۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ۱۰:۲۰
کد خبر: ۲۸۰۰

فرشادمومنی،اقتصاددان و رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصادو استاد دانشگاه علامه طباطبایی طی گفتگویی بیان داشت: افزایش درآمدهای مالیاتی به معنای فشارهای غیرعادلانه تر به حقوق بگیران ثابت و تولیدکنندگان است که این امر به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست به همین دلیل دولت بایدارتقای توان مالیات گیری کشور از بخش های غیرمولد را در دستورکار خود قرار دهد زیرا استمرار روندهای پیشین به معنای حرکت شدت یافته قهقرایی به سمت رکود تورمی فزاینده خواهد بود.

فرشاد مومنی
وی در پاسخ به این سوال که کاهش قیمت جهانی نفت چه تاثیری دربرنامه اقتصادی سال آینده کشورمی گذارد, توضیح داد: به طورحتم کاهش قیمت جهانی نفت به صورت مستقیم برروی دو متغیر چشم اندازهای درآمد ارزی و ریالی دولت و انتظارات بازیگران اقتصادی برحسب شرایط جدیداثرخواهد گذاشت. با توجه به این دو متغیر نقش جهت گیری های سیاستی دولت در لایحه بودجه سال 94 بسیار پررنگ و با اهمیت تر خواهدشد. بی شک دولت باید بسیار هوشمندانه عمل کند به طوری که این اطمینان را در بازیگران اقتصادی ایجادکند که از طریق یک بازنگری اصولی درساختار هزینه های خود می تواندبرچالش های درآمد ارزی و ریالی ناشی از کاهش قیمت نفت با کمترین هزینه غلبه کند.
به گفته وی ، دولت باید به بازیگران اقتصادی اطمینان دهد که در واکنش به کاهش درآمدخود به دنبال رویه های پرخسارت و فاجعه آمیز جبران کمبود مقدار ارز از طریق دستکاری نرخ ارز نخواهدرفت. همچنین دولت باید این اطمینان را به شهروندان دهد که برای جبران این کمبود سایر قیمت های کلیدی و کالاها و خدمات عرضه شده ازسوی دولت را دستکاری نکند. اگر این هوشمندی ها درجهت گیری های سیاستی دولت لحاظ شود می توان با یک ضریب اطمینان قابل اعتنایی مطمئن بود که خواهیم توانست سال آینده را حتی درمقایسه با سال 93 به نحومطلوب تری سامان دهیم.
مومنی در رابطه با قیمت  نفت درلایحه بودجه 94 نیز گفت: نکته کلیدی در تمام مطالعات مهمی که تاکنون دراختیار کارشناسان اقتصادی قرار گرفته این است که از یک طرف بازارجهانی نفت به دلیل ویژگی های خاص چشم اندازی متلاطم،نوسانی و ناپایدار را به نمایش می گذارد و از سوی دیگر چشم انداز افزایش قیمت هربشکه نفت به صورت محسوس و معنی دار درسال 94 وجود ندارد. با توجه به این دو نکته حیاتی درخصوص رفتارهای بازار جهانی نفت معتقدم که دولت اگر هرقدر قیمت مورد پیش بینی خود در رابطه با هر بشکه نفت را به سمت 50 دلار نزدیک ترکند به صلاح اقتصاد کشورخواهد بود.
مومنی همچنی افزایش درآمدهای مالیاتی یکی از راه های جبران کاهش درآمدهای نفتی دانست و در پاسخ به این سوال که آیا جامعه و اصناف آمادگی پذیرش افزایش نرخ مالیات درسال94 را دارند، تصریح کرد: واقعیت این است که به صورت نظام وار اقتصاد ایران از سال 1338 تاکنون هرگز نتوانسته حساب های ملی خود را از روش درآمدها اندازه گیری کند. بنابراین به قاعده تجربه تاریخی تحت چنین شرایطی اگر یک تمهید نهادی اصولی و مبتنی بر برنامه وجود نداشته باشد افزایش درآمدهای مالیاتی به معنای فشارهای غیرعادلانه تر به حقوق بگیران ثابت و تولیدکنندگان خواهد بود که این امر به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست به همین دلیل دولت بایدارتقای توان مالیات گیری کشور از بخش های غیرمولد را در دستورکار خود قرار دهد زیرا استمرار روندهای پیشین به معنای حرکت شدت یافته قهقرایی به سمت رکود تورمی فزاینده خواهد بود و به هیچ عنوان چنین رویه ای را به دولت توصیه نمی کنم.



منبع : ایسکانیوز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار