۰۶ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۰۱
کد خبر: ۲۸۳۱۴۷
ماندانا تیشه‌یار، استادیار گروه مطالعات منطقه‌ای مؤسسه آموزش عالی بیمه‌اکو

مدیر دفتر همکاری های علمی، بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در شرایط کنونی برای خنثی کردن ایران هراسی دشمن، حضور دانشگاهیان در فضای بین المللی ضروری است؛ بنابراین دولت باید هزینه این سفرها را تامین کند.


به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، ماندانا تیشه‌یار در پاسخ به این سوال که نوسانات نرخ ارز در همکاری های بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی چه تاثیری گذاشته و در زمان حاضر دولت در زمینه ارز چه حمایتی از دانشگاه ها دارد، اظهار داشت: در شرایط کنونی، طبیعی است که افزایش نرخ ارزهای بین المللی در برابر ریال، هزینه انجام سفرهای خارجی را بسیار بالا برده است. این امر به نوبه خود موجب کاهش شمار اعزام استادان و دانشجویان به فرصت های مطالعاتی و همایش های علمی شده است.


وی افزود: این در حالی است که با توجه به موج قوی ایران‌ستیزی که از سوی برخی کشورها علیه ایران راه افتاده، نیازمند آن هستیم تا دانشگاهیان کشور به عنوان نمایندگان شایسته فرهنگ و هویت ایرانی بتوانند در مجامع علمی - بین المللی حضوری پررنگ تر از پیش داشته و اجازه ندهند تصویری نادرست درباره ایران در اذهان جهانیان شکل گیرد.


تیشه یار اظهار کرد: از این رو، به نظر می رسد با وجود مشکلات اقتصادی فراوان، تصمیم گیران کشور خوب است که این نکته را مدنظر داشته باشند که کاهش پشتیبانی از فعالیت های علمی بین المللی استادان و دانشجویان، می تواند به نوعی به تحریم مضاعف در شرایط کنونی منجر شود که نه تنها ما را از دسترسی به آخرین تولیدات علمی در جهان دور نگه می دارد، بلکه دانشگاهیان دیگر کشورها را نیز از آگاهی از میزان دانش و توانمندی علمی و غنای فرهنگی دانشمندان ایرانی باز می دارد.


وی اظهار امیدواری کرد در این زمینه تدبیری درست اندیشیده شود و پشتیبانی از حضور علمی ایرانیان در عرصه های جهانی همچنان در اولویت برنامه های دولت باقی بماند.



شکل گیری دبیرخانه دانشگاه‌های راه ابریشم در دانشگاه علامه طباطبائی 


تیشه یار در مورد شکل گیری شبکه دانشگاه‌های راه ابریشم و اهداف آن هم گفت: شبکه دانشگاه های راه ابریشم به ابتکار دانشگاه مطالعات خارجی هانکوک از کشور کره جنوبی در سال ۲۰۱۴ با همکاری پنج دانشگاه آسیایی، از جمله دانشگاه علامه طباطبایی به نمایندگی از ایران، بنیان گذاشته شد.


وی ادامه داد: هدف از برپایی این شبکه، افزایش ارتباط و همکاری میان دانشگاهیان در کشورهای حوزه راه ابریشم و افزایش شناخت و گسترش زمینه های مراودات علمی میان این کشورها بوده است. تاکنون بیش از ۸۰ دانشگاه از ۲۹ کشور جهان به عضویت این نهاد درآمده اند. از ایران نیز دانشگاه های علامه طباطبائی، اصفهان، بین المللی امام خمینی(ره) و گیلان به عضویت این شبکه درآمده اند.


مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی در مورد نقش این دانشگاه در شبکه دانشگاه های راه ابریشم هم اظهار داشت: دانشگاه علامه طباطبایی از آغاز شکل گیری این شبکه به عنوان یکی از اعضای هیات موسس حضور فعال داشته است. ما همه ساله در مجمع روسای دانشگاه های راه ابریشم شرکت می کنیم. افزون بر این، هر سال دو دانشجوی نخبه و یک استاد صاحب نظر نیز در بخش های دانشجویی و علمی این شبکه حضور یافته و به فعالیت فرهنگی و علمی می پردازند.


وی تصریح کرد: به ابتکار دانشگاه علامه طباطبائی تاکنون سه همایش علمی بین المللی با همکاری شبکه دانشگاه های راه ابریشم در ایران برگزار شده است. همایش نخست با موضوع «دیپلماسی ترابری و راه های ابریشم» در سال ۲۰۱۷ در چابهار برگزار شد. همایش دوم با موضوع «میراث فرهنگی مشترک در منطقه راه ابریشم» با همکاری دانشگاه شهید چمران و دانشگاه دیکن استرالیا در سال ۲۰۱۸ در اهواز برگزار شد. همچنین همایش بین المللی سوم نیز با موضوع «مردم و محیط زیست در امتداد راه ابریشم» با همکاری دانشگاه گیلان در سال ۲۰۱۹ در رشت برگزار شد.


تیشه یار افزود: در همه این برنامه ها، فرصت بسیار خوبی برای معرفی ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی مناطق گوناگون ایران برای مشارکت در برنامه های بین المللی راه ابریشم فراهم آمد. از سوی دیگر، از سال ۲۰۱۸ دبیرخانه دانشجویی شبکه دانشگاه های راه ابریشم به تهران منتقل شده و در دانشگاه علامه طباطبایی توسط دانشجویان کوشا و علاقه‌مند اداره می شود. آنها در یک سال گذشته توانسته اند چهار جشنواره فیلم، عکاسی، انشاءنویسی و مباحثه را در میان دانشجویان همه دانشگاه های عضو شبکه تبلیغ و برنامه های علمی گوناگونی برای معرفی این شبکه و نیز ایده راه ابریشم برگزار کنند.



گسترش زبان فارسی از اولویت‌های دانشگاه علامه طباطبائی است


تیشه یار همچنین در پاسخ به این سوال که دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان تخصصی ترین دانشگاه علوم انسانی کشور در زمینه گسترش و تاسیس کرسی های زبان فارسی در دانشگاه های گوناگون جهان چه اقداماتی انجام داده است، گفت: گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در سطح جهان، از اولویت های این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی در غرب آسیا به شمار می رود.


وی ادامه داد: از این رو، در سال های اخیر شمار زیادی از دانشجویان دکترای زبان و ادبیات فارسی و یا دکترای آزفا (مرکز آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان دانشگاه علامه طباطبایی)، برای تدریس زبان فارسی به مدت یک یا دو ترم در دانشگاه های طرف تفاهم، به آن دانشگاه ها اعزام شده اند و حضور آنها با استقبال چشمگیر استادان و دانشجویان در آن دانشگاه ها روبرو شده است.


وی افزود: در گام دوم، دانشگاه علامه طباطبائی پس از طی مراحل لازم و دریافت مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اقدام به راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان کرد و یکی از زیباترین بناهای این دانشگاه را که در بافت سنتی شهر تهران جای دارد به آموزش دانشجویان و استادان خارجی علاقه‌مند به فراگیری زبان فارسی اختصاص داد. این مرکز در دو سال گذشته مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفته و نه تنها در طول ترم های تحصیلی، بلکه در تابستان ها نیز مدارس تابستانی برگزار کرده و فارسی آموزان را از کشورهای گوناگون جهان گردهم آورده است.


وی ادامه داد: در گام سوم، این دانشگاه اقدام به راه اندازی مراکز و اتاق های آموزش زبان فارسی و ایران شناسی در دیگر کشورها کرد که تاکنون در اسپانیا و چین این مراکز افتتاح شده اند و در ترکیه، روسیه و قزاقستان نیز در ماه های آینده گشایش خواهند یافت.



تحصیل در ایران دارای جاذبه است


تیشه یار همچنین در مورد تاثیر تحریم ها بر ارتباطات بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: بی تردید تحریم های ناعادلانه علیه ایران بر بخش های گوناگون جامعه از جمله بر دانشگاه ها تاثیرگذار بوده است که انتظار می رود با تدبیر و خرد جمعی از این دوران دشوار گذر کنیم. با این همه، دانشگاه علامه طباطبایی نیز مانند سایر دانشگاه های کشور در صدد است مراودات علمی بین المللی خود را حفظ کند.


وی افزود: هم اکنون زندگی و تحصیل در ایران نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای جهان ارزان تر است و این می تواند جاذبه بسیاری برای دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه های دیگر جهان فراهم آورد. از این رو، در تلاش هسیم تا با تعریف برنامه های کوتاه و بلندمدت جذاب و آموزنده، اقدام به جلب شمار بیشتری از دانشگاهیان جهان کرده و زمینه افزایش آمد و شد بین المللی به دانشگاه را فراهم آوریم.


تیشه یار ادامه داد: همچنین استفاده از فناوری های نوین ارتباطی، دست ما را برای تدریس استادان ایرانی و خارجی در دانشگاه های یکدیگر باز گذاشته است.  از همه مهم‌تر اینکه، در تصمیم گیری های کلان در دانشگاه، نظر به اهمیت حفظ ارتباطات بین المللی، تداوم پشتیبانی از اجرای فعالیت های علمی بین المللی استادان و دانشجویان همچنان در اولویت فعالیت های دانشگاه قرار دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار