۱۷ آذر ۱۳۹۸ ۱۵:۵۱
کد خبر: ۲۸۸۶۴۶
دکتر محمد باقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

به مناسبت روز دانشجو و گرامیداشت شصت و ششمین سالروز شهادت سه دانشجوی معترض در دانشگاه تهران، محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی حضور یافت.


به گزارش عطنا، محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در همایش «دوباره لبخند» که به مناسبت روز دانشجو و به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، گفت: شرایط فعلی کشور، شرایط خیلی سخت و دردناک است ولی با همه این سختی‌ها همچنان برق امید و نشاط در چشم دانشجوها دیده می‌شود و این باعث امیدواری به آینده است.


وی گفت: سه ویژگی مهم در فضای دانشگاهی و دانشجویی ما وجود دارد و آن ویژگی ها، استکبارستیزی، عدالت خواهی و کار و تلاش است که جدا از بحث جوانی و نشاط موجود در دانشگاه است.


شهردار اسبق تهران با اشاره به ویژگی استکبارستیزی در بین جوانان دانشجو، افزود: استکبارستیزی یعنی توانمندسازی، یعنی تکیه بر توان مردم، تکیه بر توان داخلی و ایمان داشتن به وعده های الهی که قطعی و تضمین شده اند و تحقق آنها در به کار گرفتن حداقل امکانات است.


وی ادامه داد: استکبارستیزی به معنای قوی و محکم بودن است. شعار به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند و مستکبران و زورگویان از شنیدن شعار خیلی نگران نمی شوند، بلکه از کسی نگران می‌شوند که شعارش توام با اقدام، عمل و عقیده محکم است.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ملت ما در استکبارستیزی هم جهت هستند و همه سلیقه ها، گرایش ها، قومیت ها، مذاهب و اقلیت ها در حفظ استقلال و مبارزه با استکبار و حفظ عزت و منزلت خود محکم ایستاده است، اما چالش‌ از جایی شروع می شود که بخواهیم این روحیه را حفظ کنیم. البته هر وقت از استکبارستیزی و آمریکاستیزی حرف می‌زنیم به معنای این نیست که ما با دنیا مخالفیم و قصد ارتباط نداریم، برعکس ما اهل تعامل و گفت و گو  هستیم ولی همه جهان، آمریکا نیست.


وی با اشاره به شرطی اداره کردن کشور، خاطرنشان کرد: احساس بر این است که همه مشکلات کشور به دلیل عدم ارتباط با آمریکاست و آب و نان مردم را به حل مسائل در خارج از کشور گره می‌زنیم و کشور را به گونه ای اداره میکنیم که می خواهیم هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم ولی در عمل هر دو را تعطیل می‌کنیم.


قالیباف افزود: عدم ارتباط با مردم و دیدن وضعیت آن ها از پشت شیشه ماشین باعث نظرسنجی های نادرست و تصمیمات غلط می شود که گاهی حتی قدرت اجرای همین تصمیمات غلط را هم نداریم و نتیجه این عدم ارتباط با مردم این می‌شود که راه حل کسر بودجه کشور را در رابطه با اروپا و آمریکا جست و جو کنیم.


وی گفت: آیا واقعاً ما در این کشور توان کنترل نقدینگی را نداریم؟ هر روز که می‌گذرد هزار میلیارد به نقدینگی کشور اضافه می‌شود که نتیجه آن کاهش قدرت خرید مردم  و ارزش پول ملی است. آیا ما نمی‌توانیم نظام پولی و بانکداری کشور را اصلاح کنیم؟ بدون شک و با تکیه بر توان نیروی جوان و زبده، ما توانایی اصلاح آن را داریم.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان پرشور دانشگاه علامه با بیان اینکه عدالت از فرهنگ و ویژگی های محیط دانشگاه است، افزود: در حوزه عدالت دو نوع نگاه داریم، یکی نگاه توزیع فقر است و دیگری توزیع ثروت‌ و اگر به دنبال توزیع فقر باشیم معاندان و مخالفان کشور هیچگونه مخالفتی نخواهند کرد؛ ولی وقتی می‌خواهیم فرصت‌ها را برای شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌ها در اختیار افرادی که توان و خلاقیت دارند قرار دهیم نمی‌گذارند و این ناعدالتی است.


وی اضافه کرد : اگر ما امروز حرفی با دولت محترم داریم در همین زمینه است. وظیفه همه ماست که فارغ از همه گرایش‌های سیاسی و نظراتی که داریم با توجه به چالش‌های اقتصادی به دولت کمک کنیم و در مقابل وظیفه دولت برداشتن گام اول است ولی روز به روز با تصمیمات اشتباهی که گرفته می شود به مشکلات کشور افزوده می‌شود. به دنبال فرصت و ظرفیت هستند ولی چون نگاه آنها برخاسته از فرهنگ غرب و غرب گرایی است پس سیاست های جبرانی آنها برای محرومین و نیازمندان جوابگو نیست.


قالیباف گفت: در قضیه گرانی بنزین متوجه نشدیم، قصد کاهش مصرف بود یا افزایش درآمد دولت؟ و حتی درآمد حاصل شده از این امر با یک توزیع نامناسب روبه رو شد که نتیجه این اقدامات کسری بودجه می‌شود که مجبور می شوند برای تأمین آن مالیات بگیرند و این مالیات در واقع از جایی که باید گرفته شود، گرفته نمی‌شود و بالعکس از جایی که نباید مالیات بگیرند مالیات می‌گیرند.


مثلاً از افرادی که درآمدهای هنگفتی دارند و اگر مالیات پرداخت کنند به اندازه درآمد سه تا چهار میلیون نفر عادی خواهد بود مالیات نمی‌گیرند و می‌گویند نمی‌توانیم به حساب مردم سرکشی کنیم چون این کار اشتباه و خلاف قانون است! کجای این کار خلاف قانون است؟ دولت هم موضوعی و هم فردی اشتباه می کند.


وی در ادامه با اشاره به اینکه جاهایی که نباید در زندگی خصوصی مردم دخالت نکنیم، دخالت می‌کنیم و بالعکس آنجا که باید وارد شویم وارد نمی‌شویم، تصریح کرد: باید با فساد مبارزه کرد و قوه قضائیه هم در حال انجام این کار است و امیدوارم روزی دیوان محاسبات گزارشی از ارز 4هزار و 200 تومانی و چگونگی توزیع آن را منتشر کند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ریشه اصلی مشکلات اقتصادی، اقتصادی است که 80 درصدش دولتی است و متاسفانه دولت در اداره شرایط ناکارامد است و به همین دلیل پایه اساسی فساد شکل می گیرد.


وی گفت: امروزه  در کسب و کارهای نوین در دنیا بیش از 50 هزار شغل داریم اما در ایران کمتر از 12 هزار شغل وجود دارد، چرا؟ دلیل این امر مدیرانی است که درک درستی از فناوری های نوین ندارند و می خواهند با راه حل‌های دهه 70 میلادی قرن 20، مشکلات را در قرن 21 حل کنند و سیستم های مدیریتی در سطوح مختلف یک سیستم نشسته، خسته و بسته است.


قالیباف در پایان همایش خاطرنشان کرد: با وجود همه سختی ها و مسائل، آیندۀ ما آیندۀ روشنی است به شرطی که به جوانانمان و کارآمدی آنها تکیه کنیم چرا که هر کجا فرصت را در اختیار جوانان قرار دادیم آنها سیستم را متحول و با آزمون و خطای کمتر بهترین راه حل ها را پیدا می کنند و ما با اعتماد به ظرفیت جوانان پخته و باتجربه، با یک برنامه 5 ساله می‌توانیم به یک نقطه ثبات در حوزه اقتصادی دست یابیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار