۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۸:۵۸
کد خبر: ۲۷۴۹۷۱
محمود فاضلی

جهان درباره تحولات ونزوئلا به دو بلوك تقسيم شده است. روسيه، چين، كره‌شمالي، ايران، تركيه، نيكاراگوئه، بوليوي، اروگوئه و كوبا از جمله كشورهايي هستند كه «مادورو» را به عنوان رييس‌جمهور ونزوئلا به رسميت مي‌شناسند.


به گزارش عطنا، محمود فاضلی در یادداشتی که در اختیار عطنا قرار داده است، نوشته است: كانادا، امريكا، برزيل، آرژانتين، اسپانيا، هلند، اتريش، پرتغال، فرانسه، انگلستان، آلمان، سوئد، دانمارك، چك، لتوني، كلمبيا، اكوادور، بوليوي و كاستاريكا كشورهايي هستند كه «گوايدو» را به عنوان رييس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسميت مي‌شناسند. اتحاديه اروپايي به خاطر تشديد مبارزه قدرت ميان رييس‌جمهور ونزوئلا و «گوايدو» كه خود را رييس‌جمهور موقت اعلام كرده، خواستار حل صلح‌آميز اين منازعه است. موگريني در نشست گروه تماس در مونته‌ويديو (اروگوئه) تاكيد كرده است: «ما مي‌توانيم نظرات متفاوتي درباره دلايل اين بحران داشته باشيم، اما در يك هدف اتفاق نظر داريم. ما مي‌خواهيم به حل صلح‌آميز و دموكراتيك اين بحران كمك كنيم. 19 كشور اتحاديه اروپا با توجه به اينكه مادورو هيچ اقدامي در جهت فراهم شدن شرايط برگزاري انتخابات انجام نداده، طبق مفاد قانون اساسي ونزوئلا، گوايدو، رييس مجلس ملي اين كشور را به عنوان رييس‌جمهور موقت به رسميت مي‌شناسيم تا انتخاباتي آزاد، دموكراتيك و عادلانه برگزار كند.» اتحاديه اروپا از سال 2017 تحريم‌هايي از جمله ممنوعيت صادرات سلاح و تجهيزات نظامي را عليه ونزوئلا اعمال كرده و ممنوعيت سفر و بلوكه كردن دارايي‌هاي 18مقام ونزوئلا را در دستور كار قرار داده است.


آلمان


مركل، «گوايدو» را يك روز پس از به سر رسيدن مهلت فراخوان به برگزاري انتخابات آزاد در اين كشور به عنوان رييس‌جمهور موقت به رسميت شناخت. مركل مدعي است: «گوايدو شخصي است كه ما با او در برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري صحبت خواهيم كرد، از او انتظار داريم كه حتي‌الامكان به سرعت فرآيند انتخابات را به جريان بيندازد. اميدواريم كه اين فرآيند حتي‌الامكان كوتاه و آرام شكل گيرد. وزير خارجه آلمان نيز تاكيد دارد؛ گوايدو در انطباق با قانون اساسي ونزوئلا رييس‌جمهور موقت به شمار مي‌آيد تا انتخاباتي آزاد، عادلانه و دموكراتيك را برگزار كند. دولت آلمان شركت اين كشور در يك مداخله نظامي احتمالي در ونزوئلا را نفي مي‌كند. ميشائل روت، وزير مشاور در وزارت خارجه آلمان تاكيد دارد: «ما براي يك راه‌حل صلح‌آميز تلاش مي‌كنيم و يك راه‌حل صلح‌آميز ابزار نظامي لازم ندارد. از كليه طرفين مي‌خواهيم از خشونت چشم‌پوشي كنند. هدف، برگزاري انتخاباتي آزاد و دموكراتيك در اين كشور است.


فرانسه


به اعتقاد ماكرون، مردم ونزوئلا از حق آزادي بيان و دموكراسي برخوردارند و فرانسه گوايدو را تا زمان برگزاري انتخابات آزاد و دموكراتيك به عنوان رييس‌جمهور موقت به رسميت مي‌شناسد.


ايتاليا


ايتاليا كه بيانيه اتحاديه اروپا براي به رسميت شناختن «گوايدو» به عنوان رييس‌جمهوري موقت ونزوئلا را در نشست بخارست وتو كرده بود، اكنون موضعي هماهنگ با كشورهاي اروپايي و گروه تماس اتخاذ كرده و «ميلانزي» وزير خارجه اين كشور خواستار برگزاري هر چه سريع‌تر انتخابات در ونزوئلاست. ايتاليا بر اين عقيده است كه انتخابات گذشته در ونزوئلا، مشروعيت دموكراتيك به فردي كه برنده انتخابات شد، يعني مادورو نمي‌دهد و براي همين خواهان برگزاري مجدد انتخابات در ونزوئلاست تا راي‌دهندگان ونزوئلايي بتوانند فردي را كه معرف آنهاست و بر آنها حكومت مي‌كند، انتخاب كنند. موضع ايتاليا در قبال بحران ونزوئلا سازگار با بيانيه گروه تماس در«مونته ويديو» و بيانيه مشترك 26 ژانويه كشورهاي اروپايي است.


اسپانيا


وزير امور خارجه اسپانيا مخالفت كشورش را با هر گونه مداخله نظامي در ونزوئلا اعلام كرد و مدعي شد در گفت‌وگو با جان بولتون به وي گوشزد كردم كه راه‌حل بحران سياسي در ونزوئلا، مداخله نظامي امريكا نيست و مادريد از گزينه نظامي حمايت نمي‌كند. امريكا در گذشته ركورد دخالت‌هاي نظامي در امريكاي لاتين داشته است كه عملا هيچ يك از آنها موفقيت‌آميز نبوده است. به همين دليل خودداري از استفاده مجدد از اين گزينه خيلي خوب خواهد بود. اسپانيا اولين كشور اروپايي بود كه گوايدو را به عنوان رياست‌جمهوري موقت به رسميت شناخت. گوايدو تصميم اسپانيا را «شجاعانه» و مادورو به رسميت شناختن گوايدو را «شوم» مي‌خواند.


روسيه


لاوروف، وزير خارجه روسيه در جديدترين موضع‌گيري خود معتقد است؛ ما از همان آغاز از ابتكار مكزيك و اروگوئه در مورد ايجاد هر چه سريع‌تر شرايط گفت‌وگوي عمومي ملي با حضور تمام نيروهاي سياسي ونزوئلا حمايت كرديم. لايحه امريكا در واقع هدف انجام عمل تحريك‌آميز به واسطه كمك‎هاي بشردوستانه به مثابه ابزار بي‌ثبات‌سازي اوضاع ونزوئلا و بهانه‌اي جهت حمله مستقيم نظامي را دنبال مي‌كند. روسيه اخيرا تاكيد كرده دولت امريكا براي براندازي دولت ونزوئلا با زور آماده مي‌شود. از نگاه مسكو، كودتاي نظامي در ونزوئلا به اولويت اول غرب تبديل شده است. روسيه به دنبال اجراي قوانين بين‌المللي و احترام به تماميت ارضي كشورها در چارچوب منشور سازمان ملل است.


پرتغال


پرتغال از اولين كشورهايي بوده است كه گوايدو را به عنوان رييس‌جمهوري به رسميت شناخت. بانك «نووو برانكو» پرتغال، پروسه انتقال 1.2ميليارد دلار از اموال مالي دولت ونزوئلا به بانك‌هاي اروگوئه را مسدود كرد. موضع‌گيري ليسبون با استقبال رهبر مخالفان ونزوئلا رو‌به‌رو شد.


اسلووني


اسلووني، گوايدو را به عنوان رييس‌جمهوري موقت ونزوئلا به رسميت مي‌شناسد. حزب چپ اسلووني شديدا با به‌رسميت شناختن گوايدو مخالفت مي‌كند. اين حزب اعتقاد دارد گوايدو منتخب امريكاست و اسلووني نمي‌تواند كسي كه خود را شخصا به عنوان رييس‌جمهوري معرفي كرده، به رسميت بشناسد.


يونان


قائم‌مقام وزارت خارجه يونان با تاكيد بر راه‌حل مسالمت‌آميز و دموكراسي در ونزوئلا معتقد است راه‌حلي داخلي به معناي آن است كه مردم ونزوئلا خود درباره آينده‌شان تصميم‌گيري كنند و از هر گونه مداخله خارجي بايد خودداري شود. تنها مسيري كه جامعه بين‌المللي بايد درباره ونزوئلا در نظر بگيرد، كمك به كاهش تنش و اطمينان يافتن از انتخابات عادلانه است. اولويت يونان در قبال بحران ونزوئلا، يافتن راه‌حل دموكراتيك و صلح‌آميز و برگزاري انتخابات آزاد و عادلانه است.


صربستان


صربستان حمايت قاطع خود را از فرآيند گفت‌وگو براي حل بحران در ونزوئلا اعلام كرده و هرگونه نزديكي يا تماس با رييس‌جمهور خودخوانده اين كشور را مردود دانست. صربستان، ونزوئلا را كشوري دوست خطاب كرده و هيچ ابتكاري براي تغيير موضع و عدم به رسميت شناختن مادورو نداشته و خواستار محترم شمردن قانون اساسي و ساير قوانين و نيز اصل گفت‌وگوست.


هلند


گوايدو از سوي هلند به عنوان رييس‌جمهور موقت ونزوئلا شناخته شده و وزير خارجه با رهبر مخالفان ونزوئلا تماس تلفني برقرار كرده است. هلند اخيرا يك ميليون يورو براي كمك مالي به ونزوئلا اختصاص داده است. اين مبلغ به سازمان صليب سرخ پرداخت خواهد شد. اين مبلغ علاوه بر 600 هزار يورويي است كه هلند سال گذشته براي كمك به مردم ونزوئلا اختصاص داده بود. اين پول صرف ساخت اقامتگاه موقت، امكانات بهداشتي، مواد غذايي، آب آشاميدني و تجهيزات پزشكي مي‌شود.


واتيكان


رهبر كاتوليك‌ها معتقد است؛ شرايط هنوز آماده ميانجي‌گري نشده است. كاردينال پارولين نخست‌وزير واتيكان، موضع واتيكان را «بي‌طرفي مثبت» مي‌داند اما واتيكان بدون در نظر گرفتن مواضع طرفين، در صورت لزوم تلاش‌هاي مستمري در حمايت از راه‌حل‌هاي صلح‌آميز در‌راستاي رفع بحران در ونزوئلا اتخاذ خواهد كرد. لازمه ورود واتيكان براي ميانجي‌گري، تقاضاي طرفين است. مادورو، طي نامه‌اي خطاب به پاپ از رهبر كاتوليك‌هاي جهان خواسته است براي حل بحران ونزوئلا تمام تلاش خود را به‌كار گيرد. گوايدو نيز خواستار همكاري واتيكان براي انتقال قدرت در ونزوئلا و برگزاري آزادانه انتخابات شده است. كشورهاي سوئد، چك و مالت نيز گوايدو را به عنوان رييس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسميت مي‌شناسند اما مالت از اعمال تحريم‌هاي بيشتر و به ويژه تحريم نفتي ونزوئلا حمايت مي‌كند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار