۲۷ آذر ۱۳۹۸ ۱۹:۲۰
کد خبر: ۲۸۹۴۱۶
دکتر هادی خانیکی

هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات با اشاره به ویژگی های شخصیتی دکتر کاظم معتمدنژاد گفت: هر کسی هرچقدر هم، زبان، آموزش و متن های نوشته شده‌اش، کهنه شود اما هیچ‌وقت سنّتش خصوصاً سنت اخلاقیش فراموش نمی شود و همیشه باقی خواهند ماند.


به گزارش عطنا، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: همه کسانی که دکتر معتمدنژاد را می شناختند یا با او در ارتباط بودند، آیینی را از او به میراث برده‌اند مثلاً وفاداری بسیار ایشان به نظم و انضباط علمیش برای همه آشکار است.


او ادامه داد: دکتر معتمدنژاد امکان نداشت برای هر کسی در هر وضعیتی که وجود داشت تا وقتی که رساله و جلسه دفاعش به پایان نمی رسید، لفظ «دکتر» را به کار ببرد.


خانیکی، عنوان «فرزانه فروتن» را برای دکتر معتمدنژاد به کار برد و بیان کرد: انتخاب این عنوان به این خاطر است که فروتنی جزوی از مشخصات ایشان بود و واقعاً معتقد به این بود که همیشه از دانشجویانش می آموزد.


وی درباره اینکه «چرا همچنان به دکتر معتمدنژاد می پردازیم؟» گفت: این موضوع برای جامعه ایران گویا است. دکتر کاتوزیان از تعبیر جامعۀ کلنگی استفاده می کند، به این معنی که جامعه ای است که مرتباً گذشته خود را تخریب می کند، چه کسی می تواند مدعی این موضوع باشد که جامعه ای که آینده دارد باید گذشته اش را خراب کند؛ معمولاً این را در همان سنت های فرانسوی، روسی، انگلیسی و امریکایی می توانید ببینید که با انواع و اقسام کارها سعی می کنند بر تبار داشتن تکیه کنند.


مدیر گروه ارتباطات با تأکید بر اینکه ما مفاهیم را وام می گیریم، اظهارکرد: مفهموم علت اینکه دکتر معتمدنژاد استاد نمونه شدند این بود که استاد کهنسالی است که به سراغ مفاهیم و مقوله های جدیدی از جمله واژۀ جامعۀ اطلاعاتی رفته است. البته پیشتر از دکتر معتمدنژاد، این مفهوم را دکتر تهرانیان در سال 1355 مطرح کرده بود.


وی افزود: دکتر معتمدنژاد هم جامعه آکادمیک و هم حوزه سیاستگذاری را به این قضیه حساس کرد و هم متناسبش انجمنی برای جامعه اطلاعاتی ساخت.


خانیکی درباره دکتر معتمدنژاد بیان کرد: از دکتر معتمدنژاد اسطوره‌سازی نکنیم ولی بگوییم که این نوع مواجه‌ای که دکتر معتمدنژاد داشتند، آموزش بود و با شاگردانش ارتباط داشت و رشته تعطیل شده را بازگشایی کرد.


وی افزود: زمانی که در روزنامه کیهان بودم، دانشجوی فعالی به نام سید فرید کریمی که بعدها شهید هم شدند، دانشکده و روزنامه کیهان را به یکدیگر وصل کرد و نتیجه این شد که یک عده از دانشجویان برای کارآموزی در روزنامه کیهان مشغول شدند. در نهایت اینکه تجربه هایی که در اینجا بوده، تبار و سنت ها را با این کار احیا می کنیم.


وی ادامه داد: شاگردان دکتر معتمدنژاد هم می دانند که ما کاملاً با نگاه انتقادی به ایشان می نگریم. انتقادی به این معنا که اگر تفکر دکتر معتمدنژاد را ارتدکسی در نظر گیریم که الان ما می خواهیم همان متن های ایشان را عیناً عمل کنیم می تواند باعث توقف و رکود شود.


خانیکی خاطرنشان کرد: مفاهیمی که دغدغه معتمدنژاد بود را در زمینه و زمانه خودش استخراج می کنیم و این مفاهیم به مرور زمان رشد پیدا کرده اند. بنابراین معلوم است که دغدغه دارند و دنبال می کنند.


وی در پایان توضیح داد: ما کمتر به پشت صحنه ها و پشت پرده ها پرداخته ایم و امیدوارم این جلسات ادامه پیدا کند و این میدان باز در مواجه بینارشته ای بازتر باشد که اگر ادامه پیدا کند شاید بتوان گفت تبدیل به درس و کارگاه هم می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار