۲۱ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۳۷
کد خبر: ۲۹۰۵۰۹
پوریا عسکری در نشست بررسی اعلام قرار دیوان بین‌المللی دادگستری در دانشگاه علامه طباطبائی

نشست تخصصی «ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی از منظر حقوق بین الملل» به همت انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.


به گزارش عطنا، پوریا عسکری، استاد دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست با تاکید بر حقوق توسل به زور، حقوق بشردوستانه و حقوق مخاصمات بین المللی اظهار داشت: در استفاده از دفاع مشروع نباید دست و دل بازی انجام شود، ما باید در دنیا به عنوان یک کشور عاقل باقی بمانیم.


او ادامه داد: آیا توسل به زور آمریکا به اقدام و ادعایی که به عنوان دفاع پیش دستانه مطرح شده قابل توجیه است یا خیر؟ این اقدام در حقوق بین الملل قابل پذیرش نیست؛ فرض کنیم دفاع مشروع پیش دستانه در حقوق بین الملل پذیرفته شده است و ادعای اطلاعاتی که مبنی بر حمله قریب الوقوع  نیز صحت داشته باشد، اگر این دو فرض را به عنوان دو اصل بپذیریم که تردید جدی در مورد آن وجود دارد. حقوق بین الملل نسبت به دفاع مشروع شرایطی دارد.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی به سه شرط ضروروت، فوریت و تناسب برای دفاع مشروع اشاره کرد و ادامه داد: اصل تناسب، به شما حتی دفاع در خاک طرف مهاجم را نمی دهد، از نظر حقوق بین الملل، تناسب، توجیهات بسیار پیچیده ای را می طلبد که پس از خارج کردن دشمن مهاجم از مرز، به دفاع خود بپردازیم.


عسکری اضافه کرد: آنچه اتفاق افتاده نه در خاک ایران و نه در خاک آمریکاست بلکه در خاک کشور ثالث عراق بوده است. شما نمی توانید در خاک کشور ثالث دفاع کنید. اگر آمریکا بخواهد این موضوع را پاسخ دهد، احتمالاً مجبور به استناد به موافقتانه امنیتی خود با عراق می شود.


استاد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی گفت: موافقتنامه امنیتی بین آمریکا و عراق، اجازه عملیات در خاک عراق را به آمریکا می دهد، اما در ماده دیگری از این موافقنامه اشاره می کند که هر عملیات آمریکا در خاک عراق باید با موافقت عراق انجام شود.


وی ادامه داد: آمریکایی ها ممکن است به توجیه دیگری هم متوسل شوند و آن این است که در جایی که ثالثی به ما حمله کرده یا می خواهد حمله کند اما آن دولت ناتوان است و یا اراده ای ندارد (عراق)؛ علیه کسی که می خواهد حمله ای علیه ما انجام دهد، می توانیم عملیات انجام دهیم.


استاد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: بنابراین اقدام آمریکا هم بر اساس موافقتنامه امنیتی بین آمریکا و عراق و هم بر اساس تئوری unwilling and unable theory، نقض حقوق بین الملل است.


وی با اشاره به توییت های ترامپ علیه ایران و تهدید به حمله به 52 مکان فرهنگی اظهار داشت: این 52 نقطه، مورد توجه رسانه ها قرار گرفت اما نکته ای که به آن توجه نشد این بود که ترامپ ادعا کرد که چطور آنها می توانند ما را بکشند اما ما نمیتوانیم به اموال فرهنگی آنها حمله کنیم. باید به ترامپ یادآوری شود، اقدام تلافی جویانه به اموال فرهنگی که در صدر لیست جهانی در یونسکو ثبت است، قابل اعمال نیست.


عسکری تصریح کرد: تهدید دیگری که ترامپ کرده و نکته بسیار مهمی است این است که او گفته تناسب حقوق بین الملل بشردوستانه را رعایت نمی کنم، یعنی غیرنظامیان و اموال غیرنظامی را مورد حمله قرار می دهم. حقوق بین الملل می گوید وقتی گفته شود تناسب را رعایت نمی کنیم به معنی این است که دقت نمی کنیم غیرنظامیان هدف حمله نباشند، این تهدید نسبت به تهدید اماکن فرهنگی، تهدید به جنایت جنگی به شمار می رود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار