۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۱۴
کد خبر: ۲۷۵۶۹۰
تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز آموزش سیاست گذاری مجمع تشخیص مصلح نظام

نشست انعقاد تفاهم نامۀ همکاری میان دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز آموزش سیاست گذاری مجمع تشخیص مصلح نظام در سالن شورای ریاست برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این نشست حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و محمد تقی آذرشب، رئیس مرکز آموزش سیاست گذاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از معاونان هر دو نهاد حضور داشتند.


در ابتدای این نشست، سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه امیدوار است، این تفاهم نامه همکاری سازنده و موثر باشد، گفت: در پنج سال گذشته، تلاش های بسیاری کرده ایم که دانشگاه به «مسیر واقعی و جدیدی» هدایت شود. یعنی از مکانی برای آموزش دادن صرف، خارج شویم. به عبارتی کارکرد دانشگاه در ابعاد مختلف نمایان شود.


وی تصریح کرد: باید پژوهش ها و آموزش های دانشگاه ها به سمت حل معضلات و مشکلات کشور هدایت شوند. دانشجویان باید «کارآفرین» شوند و برای کسب و کار در بازار آماده شوند. دانشگاه ها باید از «آموزشگاه محض بودن» خارج شوند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه دانشگاه های ایرانی باید در راستای بین المللی شدن گام بردارند، اظهار کرد: در همین زمینه دانشگاه علامه طباطبائی تلاش های خوبی داشته است و اکنون در دانشگاه های برخی از کشورهای اروپایی دفاتری از این دانشگاه تاسیس شده است.


سلیمی با اشاره به اینکه انعقاد این تفاهم نامۀ همکاری برای دانشگاه علامه طباطبائی، چندین ویژگی دارد، اظهار کرد: نخستین ویژگی این است که ما معتقد هستیم پژوهش در حوزه های بنیادی باید به دانشگاه ها وصل شود. سازمان های دولتی باید پژوهش هایشان را به دانشگاه ها بسپارند. دانشگاه ها در تلاشند که پژوهش ها به نحو سازمان یافته ای در خدمت اهداف اجرایی سازمان های اجرایی قرار بگیرند.


او اضافه کرد: به عنوان مثال اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اولویت های پژوهشی مرکز خود را به دانشگاه بدهد، ما می توانیم آن پژوهش ها را در قالب پایان نامه، پژوهش ها و پروژه های گوناگون انجام دهیم. در این صورت پژوهش های انجام شده به درد جامعه و حل مشکلات و مسائل می خورد.


این استاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با اشاره به اینکه دومین ویژگی می تواند این باشد که موضوعات مطرح شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام می تواند به کمک دانشگاهیان مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، تاکید کرد: دانشگاه ها می توانند در این زمینه ها بسته های سیاستی ارائه دهند و فعالیت های اجرایی را ارزیابی کنند و میزان پیشرفت ها را بسنجند.


سلیمی افزود: سومین ویژگی این است که آموزش هایی که مرکز آموزش سیاست گذاری مجمع تشخیص مصلح نظام برای مدیران خود در حوزۀ سیاست گذاری نیاز دارد، از سوی دانشگاه علامه طباطبائی، ارائه شود. این آموزش ها می توانند از آموزش زبان های مختلف خارجی تا حوزه های سیاست گذاری، مدیریتی، حقوقی در مسائل اجتماعی، روان شناسی و... باشد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان خاطر نشان کرد که دانشگاه علامه طباطبائی در صدد راه اندازی رشته های مختلف سیاست گذاری است و گفت: اخیراً رشتۀ اقتصاد سیاسی و سیاست گذاری در دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه راه اندازی شده است و از سال آینده دانشجوهای علاقه مند در این حوزه جذب خواهند شد. امیدواریم با راه اندازی این رشته، سیاست گذاری در زمینه های اجتماعی، حقوقی، تربیتی، تربیت بدنی و... تاسیس و راه اندازی شود.


در ادامه این نشست، محمدتقی آذرشب، رئیس مرکز آموزش سیاست گذاری مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه این مرکز به کمک های مشورتی دانشگاه ها نیاز دارد، گفت: برای سند چشم انداز آینده، تشریح سیاست های کلان و... به کمک و همراهی دانشگاه ها نیاز داریم. به همین دلیل سراغ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفتیم و از این وزارت خانه مشورت گرفتیم.


او در ادامه اظهار کرد: این اقدام مرکز با استقبال از سوی غلامی، وزیر علوم قرار گرفت و جلسه های پی در پی در این زمینه برگزار شد. به این نتیجه رسیدیم که در 13 محور مختلف، 13 دانشگاه در این زمینه دخیل شوند که در حوزۀ علوم اجتماعی کار به دانشگاه علامه طباطبائی سپرده شد. دبیرخانۀ این تفاهم نامه هم در خود دانشگاه تشکیل خواهد شد.


رئیس مرکز آموزش سیاست گذاری مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در این زمینه می توانند از استادان سایر دانشگاه ها هم کمک بگیرند، گفت: وقتی کاری از سوی دانشگاه انجام شود بسیار بهتر از این است که آن کار از سوی یک فرد انجام شود. در این حالت امضای دانشگاه پای کار است.


آذرشب در پایان تاکید کرد: مجمع به این نتیجه رسیده است که دانشگاه ها می توانند در امور مختلف یاری رسان باشند. البته در این حوزه علاوه بر دانشگاه ها، انجمن های علمی و تخصصی هم می توانند درگیر شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار