۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۲:۳۹
کد خبر: ۲۹۴۴۰۲
اسماعیل قدیمی، استاد گروه روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی

این روزها فضای مجازی جایی برای فعالیت برخی افراد شده که از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... از جایگاه ویژه‌ ای برخوردار نیستند بلکه با بروز رفتارهای نامناسب و به دور از عرف در شبکه‌های اجتماعی برای خود طرفدار جذب می‌کنند. از سوی دیگر با بررسی پیشینه این افراد باید گفت که آنها جزو آسیب‌دیدگان اجتماعی هستند. برخی از این شاخ های مجازی یا از خانه فرار کرده‌اند یا خانواده‌های متزلزل داشته‌اند و بد سرپرست بوده‌اند از این رو به نظر می‌رسد این افراد حاصل جامعه‌ای هستند که این افراد را به سوی برخی ناهنجاری ها سوق داده است.


به گزارش عطنا، اسماعیل قدیمی، مدرس علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبائی در این رابطه گفت: یکی از معضلات در عرصه ارتباطات جمعی تحریک‌های رسانه‌ها به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی است. در شبکه‌های اجتماعی هر فرد با هر جایگاه اجتماعی می‌تواند با ترویج ترفندهای مختلف در فضای مجازی، جامعه را با آسیب‌های متعدد مواجه کند.


او تاکید کرد: از سوی دیگر وسایل ارتباط جمعی در اختیار دولت‌ها نیز در دامن‌زدن به این قضیه نقش دارند. اگر  افراد در شبکه‌های اجتماعی طرفدار نداشتند، طبیعتاً توانایی فعالیت هم ندارند.


این استاد ارتباطات افزود: در کشورهایی همچون سوئیس، دانمارک و نروژ چنین مواردی را شاهد نیستیم؛ چون در این کشورها نظام عقلانی مناسب بر پایه‌ نیازهای اساسی جامعه وجود دارد و اجازه ورود و خروج چنین مسائلی را نمی‌دهد.


قدیمی خاطرنشان کرد: بسیاری از بازیگران و سلبریتی‌های مطرح آمریکا از قشر آسیب‌پذیر جامعه به‌دلیل سیستم آزاد در آن کشور رشد کرده‌اند. این افراد به خود اجازه می‌دهند با عنوان خواننده بالای صحنه رفته و به توهین بپردازد. در حالی که در فرهنگ و عرف جامعه ما چنین مسائلی جایگاه ندارد.


این استاد دانشگاه گفت: فعالیت‌ها در فضای مجازی نشان‌دهندۀ نظام تربیتی جامعه است. همچنین محصول سیاست‌گذاری‌ها و راهبردها مدیریت رسانه‌ای کشور است. در حالی  که بسیاری از افراد در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، اگر به آنها مجوز برای فعالیت داده می‌شد، کارشان به این مرحله  نمی‌کشید.


این استاد دانشگاه گفت: این روزها محکوم کردن افراد فعال در اینستاگرام به مراتب قبیح‌تر از رفتار آنها است چون باید سلبریتی‌ها را در بعد کلان مورد بررسی قرار داد.


قدیمی ادامه داد: با بررسی برنامه‌های رسانه ملی شاهد پخش برنامه‌های نامناسبی هستیم. برای مثال یک برنامه رادیویی درباره شیوه‌های کل کل کردن برنامه داشت. این برنامه به شکل غیرمستقیم افراد را به بحث با یکدیگر تشویق می‌کرد. پس با این تفاسیر نمی‌توان یک فرد در فضای مجازی را به‌دلیل رفتار ناشایست محکوم کرد، بلکه باید آموزش و پرورش، رسانه ملی و... را به‌دلیل نداشتن برنامه مناسب در جامعه محکوم کرد.


او گفت: سیستم آموزش‌ و پرورش کشور به‌دلیل نداشتن بودجه، مناسب عمل نمی‌کند. برای مثال برای جذب معلم، افراد بعد از فارغ‌التحصیلی در مدارس و دانشگاه‌ها بدون گذراندن دوره‌های خدمت به آموزش می پردازند در حالی که روند آموزش زمان‌بر و تخصصی است.


این کارشناس ارتباطات در پایان تاکید کرد: جامعه نیازمند اصلاحات بنیادی است. تمامی ارکان‌ها باید در راستای ارتقای فرهنگی جامعه ورود پیدا کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
نظرات بینندگان
حمید حیدری
-
02/09/1399 - 16:02
0
0
دکتر قدیمی همیشه در آسیب‌شناسی حوزه ارتباطات و روابط عمومی مستدل و علمی صحبت می کنند.
اعظم ده صوفیانی
-
18/09/1399 - 13:07
بله همینطوره خوشحالیم که مطلب مورد پسند شما بود
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار