کند که به طور حتم برای استاد و دانشجویان خسته کننده خواهد بود، جو کلاس به بحث و تبادل نظر اختصاص یابد تا همه از این فضا نهایت استفاده را ببرند. استادان حتی می توانند محتواها و برنامه های درسی خود را به صورت آفلاین آماده کنند و در اختیار دانشجو قرار دهند تا هنگام تدریس از وارد شدن بار اضافه به سیستم آموزشی جلوگیری کنند.


استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به لزوم تقویت سرورها برای ارتقا کیفیت آموزش، افزود: قطع و وصلی هایی که در سامانه اتفاق می افتد ارتباط بین استاد و دانشجو و به دنبال آن ارتباط با آموزش را قطع می کند. امیدواریم که سیستم توسعه پیدا کند چرا که یکپارچگی و انسجام سیستم آموزشی و پژوهشی در کنار هم نتیجه مطلوب‌تری به همراه دارد.


وی درباره نحوه آموزش درس هایی که با فرمول ها، آمار و ریاضی در ارتباط است، اظهار داشت: استفاده از قلم های نوری و وایت‌بردهای هوشمند برای تدریس و توضیح فرمول های ریاضی می تواند موثر باشد. هرچند نحوه آموزش این درس ها بهتر است آسیب شناسی شود.


نیلی احمدآبادی با بیان اینکه آموزش مجازی چالش ها و خلاءهایی را دارد که باید در مورد این خلاءها تحقیق و پژوهش شود، گفت: همانطور که در مورد آموزش حضوری سال ها پژوهش و مشکلات این نوع آموزش مرتفع شد، در مورد آموزش مجازی درس های مختلف باید تحقیق شود تا مسائل و مشکلات کشف و برای حل آنها راهکار ارائه شود. این فرصت مناسبی است برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تا بتوانند پایان‌نامه‌ها و رساله های خود را به این مسائل اختصاص دهند.


وی به زمان‌بر بودن آموزش مجازی اشاره کرد و ادامه داد: به نظر من آموزش مجازی دو برابر آموزش حضوری وقت استادان و دانشجویان را می گیرد و برای کاستن از این زمان، استادان به یک دستیار آموزشی نیاز دارند تا بتوانند نظارت دقیق تری بر نحوه آموزش و یادگیری دانشجویان داشته باشند. با توجه به اینکه استاد زمان کافی برای توضیح دوباره مطالب و پاسخ گویی به تک تک دانشجویان را ندارد، وجود یک دستیار آموزشی می تواند به عنوان پشتیبان بسیار کمک کننده باشد و سطح آموزش را بالا ببرد.


عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر برگزاری کارگاه های آموزشی برای افزایش اطلاعات استادان در زمینه آموزش مجازی، افزود: با توجه به تجربه ای که استادان در این مدت در زمینه آموزش مجازی کسب کرده اند، برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور بحث و تبادل نظر و انتقال تجربه می تواند در رفع مشکلات پیش آمده بسیار تاثیرگذار باشد.


وی در پایان گفت: برگزاری کلاس ها به صورت آنلاین حرکت مثبت و بسیار ارزنده ای بود و امیدوارم این حرکت بعد از اتمام این بحران نیز ادامه پیدا کند و رها نشود، چرا که می تواند در گسترش ارتباطات و آموزش های بین المللی دانشگاه، پذیرش دانشجو از خارج کشور و بالا بردن وجهه دانشگاه و بین المللی شدن آن تاثیر بسزایی داشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار