۳۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۶:۲۹
کد خبر: ۲۸۹۵۴۱
آیین افتتاحیه دوره روانشناسی جنایی قضایی در مرکز آموزش های تخصصی آزاد دانشگاه علامه طباطبائی

دوره روانشناسی جنایی قضایی با همکاری دانشگاه پوآتیه فرانسه در مرکز مدیریت آموزش‌های تخصصی آزاد و مهارت افزایی دانشگاه علامه طباطبائی آغاز به کار کرد.


به گزارش عطنا، این دوره با همکاری دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه پوآتیه فرانسه در مدیریت آموزش‌های تخصصی آزاد و مهارت افزایی دانشگاه شروع شده است و اولین دوره‌ای است که در ایران به‌طور رسمی و با ارائه گواهی بین‌المللی معتبر آغاز به کار کرده است.


در آیین افتتاحیۀ این دوره که در محل مرکز آموزش های تخصصی آزاد واقع در توانیر برگزار شد، دکتر شجاع احمدوند، دکتر وحید رضایی تبار، دکتر قوام، دکتر گودرزی و دکتر لطفی حضور داشتند.


احمدوند در این نشست در سخنانی گفت: دانشگاه باید مهارت آموز و کارآفرین باشد؛ دانشگاه نباید محصولی در گوشه دنجی باشد بلکه باید بتواند ارتباط بین‌المللی داشته باشد و با دنیای بیرون تعامل داشته باشد.


معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی ضمن تشکر از حاضران و دست اندرکاران راه اندازی دوره های مهارت آموزی بیان کرد: مدیریت آموزش های تخصصی آزاد و مهارتی در این دوره برگزار می شود و دوستان هم به لحاظ سازمانی حوزه جوانی هستند که به مدت دو سال است فعالیت هایشان را شروع کرده اند.


وی افزود: مسئولان این دوره ها واقعاً کار بی نظری آغاز کرده اند، در این مدت حدود 8 هزار نفر از دانشجویان در این دوره های مهارتی شرکت کرده اند که جای تقدیر دارد.


معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطائی با اشاره به آثار فوکو توضیح داد: فوکو در کتاب تاریخ جنون بحثی را با عنوان تحول علوم انسانی مطرح می کند. در این کتاب آمده است افرادی را جانی تلقی می کردند. یعنی کسی که مجرم بود به تعبیری انگل جامعه است و باید از جامعه دفعش کنیم و هنوز هم مقوله ای به نام زندان ایجاد نشده بود در این مرحله می گفتند که باید اینها را سر به نیست کنیم، عده ای را سر به نیست کردند و دیدند، تعداد نه تنها کم نشد بلکه به همان تعداد رویید و بیشتر هم شد.


وی افزود: در مرحله بعد به این نتیجه رسیدند که این افراد به عنوان مجرم نیازمند تنبیه هستند. بنابراین آنها را کتک می زدند و در جاهایی حتی شکنجه می کردند، ولی آنها تا کوتاه مدت ساکت می شدند سپس به رفتار قبلی خود ادامه می دادند.


وی ادامه داد: در فاز بعدی گفتند اگر آزادی این افراد را کمی سلب کنیم شاید بیشتر تنبیه شوند اما بعد از مدتی دیدند که رفتارشان تا مدت کوتاهی خوب است اما بعد همان رفتار قبلی ادامه پیدا کرد، مرحله بعدی رفتند به این سمت که این شخص بیمار فیزیکال است که باید زیر یک نظام تجویزی دارویی محکم قرارش دهند؛ بعد از مدتی سیستمش به سامان می شود ولی بعد از آثار تسکینی داروها همان وضعیت قبل ادامه پیدا کرد.


احمدوند در ادامه توضیح آثار فوکو درباره تحول علوم انسانی بیان کرد: در نهایت به این نتیجه رسیدند که این مشکل، مشکل روحی و روانی است و تنها راه درمان این است که این فرد به لحاظ روحی و روانی به سامان شود و اینجا بود که تحولی در علوم انسانی اتفاق افتاد و از گفتمان جانی، مجرم و بیمار تلقی کردن به سمت بیماری که به درمان روحی و روانی نیازمند است، رفت.


وی افزود: این بحث های فوکو در اواخر قرن 20 اتفاق افتاد که در واقع پیامدهایش را امروزه می بینیم. الان به این جمع بندی رسیدند که پیوند این دو (حقوق و روانشناسی) است که می توان راهی برای اصلاح و بهبود شرایط این فرد پیدا کرد.


معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: تحولی که در نظام و محیط بیرونی جامعه ما اتفاق افتاده است و متعاقب این تحولات بیرونی، نظام دانش ها هم ناگزیر است که خودش را همسوی با این تحولات قرار دهد.


وی ادامه داد: دانشگاه باید دانشگاه مهارت آموز و کارآفرین باشد ؛ دانشگاه نباید محصولی در گوشه دنجی باشد بلکه باید بتواند ارتباط بین المللی داشته باشد و با دنیای بیرون تعامل داشته باشد.


وی افزود: دانشگاه باید دغدغه جامعه داشته باشد. یعنی پژوهش ها باید ناظر بر حل مشکلات جامعه باشند، شاید این دوره های مهارتی یکی از نشانه های چنین حرکتی است و ما به دنبال استادانی هستیم که صرفاً تئوریک و انتزاعی نباشند، بلکه استادانی باشند که در میدان عمل هستند.


احمدوند با تأکید بر حوزه های جدید علم و دانش گفت: واقعیت این است که دنیا به این سمت حرکت می کند و اگر به این حوزه های جدید مانند هوش مصنوعی وارد نشویم بعد از چند سال درآمد ملی به قدری کاهش پیدا می کند که جزو کشورهای فقیر دنیا می شویم، لذا نیازمند تربیت نیروی انسانی در این حوزه ها هستیم و باید دوره هایی را راه اندازی کنیم برای اینکه چنین فرآیندی پیش گرفته شود؛ دانشگاه علامه هم تلاش کرده با تأسیس دفتر بین الملل چنین کاری را آغاز کند.


وی ادامه داد: این کار از دو جهت برای ما خیلی مهم است، اول اینکه تلاشی است در جهت این مهارت افزایی که رسالت جدیدی برای دانشگاه است قبلاً دانشگاه ها به صورت تئوریک و انتزاعی بود اما الان دوره هایی را به صورت کارگاهی در اختیار داشجویان قرار داده است و دوم اینکه این یک فعالیت بین المللی است و شاید این اولین اتفاق در ایران در این حوزه است.


معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به رشته روانشناسی جنایی و قضایی بیان کرد: رشته روانشناسی جنایی وقضایی جزو حوزه هایی است که در فرانسه سال‌ها روی این موضوع کار کردند و بنابراین امیدوار هستیم که نتیجه بخش باشد. تلاشمان این است که تعدادی از استادان فرانسوی را به ایران دعوت کنیم.


گفتنی است، دوره روانشناسی جنایی قضایی شامل ۱۰۰ ساعت تئوری و ۱۰۰ ساعت عملی است و یک سال به طول می‌انجامد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار