۰۷ اسفند ۱۳۹۷ ۱۴:۲۹
کد خبر: ۲۷۵۶۷۳
علی اکبر تاج مزینانی در اختتامیه هفته پژوهش دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: انقلاب اسلامی نقطه عطفی در توسعه عدالت اجتماعی در ایران بود.
به گزارش عطنا و به نقل آنا، علی اکبر تاج‌مزینانی عصر دیروز در نشست دانشگاه، گفتمان انقلاب اسلامی که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی به‌همت بسیج اساتید تهران بزرگ برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ ایران بود که سبب افزایش عدالت اجتماعی شد. گفتمانی که در قانون اساسی نیز متبلور شد، بحث عدالت اجتماعی است.


وی در ادامه افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بی‌عدالتی اجتماعی در تمام بخش‌های جامعه مشهود بود و مردم نیز از این بی‌عدالتی رنج می‌بردند و فریاد عدالت‌خواهی مردم منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.


رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: با نگاه به قانون اساسی، جلوه‌های عدالت اجتماعی مشهود است که پیش از آن آثاری در جامعه وجود نداشت، ازجمله آنها آموزش رایگان، ایجاد فرصت اشتغال، حق تأمین مسکن و سلامت در دسترس همگان در قانون اساسی ایران اشاره شده است و در چهار دهه گذشته پیشرفت‌های چشمگیری نیز در این حوزه‌ها داشته‌ایم.


تاج‌مزینانی بیان کرد: نرخ مرگ‌ومیر مادران و نوزادان به‌صورت چشمگیری کاهش داشته است. همچنین گسترش خانه‌های بهداشت در تمام روستاهای کشور به‌همراه افزایش نرخ باسوادی و امید به زندگی و پوشش بیمه‌ای از رشدهای قابل توجه در حوزه عدالت اجتماعی بوده است.


وی افزود: کاهش ضریب جینی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است که سبب توزیع عادلانه درآمد در کشور شد. پیش از پیروزی انقلاب، ضریب جینی از بالای ۰,۵ به ۳۵/۰ هم رسید که نشان‌دهنده پیشرفت‌های چشمگیر در عدالت اجتماعی است و این امر ناشی از این بود که سیاست‌گذاری اجتماعی مؤثر بوده اما با نقاط مطلوب فاصله داریم.


این استاد دانشگاه اظهار کرد: ضریب جینی در کشور در سال‌های اخیر افزایش داشته که باید نقاط ضعف در بسط عدالت اجتماعی را شناسایی کرده و تلاش کنیم مشکلات موجود برطرف شود.


تاج‌مزینانی اعلام کرد: برای رفع مشکلات نیازمند عزم جدی و بازنگری در سیاست‌های اجتماعی داریم تا بتوان آرمان‌ها و گفتمان انقلاب که در قانون اساسی متبلور شده را بهتر اجرا کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار