۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۱۲۶۰
entezari

به گزارش عطنا ، مهندس محمدحسن انتظاری در نشستی در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: فضای مجازی و تبادل ارتباطات در بستر فناوری اطلاعات یک تعریف مرسوم فناورانه ای دارد اما در واقع فضای مجازی امتداد زندگی انسان در فناوری ارتباطات و اطلاعات است و این موضوع به خاطر این است که فضای مجازی تحولات وسیعی را در زندگی، سیاست، اقتصاد و حاکمیت به وجود آورده است.


وی با بیان این که فضای مجازی عبارت است از اشراف حاکمیت بر کل اجتماع، افزود: حاکمیت دیدگاه مرسومی که عمدتاً به بخش دسترسی می‌پردازد را دارد و اگر فقط نگاهمان بحث دسترسی باشد و بقیه حوزه‌ها را در نظر نگیریم یک فضای کاریکاتوری به وجود می‌آید و تنها یک بخش توسعه پیدا می‌کند و بخش دیگر در همان جایگاه باقی می‌ماند.


انتظاری تصریح کرد: توسعه بخش بسترسازی بر عهده وزارت ارتباطات است که به عنوان مثال فیبرنوری ایجاد می کند. بحث دیگر در مورد خدمات است که ارتباط مردم با مردم است که ازآن جمله می توان به شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و همچنین خدمات دولت به مردم مانند سلامت الکترونیک که این موضوع را ما در بخش‌های محتوایی داریم و نقش اساسی در فضای مجازی کشورمان دارد. همچنین موضوع تلویزیونهای تعاملی مطرح است که بیننده فقط بیننده صرف نیست او هم تولید برنامه می‌کند و وارد کنش و واکنش با بقیه حوزه‌ها می‌شود که تغییر کیفی و اساسی در حوزه رسانه اتفاق می‌افتد.


وی اظهار داشت: بحث دیگر مربوط به امنیت کاربران است که باید اطلاعاتشان امن باشد، اما متأسفانه در حال حاضر این امنیت وجود ندارد به عنوان مثال در رابطه با بحث توسعه تجارت الکترونیک باید امضای شما منحصر باشد و کس دیگری امضای شما را تقلید نکند. این امنیت باید در کلیه حوزه‌ها نیز شمولیت پیدا کند.


دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: در حال حاضر تحولات فضای مجازی بسیار سریع است و ما باید با همین سرعت حرکت کنیم اگر این گونه نشود ما دچار چالش شده و این فرصت‌ها برای ما تبدیل به تهدید می‌شود.


دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تاکید کرد: در هفدهم اسفند ۱۳۹۰ شورای عالی فضای مجازی کشور تشکیل شد که در همین راستا مقام معظم رهبری فرمودند فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و سه نکته را گوشزد کردند. یک موضوع لزوم توجه به بحث اینترنت و فضای مجازی است و موضوع دیگر سرمایه گذاری وسیع در جهت بهره گیری وسیع از فرصت‌های بوجود آمده در جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات موثر به اقشار جامعه است و همچنین ضرورت برنامه ریزی و هماهنگی مستمر به منظور جلوگیری از آسیب‌های مجازی بحث دیگری است که بر آن تاکید شده است.


مهندس انتظاری با اشاره به بحث اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: اقتصاد فعلی کشورمان بیشتر مواد خام بنیان است به جای دانش بنیان و این یعنی ما بیشتر از کارگران استفاده می‌کنیم تا از نیروی فکر  که این یکی از چالش ها در اعمال حاکمیت ملی است.


وی در خصوص هویت ملی در فضای مجازی افزود: ما در بحث هویت ملی در فضای مجازی با چالش روبرو هستیم، فرهنگی که در اینترنت وجود دارد متناسب با هنجارهای ما نیست.


 مهندس انتظاری گفت: امروزه قدرت‌های جدید در عرصه‌ اینترنت وارد شده‌اند که پیش از این شرکت‌های قدرتمند نفتی بودند اما در حال حاضر شرکت‌های قدرتمند شرکت‌هایی مثل اپل و مایکروسافت هستند.


وی اعلام کرد: مهم‌ترین الزام برای پیشرفت در حوزه فضای مجازی نظام حکمرانی در این فضا است که در حال حاضر این نظام وجود ندارد. ما باید نظام حکمرانی خاص خود را ایجاد کنیم که این نقش اساسی در همگرایی ذهنی دارد.



منبع: سیتنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار