به گزارش
عطنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر محمد اخباری در کنگره سراسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی برآمده از صنعت خدمات کشاورزی و فرهنگ و هنر است، اظهارداشت: در دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها 15 درصد آموزش نظری است و آن نیز به دلیل تولید دانش و علم است و دانشگاههای ما باید به سمتی حرکت کنند که رشتهها یی متناسب با مشاغل ایجاد شوند.
وی افزود: اکنون یکی از آسیبهای دانشگاهها این است که 99 درصد از اقدامات از طریق نظام نظری انجام میشود و عرضهمحور هستند تا تقاضامحور؛ محصول محوری نباید جزء کارهای ما باشد و این یکی از آسیبهای نظام آموزش عالی ماست.
اخباری با اشاره به اینکه هم اکنون هشت هزار رشته در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش کرده که تقاضامحور باشد و اکنون رشتههای ما تقاضامحور هستند؛ اگر هشت هزار رشته وجود داشته باشد توانستهاند سه هزار شغل نیز ایجاد کنند.
وی عنوان کرد: اقدامات عملی دانشگاهها باید جزؤ برنامههای ششم توسعه باشد. در برنامه ششم توسعه عنوان شده که دروس ما در دانشگاهها موجب اشتغالزایی شود و تحصیلات به سمت اشتغالزایی هدایت شود .
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: باید دانشگاههای ما به سمت اشتغالزایی و نظام مهارتی قدم بردارند و دولت باید درصد دانشجویان نظام مهارتی را بالا ببرد و باید براساس نظام صلاحیت مهارتها اشتغالزایی شود.
دکتراخباری در ادامه گفت: باید بدانیم جهتگیری اشتغال ما به چه سمتی است و اطلاعات بازار کار و نظام بازار حرفهای داشته باشیم؛ اکنون در کشور بین راننده آموزش دیده و آموزش ندیده تفاوتی ندارد و اهمیتی به این موضوع داده نمیشود و این یکی از معضلات ما است.
وی افزود: دولت و استانداران باید در شورایهای برنامهریزی این مسائل را بررسی کنند. مثلا چرا در خوزستان که دارای امتیازات صنعتی و کشاورزی است، تعداد دانشجویان کشاورزی فقط هزار نفر است و چرا در این استان با این ظرفیت گردشگری، نظام آموزش خدماتی ضعیف است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان گفت: باید یکی از مصوبات کنگره امروز این باشد که دولت موظف شود در برنامه ششم توسعه کشور، نظام صلاحیت حرفهای و نظام اطلاعات بازار کار را به وجود آورد تا دانشگاهها بدانند در کدام جهت حرکت کنند.