۰۶ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۸۳۱۵۶
فرقانی در نشست علمی-تخصصی «پژوهش و رسانه‌ها» در سالن اجلاس سران

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اگر در توسعه آموزش عالی طرح آمایش سرزمین در نظر گرفته نشود، این مسئله می‌تواند تبعات بسیاری در جامعه داشته باشد.


به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، محمد مهدی فرقانی درباره افزایش تعداد دانشگاه‌ها در کشور اظهار کرد: تأسیس و راه اندازی مراکز آموزش عالی اعم از دولتی، غیر انتفاعی، آزاد و پیام نور از دهه ۸۰ تا کنون توسعه کمّی بی رویه داشته است که این توسعه از جنبه مثبت و منفی قابل بررسی است.


وی افزود: در وهله اول توسعه مراکز آموزش عالی در سراسر کشور می تواند توسعه علمی و بومی کردن دانش را به دنبال داشته باشد.


رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه افزایش تعداد دانشگاه ها در شهرهای مختلف می تواند از برخی مهاجرت ها جلوگیری کند، یادآورشد: با بومی شدن دانش در شهرهای مختلف، علوم در زندگی روزمره افراد کاربردی‌تر می شود.


به گفته فرقانی، اگر توسعه کمی مراکز آموزش عالی متناسب با سایر حوزه ها صورت نگیرد، ناهنجاری و فقدان تعادل ایجاد خواهد کرد.


وی معتقد است که پایین بودن کیفیت آموزش در مراکز آموزش عالی می تواند به نوعی مشکلات اجتماعی و ابتذال علمی ایجاد کند. از سوی دیگر افزایش تعداد دانشگاه ها می تواند مدرک گرایی را گسترش دهد.


رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی یادآورشد: توسعه کمی دانشگاه‌ها فارغ التحصیلان بی‌شماری را پرورش می دهد که الزاما متناسب با مدرک تحصیلی خود تخصص، مهارت، دانش و کارآیی لازم را ندارند.


فرقانی می گوید که توسعه کمی آموزش عالی سطح توقعات افراد را بالا می برد اما کارایی را الزاما افزایش نمی دهد و در مواقعی اختلال در کارایی نیروهای آکادمیک نیز ایجاد می شود.


رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه گفت: رشته های مناطق مختلف باید مطابق نیازهای هر منطقه رشد کند تا دچار توسعه نامتوازن علم در کشور نشویم.


فرقانی افزود: دانشگاه های هر منطقه از کشور باید متناسب با امکانات، ظرفیت ها و نیازهای آن مناطق توسعه یابد، نیازهای هر جامعه مانند کشور، صنعت، خشکسالی و غیره شناسایی و پذیرش دانشجو براساس نیازها انجام شود.


به اعتقاد وی، علم باید مطابق با نیازهای هر منطقه گسترش یابد تا در نهایت ظرفیت های توسعه معطل نماند و توسعه آموزش عالی در راستای توسعه پایدار پیش رود.


رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: توسعه کمی دانشگاه ها، افراد دارای مدارک دانشگاهی فراوان بدون کارایی لازم و نسلی دانش آموخته با انتظارات بالا را رشد می دهد که عملا نمی تواند از مشکلات کشور گره ای باز کنند.


فرقانی افزود: توسعه کمی مراکز آموزش عالی افزایش تعداد فارغ التحصیلان را به همراه دارد که در کلیت خود به فال نیک گرفته می شود اما حتما باید مراقب توسعه متوازن دانش در این زمینه بود.


وی به اقدامات وزارت علوم برای مدیریت توسعه بی رویه مراکز آموزش عالی در سال‌های اخیر اظهار کرد: آموزش عالی باید پابه پای دیگر عرصه های سیاسی و اجتماعی کشور توسعه یابد، به همین دلیل باید بتوان اصول توسعه پایدار را مدیریت کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار