۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۰۴:۰۵
کد خبر: ۲۸۳۴۰۰
139406251000333786092814

وزیر اطلاعات با اشاره به این که آرامش جامعه حتی موجب ارتقای فرهنگ دینی می‌شود، خاطرنشان کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که مایه آرامش دل‌ها باشیم و مردم از شنیدن اسم وزارت اطلاعات احساس امنیت و آرامش و دشمنان احساس خطر و واهمه کنند.
به گزارش عطنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی در گردهمایی مدیران حراست دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه علامه طباطبائی با تبریک سالروز ولادت با سعادت امام هادی(ع) و بیان آموزه‌ها و احادیثی از آن حضرت به مسئله فعالیت حراست‌ها اشاره کرد و افزود: این مسئولیت با ظرافت در معرض عوارضی است که انسان را دچار فراز و نشیب‌های سختی می‌کند.
علوی فعالیت حراست‌ها در مراکز علمی را با توجه به ضرورت وجود آرامش در کنار امنیت دانست و اظهار داشت: در میان عناصر علمی اقدامات حراستی از ظرافت خاصی برخوردار است و باید بسترهای جرم و خلاف را با تدبیر به حداقل برسانند و به جای مچ گیری، دست گیری کنند.
وی اقدامات حراست‌ها را به منزله نقش اورژانس توصیف و خاطر نشان کرد: در کنار اطلاع‌رسانی موارد به دستگاه اطلاعاتی باید تدابیر لازم را برای رفع مسائل جزیی بیندیشند.
وزیر اطلاعات گرامیداشت جامعه علمی و حفظ کرامت آنان را وظیفه نخست مجموعه‌های حراست دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها دانست و تاکید کرد: نه تنها این قشر از جامعه بلکه باید برای همه افراد جامعه حتی افراد پایین دست نیز کرامت و حرمت قائل شد.
وی تصریح کرد: مردم باید به گونه‌ای احساس کنند که در تامین امنیت مشارکت کنند و در این فضای غیر امنیتی خلاقیت، نوآوری و ابداعات شکوفه خواهد زد.
علوی گفت: اگر بخواهیم به کشور خدمت کنیم باید به گونه‌ای تدبیر کنیم که فضاهای علمی باز و مملو از آرامش و امنیت باشد چرا که در این شرایط افراد دچار عقده نمی‌شوند و جهت گیری مخرب پیدا نمی‌کنند.
وزیر اطلاعات اظهار داشت: پیوند حاکمیت و مردم موجب تقویت نظام و خنثی سازی توطئه‌ها و طمع دشمنان خواهد شد.
علوی با اشاره به این که آرامش جامعه حتی موجب ارتقای فرهنگ دینی می‌شود، خاطرنشان کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که مایه آرامش دل‌ها باشیم و مردم از شنیدن اسم وزارت اطلاعات احساس امنیت و آرامش و دشمنان احساس خطر و واهمه کنند.
وزیر اطلاعات افزود: اسلام دین انتقام گیری و ایجاد فشار بر مردم نیست و دوست داریم دانشگاه‌ها که فرهنگ استکبار ستیزی بر آن حاکم بود باشد و حاکمیت این فرهنگ با دیکته کردن و تحمیل امکان پذیر نیست بلکه باید با استدلال توام با محبت ایجاد شود و مجموعه‌های حراست می‌توانند در این زمینه همراهی موثری داشته باشند.
وزیر اطلاعات دو قطبی کردن جامعه را یکی از اقدامات دشمنان اعلام کرد و گفت: توسعه چتر اطلاعاتی و رصد و اشراف اطلاعاتی و حفظ و صیانت از اساتید، دانشجویان و نخبگان در برابر نفوذ دشمنان از جمله اقدامات ضروری مجموعه‌های حراست دانشگاه هاست.


به گزارش وزارت علوم، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه این گردهمایی دو روزه در سخنانی گفت: در حوزه امنیت با دگردیسی‌ها و تغییراتی مواجه هستیم. خوشبختانه در محیط‌های دانشگاهی فی‌نفسه مدیریت بر مبنای دانش در جریان است.

وزیر علوم با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی دقیق از فعالیت‌ها اظهار کرد: بهتر است  با آغاز سال تحصیلی خدمات ارائه‌ شده حراست و برنامه‌ها و اهداف آن‌ها را به شکل بروشور‌هایی در اختیار خانواده‌ها و دانشجو‌ها قرار گیرد.

وزیر علوم با تأکید بر اینکه علاوه بر وظایف حراستی، بایستی خدمات حراستی نیز مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: یکی از اقدامات مثبت در حراست کل وزارت علوم، برگزاری چنین نشست‌هایی است. تبادل تجربه بین شما موجب افزایش دانش همکاران خواهد شد. خوشبختانه در سال‌های گذشته دانشگاه‌ها عقلانیت قابل‌ توجهی را در برخورد با فضای سیاسی-اجتماعی بیرون از دانشگاه داشته‌اند.


وی با تاکید بر اینکه حکم عمومی دادن در دانشگاه‌ها به ضرر آموزش عالی است، ادامه داد: نباید یک ناهنجاری را در یک محیط کوچک دانشگاهی به کلیت فضای دانشگاه‌ها تعمیم داد.


غلامی بیان کرد: دانشجو‌یان آینده‌سازان مملکت هستند و باید مورد مراقبت قرار گیرند به طوری که مسئولیت آن‌ها برعهده ما است.


وی با بیان اینکه مسائل داخل خانواده را باید در درون خانواده آموزش عالی حل کنیم خاطرنشان کرد: مدیران حراست نباید مسائل موجود در محیط فعالیت خود را به بیرون منتقل کنند. خیلی وقت‌ها می‌توانند با تدبیر درست، مسائل را در داخل دانشگاه به بهترین شکل حل و فصل کنند.


 حجت‌الاسلام «مصطفی رستمی»، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: در خرمشهر، مدافعان شهر ۳۴ روز با کمترین تجهیزات در مقابل دشمن مقاومت کردند. صدام کشور کویت را با وجود ارتش و گارد و حمایت کشورهای غربی ظرف تنها سه روز تسخیر کرد؛ اما نتوانست ایران را شکست دهد.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: دست رزمندگان ایرانی خالی بود؛ اما نیروی دیگری به آنها قدرت و توان داد تا بتوانند مقابل دشمن ایستادگی کنند؛ همان‌طور که حضرت علی (ع) فرمودند: «قدرتی که درِ خیبر را کَند روحانی بود، نه جسمانی».


وی تصریح کرد: هر که خود را در معرض عنایت خداوند قرار دهد، مورد لطف واقع می‌شود.


وی خطاب به مدیران حراست دانشگاه‌ها بیان کرد: شما وظیفه خطیری را بر عهده دارید. در حال حاضر در یکی از مهم‌ترین صحنه‌های مواجهه جمهوری اسلامی با نظام سلطه قرار داریم. نگاه سلطه در سال‌های ابتدایی انقلاب به جمهوری اسلامی از جنس سخت بود. به مرور رویکردها تغییر کرد و دشمن با روش‌های تهاجم فرهنگی علیه انقلاب اسلامی موضع گرفت، اکنون نیز با تحریم‌ها و فشار اقتصادی، سعی در ایجاد التهابات اجتماعی دارد.


رستمی یادآور شد: دشمن، اراده مردم را هدف قرار داده است و دانشگاه‌ها نیز به دلیل حضور تعداد قابل توجهی از جوانان، نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند. بهره‌گیری از فضای دانشگاهی برای ما بهترین فرصت محسوب می‌شود و مدیران جمهوری اسلامی نیز هر زمان با جریان دانشگاهی هم‌آوا شده‌اند، نتایج مثبتی گرفته‌اند.


وی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در آخرین نشست با خبرگان، ۱۱ محور برای مواجهه با مشکل تبیین و هزینه چالش و سازش، عقلانیت انقلابی و غیره را مطرح کردند که بسیار راهگشاست.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همیشه با جریان غارتگر بین‌المللی دشمن روبرو بوده‌ایم که با گردن‌کلفتی سعی در رسیدن به اهداف خود دارند و حتی به دزدی دریایی نیز روی می‌آورند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار