۲۳ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۵۹
کد خبر: ۲۸۶۵۳۱
دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

همایش ملی زیست بوم دسترسی همگانی به اطلاعات با حضور اندیشمندان و صاحب نظران این حوزه و به همت کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این همایش در سخنانی گفت: وقتی در اواخر دهه ۱۹۷۰میلادی یک تحقیقی درباره عصر جدید دست یابی به اطلاعات و دانش سخن می‌گفت که در آن زمان خیلی جدی گرفته نشد اما امروز یک زیست جهان جدید و یک شیوه جدیدی از ماهیت های اجتماعی را داریم تا قبل از آن پدیده های اجتماعی با گونه ای از اقتدار گفته می شد.


وی افزود: بخش مهمی از اقتدار ناشی از دست یابی به اطلاعات بیرون می آید. حتی نهاد دانشگاه در عصر مدرن به دلیل اینکه به دانش مشکل گشا دسترسی داشت اقتدار را به دست گرفته است و امروز دانشگاه مهم بوده و مدرک گرفتن تبدیل به یک مسئله سیاسی شد.


سلیمی تصریح کرد: ما وارد عصری شده ایم که نه تنها مرجعیت اقتدار بلکه شیوه آن هم دگرگون شده است. امروز تمام انسان ها با ساده ترین وسایل به اطلاعات دسترسی دارند، چرا که شیوۀ دانش ورزی تغییر کرده است.


او ادامه داد: دانش به مبنای اقتدارش تغییر کرده است، ما امکان زیست فراگیر را در عصر جدید نداریم، نمی توانیم فقط آن اطلاعاتی که می خواهیم را به مردم بدهیم. اگر به درستی درک کنیم که ما در یک زیست بوم عصر تازه زندگی می کنیم باید به باز اندیشی نحوه دسترسی مردم به اطلاعات، نقش جدید مطبوعات و شیوه های جدید اشتغال بپردازیم.


سلیمی یادآور شد: تا قبل از این، پدیده های اجتماعی از دانشگاه و مدرسه گرفته تا دولت، همه با گونه خاصی از اقتدار تعریف می شدند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه متاسفانه در دوره ای از تاریخ اندیشه، اقتدار فقط با نیروی نظامی تعریف می شود، اضافه کرد: شایع ترین تعریف از دولت، انحصار استفاده از خشونت است، تعریفی که ماکس وبر ارائه کرده است.


وی ادامه داد: یک بعد دیگر مسئله این بود که بخش مهمی از اقتدار، از دستیابی به دانش، اطلاعات و اندیشه بیرون می آید. بسیاری از مراجع اقتدار به این دلیل به اقتدار دست یافتند که به دانش دسترسی انحصاری داشتند.


وی اظهار داشت: امروز دسترسی افراد به دانش محدود به این نیست که حتماً سر کلاس دانشگاه بروند و استاد یک بسته اطلاعاتی در اختیار دانشجو قرار دهد، چرا که این دوران دیگر به سر آمده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دانشکده ارتباطات ما تنها دانشکده مستقل ارتباطات در دانشگاه های دولتی کشور است این همایش گام اولی برای فهم بیشتر موضوع زیست بوم است امیدواریم به دستاوردهایی دست پیدا کنیم که در اختیار دستگاه های مختلف بگذاریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار