۱۲ فروردين ۱۳۹۹ ۰۲:۱۰
کد خبر: ۲۹۳۲۷۹
عالمی نیسی در آشنایی دانشجویان نو ورودی با گروه برنامه‌ریزی اجتماعی و تعاون
مسعود عالمی نیسی*

همواره گفته شده است که توسعه در کشور ایران با ورود دولت مدرن آغاز شده و این دولت بوده و هست که توسعه را در ایران راه می برد و مردم ایران، مردمی کم سواد، تنبل و... نشان داده می شوند که دولت باید برای پیشرفتشان کاری بکند. نمایش افتتاح پروژه های صنعتی و... توسط کارگزاران دولت در رسانه ها، به صورت مکرر، نمودی از القای این تصور است.
اما این تصور را غلط پنداشته و می پندارم و برای آن مثال های تاریخی متعددی می توان آورد و اساساً معتقدم توسعه در ایران توسط مردم رقم خورده است. اما در اینجا نمی خواهم به تاریخ بپردازم، بلکه شاهد آن را از جامعه امروز می آورم. اگر توسعه و پیشرفت را به معنای تلاش یک جامعه برای حل مشکلات و بهبود وضعیت تأمین نیازها بدانیم، می خواهم دربارۀ مثال هایی از تلاش جامعه ایرانی در سال 1398 برای توسعه سخن بگویم و نشان دهم که این جامعه پتانسیل بالایی برای رشد و پیشرفت دارد.
مثال اول؛ مقاومت مردم خوزستان در مقابل سیل: همه می دانیم که در سیل فروردین 1398 دولت در مقابل سیل تسلیم شده و از مردم خواست شهر یا روستای خود را ترک کنند. قضاوتی در مورد تصمیم دولت نمی کنم. اما مردم این تصمیم را قبول نکردند و با شناخت و حافظه جمعی و مهارت تاریخی که از مقابله با سیل داشته اند، با تکیه بر امکانات اندک خویش و با یک کار جمعی کم نظیر مقابل سیل ایستادند. به گونه ای که رفتار دولت را تغییر دادند و دولت را با خود همراه کردند. در موضوع سیل، قدرت جامعه در چند بخش خود را نشان داد: الف) کار گروهی و جمعی ب) دانش بومی ج) صبر و استقامت. این ویژگی ها از مقدمات و ویژگی های مردم توسعه خواه به حساب می آید.
مثال دوم؛ حکم دیوان عدالت اداری به اجرای قانون آموزش ادبیات زبان های محلی و قومی: در میان انبوه خبرهای این روزها، خبری بسیار مهم منتشر شد که کمتر مورد توجه قرار گرفت: «حکم دیوان عدالت اداری در پی شکایت یک وکیل از وزارت آموزش و پرورش مبنی بر لزوم اجرای قانون در خصوص آموزش زبان های محلی صادر شد. بر اساس حکم صادر شده وزارت آموزش و پرورش طبق قانون اساسی مکّلف به رعایت حق شهروندان در بهره مندی از تدریس ادبیات زبان های محلی و قومی خاص هر محل و قوم است.» صرف نظر از اهمیت این دستاورد، روش حصول آن مهمتر است؛ یک نفر از ظرفیت قانون استفاده کرده و پیگیری کرده تا توانسته از دیوان عدالت اداری حکم بگیرد. سال ها طرفداران حقوق قومیت ها منتظر چنین دستاوردی بودند، اما کمتر تلاش می کردند تا از مسیرهای حقوقی آن را دنبال کنند. حال جامعه راه آن را پیدا کرده و از توانایی خود و ظرفیت های موجود استفاده کرده و مسئله را تا حدی جلو برده و موضع سخت دولت را به عقب رانده است.
مثال سوم؛ قرنطینه شهرها در شیوع کرونا: روزهای اول کرونا، معاون وزیر بهداشت، قاطعانه قرنطینه را مربوط به قبل از جنگ جهانی اول دانست. بسیاری از پزشکان، متخصصان، نمایندگان مجلس و حتی جمعی از وزاری سابق بهداشت نامه های متعددی به رئیس جمهور برای برقراری منع عبور و مرور و سفرهای بین شهری و تعطیلی ارسال کردند. اما رئیس جمهور صراحتاً گفت: «چیزی به اسم قرنطینه نداریم...» و عملاً اقدامات استانداری ها را رد کرد. اما باز هم مردم و البته با همراهی بخشی از مسئولان(که جای تشکر دارد) بر موضع خود اصرار کردند تا بالاخره ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، طرح فاصله گذاری اجتماعی(معادل فارسی قرنطینه) و منع عبور و مرور بین شهرها را اعلام کرد.
هر سه مثال فوق، قدرت جامعه ایرانی در به کرسی نشاندن خواسته بر حق خود را نشان می دهد؛ اما به شیوه ای کاملاً معقول، منطقی و مسالمت آمیز. این مثالها نشان می دهد، جامعه ایرانی در حال بالفعل کردن قوت پنهان تاریخی-اجتماعی خود است و این قدرت را در مسیر توسعه و پیشرفت استفاده خواهد کرد. اگر دولت قدردان این قدرت جامعه باشد، می تواند با رفع موانع، زمینه رشد سریع‌تر کشور را فراهم نماید.


*عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
هنر و فرهنگ5
سبزترین گوشه دانشگاه
عشق به گل و گیاه در اتاق زهرا کمیجانی

سبزترین گوشه دانشگاه

عشق به گل و گیاه در امورمالی دانشگاه علامه طباطبایی، داستان زهرا کمیجانی و اتاقی پر از سبزی و طراوت، در قاب امروز دوربین خبرنگار عطنا قرار گرفت.
پر بازدیدها
آخرین اخبار