۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۴۶
کد خبر: ۲۹۰۴۴۲
Untitled-1

کتاب «تروریسم و رسانه» در هفت فصل منتشر و روانه بازار نشر شد.


به گزارش عطنا، کتاب «تروریسم و رسانه» که راهنمای عملی برای روزنامه نگاران است، توسط دکتر عباس اسدی، عضو هیئت علمی گروه روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی و امین شهناز، دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است. این  کتاب که از سوی یونسکو تهیه شده است، یکی معتبرترین منابع آموزشی و راهنمایی روزنامه نگاران در این زمینه به شمار می رود.


در مقدمه مترجمان آمده است که تروریسم امروز یک تهدید جدی جهانی است. مناطق مختلف جهان، همواره آماج پدیده شوم ترور و دیگر جرائم سازمان یافته است. روزی نیست که شاهد اخبار تلخ و ناخوشایندی از کشته، زخمی و ناپدید شدن صدها انسان بى گناه نباشیم. تروریسم به عنوان یکی از انواع جرائم سازمان یافته، به دلیل تهدید امنیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه، مکرر در رسانه های جهان بازتاب پیدا می کند. اعمال تروريستي از قبیل قتــل و كشتار، هواپيماربايي، گــروگانگيري و تخــريب اموال و اماكن عمومي مي تواند به نحو محسوسي آرامش و امنيت را از ساكنان جهان، سلب نمايد. به طور کلی، ترور با اشكال‌ مختلفش‌ همراه‌ با پيدايش‌ بشر، موجوديت‌ يافته‌ و در طول‌ تاريخ‌، انسان‌هاي‌ زيادي‌ را از صحنه‌ گيتي‌ حذف‌ و جوامع‌ انساني‌ را با ناامني‌ و وحشت‌ روبرو ساخته است‌. شايد محسوس‌ترين‌ فرايند پديدة‌ فوق‌، ايجاد بي‌ ثباتي‌ و تزلزل‌ در روابط‌ ميان‌ انسان‌ها و به‌ تبع‌ آن‌ بي‌ اعتمادي‌ آن‌ها نسبت‌ به‌ عواطف‌ و احساسات‌ بشري‌ و نوع‌ دوستانه‌ باشد؛ اما به‌ شهادت‌ تاريخ‌، روی آوردن به تروریسم لزوما از سر ماجراجویی نیست، بلکه ايجاد ارعاب‌ و حذف‌ رقبا از صحنه‌هاي‌ مختلف اجتماعي‌، سياسي‌ و اقتصادي و ...‌ از عمده‌ترين‌ انگيزه‌هاي‌ اين‌ حركت‌ ضد انساني‌ مي‌باشد كه،‌ تاكنون‌ نيز اين‌ گونه‌ بوده‌ است‌.


همچنین مترجمان اظهار داشته اند که پایان جنگ سرد نقطه عطف در تحول تروریسم نوین بود، اما این پدیده در سال هاى 1990 ميلادى به صورت یک مسئله جهانی در آمد و از سال 2003 روندی شتابان پیدا کرد. چنان که، اعمال تروریستی سال های اخیر نشان می دهند که تروریست ها هيچ محدوديتى براى اجراى اعمال خشونت آميز خود نمى شناسند، از کشته شدن مردم بى گناه در جريان اعمال تروريستى باكى ندارند و براى رسيدن به مقاصدشان هر كارى که از دستشان برآيد، انجام می دهند، چون که آنها، از ضربه زدن، احساس خوشبختی و رضامندی می کنند. بدین ترتیب باید گفت، تروریسم نیروی اهریمنی است که باعث نابودي حرکت هاي دموکراتيک و مردمي و تحلیل رفتن فرهنگ ها می شود. از آنجایی­که، تروریست ها هر زمان و هر جا که اراده نمایند، می توانند اقدامات تروریستی خود را ساماندهی کنند و به اجرا بگذارند، خود به خود به چهره رسانه ای تبدیل می شوند. چنان که امروز یکی از مهیج ترین اخبار و تحلیل های رسانه ها مربوط به اقدامات گروه های تروریستی است. با همه این اوصاف، باید گفت امروز، واژه «تروریسم» با واژه «رسانه» عجین است و تروریسم و رسانه از رابطه هم زیستی برخوردارند. همین نگاه بود که باعث شد تا کتاب حاضر برای ترجمه انتخاب شود.


آنان همچنین افزوده اند که، با توجه به اهمیت موضوع در جهان امروز، ضرورت دارد تا اصول درست حرفه ای برای پوشش اخبار رویدادهای تروریستی، در اختیار روزنامه نگاران، قرار گیرد. این کتاب بهترین راهنما برای کسانی است که می خواهند تا اخبار این حوزه را حرفه ای اما، به دور از تعصب ها و وابستگی ها پوشش دهند.


ترجمه  فارسی کتاب تروریسم و رسانه  شامل هفت فصل است که به موضوعات بنیادین در پوشش اخبار تروریسم، شیوه های پوشش خبری یک حمله تروریستی، امنیت خبرنگاران در هنگام پوشش اخبار تروریستی، شیوه های تعامل روزنامه نگاران با تروریست ها و... پرداخته است. این کتاب در 200 صفحه  از سوی انتشارات آوای نور راهی بازار نشر شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار