۰۶ بهمن ۱۳۹۴ ۰۲:۱۳
کد خبر: ۲۶۸۵۴

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه سهم ایران در تولید علم کاملاً رو به رشد است، گفت: در سال ۲۰۱۲ سهم تولید علم ایران در دنیا ۱.۳۸ درصد بود که در حال حاضر به ۱.۵ درصد رسیده است.


به گزارش عطنا به نقل از فارس، وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در نشست خبری صبح امروز با اشاره به کاهش قیمت نفت و مشکلات مربوط به انرژی گفت: در برنامه ششم توسعه، توجه به اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته است که رکن آن نیز اقتصاد دانش‌بنیان است.


وی افزود: براساس اقتصاد دانش‌بنیان باید با یک رویکرد جدید منابع قدیمی را به سمت منابع نامشهود سوق دهیم؛ یعنی به جای تکیه بر نفت، اقتصاد مبتنی بر دانش و سرمایه انسانی داشته باشیم که در این زمینه وضعیت بالایی داریم.


احمدی ادامه داد: بین سال‌های 2002 تا 2008 در بخش فرآورده‌های حاصل از زیست‌فناوری، افزایش داشتیم به طوری که فرآورده‌های این حوزه از 2 میلیارد دلار به 4.9 میلیارد دلار رسیده است؛ یعنی 15.6 درصد افزایش داشتیم.


احمدی با بیان اینکه اشتغالزایی ناشی از اقتصاد زیستی نیز 18.7 درصد رشد داشته است، گفت: در سال 2008 در حوزه آسیا، کره جنوبی طرح توسعه در این حوزه را به نزدیک یک میلیارد دلار رسانده است.


معاون پژوهشی وزیر علوم عنوان کرد: اقتصاد زیستی با سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی هم‌راستایی دارد و این حوزه یکی از حوزه‌های اقتصادی دانش‌بنیان است که می‌توانیم برای افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی بر روی آن تأکید کنیم.


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه سهم ایران در تولید علم کاملاً رو به رشد است، گفت: در سال 2012 سهم تولید علم ایران در دنیا 1.38 درصد بود که در حال حاضر به 1.5 درصد رسیده است.


وی اضافه کرد: در پایگاه اسکوپوس، سهم ایران در تولید علم به 1.65 رسیده است و از نظر کیفیت نیز در وضعیت مناسبی قرار داریم، به طوری که براساس گزارش پایگاه لایدن در سال 2012 هیچ دانشگاهی از ایران در میان یک درصد برتر دانشگاه‌های دنیا نبود ولی در حال حاضر 13 دانشگاه ایرانی جزو دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار دارد، از نظر مقالات نیز در سال 2012 سهم ایران در میان یک درصد برتر مقالات دنیا 82 صدم درصد بود، در حال حاضر این آمار به 1.56 صدم درصد رسیده است.


احمدی با اشاره به آمار شتاب علمی کشورمان براساس پایگاه استنادی آی اس آی اظهار داشت: متوسط رشد علمی دنیا در حال حاضر منفی 0.9 درصد است ولی ایران 7 درصد رشد شتاب علمی داشته که از این نظر پس از کشورهای چین، هند و کره جنوبی قرار داریم.


وی اضافه کرد: در سال 2012 در رشته‌های فناوری نوین، ایران در رتبه هفدهم بود، ولی در حال حاضر سیزدهم هستیم، در رشته فیزیک هسته‌ای در سال 2012 در رتبه شانزدهم بودیم که در حال حاضر در جایگاه چهاردهم دنیا قرار داریم. همچنین در رشته نانوتکنولوژی در سال 2012 در رتبه نهم قرار داشتیم ولی در حال حاضر رتبه هفتم را کسب کرده‌ایم.


وی افزود: همچنین در رشته مهندسی شیمی در سال 2012 در رتبه ششم بودیم که در حال حاضر در جایگاه سوم دنیا در رشته مهندسی شیمی قرار داریم.


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تشریح دلایل کندی شتاب علمی ایران گفت: از سال 89 آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی ابلاغ شده است که بر این اساس، علاوه بر مقالات آی اس آی طرح‌های تحقیقاتی نیز برای ارتقا مورد پذیرش است. همچنین دانشجویان می‌توانند با ارائه مقالات داخلی نیز فارغ‌التحصیل شوند و این مسائل سبب می‌شود تعداد مقالات ایرانی در پایگاه آی اس آی کاهش یابد.


احمدی با اشاره به وضعیت ایده‌آل در منطقه از نظر فناوری عنوان کرد: از نظر تعداد پارک‌های علمی و فناوری و ظرفیت‌های ایجاد شده در زمینه فناوری در منطقه بلامنازع هستیم به طوری که در حال حاضر 37 پارک علم و فناوری و 146 مرکز رشد در کشورمان در حال فعالیت هستند.


احمدی گفت:‌ در سال 91 صادرات محصولات دانش بنیان نداشتیم، ولی در حال حاضر 85 میلیون دلار صادرات در بخش محصولات دانش‌بنیان داریم، اما همچنین از نظر محصولات دانش‌بنیان و فناوری‌ها در سال 92 در هفته پژوهش حدود 3 میلیارد تومان قرارداد منعقد شد که در سال 93 این آمار به حدود 25 میلیارد تومان و در سال 94 به 42 میلیارد تومان رسید که رشد قابل توجهی است.


وی افزود: از نظر تعداد افراد شاغل در پارک‌ها و مراکز رشد نیز، در سال 91 حدود 13 هزار شاغل داشتیم که در حال حاضر به 29 هزار شاغل در این بخش رسیدیم.


احمدی با اشاره به توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه در سال‌های اخیر گفت: طرح واگذاری تحقیقات میادین نفتی به دانشگاه‌ها در طول تاریخ کشور سابقه نداشته است، ولی امسال 20 میدان نفتی به دانشگاه‌ها واگذار شد و در زمینه صنایع پایین‌دستی نیز 12 قرارداد با دانشگا‌ها داشتیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار