۱۲ آبان ۱۳۹۷ ۲۳:۳۸
کد خبر: ۲۶۳۳۸۸
امضاء تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک دانشگاه علامه طباطبائی با سازمان بورس و اوراق بهادار

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه بلای جان آموزش عالی کشور در دستگاه‌های اجرایی این است که هر سازمانی برای خود مرکز آموزش و پژوهش جدا و حتی دانشگاه مجزا ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در سازمان بورس نگاه عمیقی وجود دارد که این کار را به عهده گروهی از دانشگاه‌های سطح اول کشور گذاشته‌اند.


به گزارش خبرنگار عطنا، حسین سلیمی 7 آبان‌ماه در مراسم امضاء تفاهم‌نامه همکاری با سازمان بورس و اوراق بهادر (گزارش تصویری) در سالن شورای ریاست دانشگاه علامه طباطبائی، امضاء این تفاهم‌نامه را برای جامعه دانشگاهی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: به‌دلیل اینکه دانشگاه در شرایط اجتماعی فعلی نیازمند تغییر خط و مشی و ایجاد تحول کارکردی در درون جامعه است پس باید به وظیفه ‌خود در این حوزه به‌درستی عمل کند.


وی در همین رابطه تصریح کرد: در عرصه جهانی و به‌خصوص شرایط خاص جامعه ایران دانشگاه فقط نباید صرفاً مؤسسه‌ای برای آموزش رسمی و ارائه مدرک رسمی تحصیلی و یا چاپ چند مقاله در مجلات بین‌المللی باشد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: به‌دلیل تغییر جامعه و شرایط آن دانشگاه‌ها باید متناسب با شرایط و نیازمندی‌های جامعه به ارائه گونه‌های متفاوتی از آموزش و پژوهش بپردازند.


وی در همین زمینه ادامه داد: مسائلی چون اقتصاد، مسائل فرهنگی و اجتماعی و وضعیت بین‌المللی، شرایط جدیدی را به وجود آورده است که شاید فقط جامعه دانشگاهی بتواند به آن پاسخ دهد، ضمن‌آنکه ما به گونه‌های متفاوتی از آموزش نیاز داریم که دانشگاه علامه طباطبائی در آن پیشتاز است.



امروزه آموزش‌های رسمی به‌تنهایی نمی‌تواند نیازهای بازار کار را تأمین کند



سلیمی اضافه کرد: همان‌گونه که معتقد هستیم دانشگاه‌ها باید برای حل مشکلات جامعه ورود پیدا کرده و کمک کنند، به‌گونه‌های جدیدی از آموزش و پژوهش نیز نیاز داریم که جلساتی از این قبیل نشانگر بسته شدن نطفه‌های جدیدی از آموزش و پژوهش در جامعه است.


وی با بیان اینکه آموزش‌های کلاسیک رسمی مطالبی گران‌قدری به دانشجویان می‌آموزد اما برای برطرف کردن نیازهای روز کافی نیستند، اظهار کرد: امروزه آموزش‌های رسمی به‌تنهایی نمی‌تواند نیازهای بازار کار را تأمین کند به همین دلیل از حدود دو سال پیش در دانشگاه علامه طباطبائی شروع به ارائه آموزش‌های غیررسمی جهت تکمیل آموزش‌های رسمی و انواع مهارت‌ها کردیم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه این دانشگاه پیشتاز آموزش‌های غیررسمی در کشور است، بیان کرد: این در حالی است که دانشگاه‌های فنی و مهندسی، چنین دوره‌های آموزشی وجود ندارد؛ دانشگاه علامه طباطبائی دوره‌های آموزش مکمل و دوره‌های مهارتی را طراحی کرد و باقدرت در حال اجرای آن است به‌طوری‌که در سال گذشته بیش از چهار هزار دانشجوی ما در این دوره‌های مهارتی شرکت داشتند.


وی با اشاره به اینکه دوره‌های مهارتی دانشگاه علامه طباطبائی دانشجویان را با تخصص‌های مضاعف برای بازار کار آماده می‌کند، گفت: این دوره‌های غیررسمی آموزشی با توجه به رصد بازار کار و توجه به نیازهای نوین آموزشی ارائه مهارت طراحی می‌شوند.



دانشگاه‌ها از تشکیل بازار مکاره آموزش تخصصی پرطمطراق و بی‌محتوا در جامعه جلوگیری کنند



سلیمی در بخش دیگری سخنان خود، گفت: از طرف دیگر در درون جامعه ما باید آموزش‌های تخصصی به متقاضیان و به‌خصوص عموم مردم ارائه شود و اگر دانشگاه‌ها وارد این حوزه نشوند، یک بازار مکاره آموزش تخصصی پرطمطراق و بی‌محتوا در جامعه به وجود خواهد آمد، مثلاً نیازهای تخصصی که در دوره‌های دانشگاهی ما فعلاً آموزش داده نمی‌شود، به‌ویژه در زمینه آموزش‌های تخصصی مثل صنعت بیمه، صنعت بانکداری، بخش تربیت‌بدنی و حوزه بورس نیازمند ورود دانشگاه‌ها است.


وی درباره همین موضوع ادامه داد: بنابراین برای جلوگیری از تأسیس بازار مکاره در این زمینه‌ها، دانشگاه‌ها باید با شیوه علمی وارد این حوزه شوند، دانشگاه‌ها نباید اجازه بدهند در این زمینه یک اقتصاد پشت‌پرده شکل بگیرد، بنابراین ما به‌عنوان دانشگاه علوم انسانی با حوزه‌های تخصصی مختلف ازجمله با سازمان بورس وارد مذاکره شدیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم نیازهای تخصصی آنها را در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی ارائه دهیم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با ابراز خرسندی از نگاه عمیق سازمان بورس که به‌دنبال ایجاد ساختار دیگری برای نیازهای خود نرفته است، گفت: اکنون بلای جان آموزش عالی کشور در دستگاه‌های اجرایی این است که هر سازمانی برای خود مرکز آموزش و پژوهش جدا و حتی دانشگاه مجزا ایجاد می‌کند، در سازمان بورس این نگاه عمیق وجود داشت که این کار را به عهده گروهی از دانشگاه‌های سطح اول کشور واگذار کند.



می‌توانیم نیروی موردنیاز آینده بازار بورس را تأمین کنیم



وی افزود: در این نشست تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان بورس امضا می‌کنیم و امیدوارم به‌سرعت به مرحله اجرا برسد و براساس این تفاهم‌نامه دوره‌های NBA و DBA و دوره‌های تخصصی دیگر موردنیاز سازمان بورس را با استفاده از بالاترین توانمندی‌های دانشگاه علامه طباطبائی ارائه کنیم.


سلیمی خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم هم‌ زبان تخصصی و هم آموزه‌های تخصصی برای ورود به بورس بین‌المللی را ایجاد کنیم، با توجه با تفاهم‌نامه‌های که با دانشگاه‌های دنیا داریم، شاید بتوان این دوره‌ها را به دوره‌های علمی-کاربردی با دانشگاه‌های بزرگ دنیا، تبدیل کرد.


وی اضافه کرد: همچنین اگر سازمان بورس تمایلی نشان دهد، می‌توانیم بخشی از آموزش‌های مکمل کنونی که برای دانشجویان خود برگزار می‌کنیم را به تخصص‌های کاربردی در حوزه بورس اختصاص بدهیم تا در آینده نیروی موردنیاز بازار بورس تأمین شود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: اگر این تفاهم‌نامه با موفقیت همراه باشد با توجه به اختیاراتی که وزارت علوم در اختیار دانشگاه‌های سطح یک کشور گذاشته شده است، آمادگی داریم تا رشته‌های جدید یا حوزه‌های میان‌رشته‌ای نوین مخصوص تخصص‌های موردنیاز در سازمان بورس را طراحی کنیم.


وی با بیان اینکه حوزه دومی که با سازمان بورس درباره آن به تفاهم اولیه رسیدیم همکاری در زمینه‌های پژوهشی است، گفت: پتانسیل پژوهشی بسیار بالایی در دانشگاه علامه طباطبائی وجود دارد، چراکه دائماً تعدادی پایان‌نامه‌ کارشناسی‌ ارشد و دکترا در رشته‌های مرتبط بورس تولید می‌شود و بسیاری از آنها متأسفانه ارتباط مستقیمی با طرح‌های اجرایی و عملیاتی کشور ندارند.



سازمان بورس اولویت‌های پژوهشی خود را اعلام کنند



سلیمی افزود: آماده هستیم چنان‌که سازمان بورس اولویت‌های پژوهشی خود را اعلام کنند این موضوع‌ها را به‌عنوان موضوع پایان‌نامه‌های دکترا و کارشناسی‌ارشد دانشجویان و پروژه‌های تحقیقاتی استادان خود قرار دهیم تا بتوان با صرف کمترین هزینه به بالاترین کیفیت پژوهشی قابل حصول رسید تا در شرایط عادی با بالاترین نتیجه‌ها و فواید همراه باشد.


وی با اشاره به اینکه امید است با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه به نتایج مثبت و عملی برسیم و الگویی برای حوزه‌های دیگر شود، گفت: ما اعتقاد داریم که اگر حوزه‌هایی اجرایی به دانشگاه‌ها اعتماد کنند و بخشی از حوزه‌های پژوهشی خود را با همکاری دانشگاه‌ها انجام دهند، ضمن ثمره بخش بودن؛ صرفه‌جویی کلانی نیز در بودجه کشور ایجاد شود.



ارکان گوناگون دولت به این نتیجه رسیدند که باید از سیستم دانشگاهی استفاده کنند



رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه خوشبختانه در دوره‌ای هستیم که ارکان گوناگون دولت به این نتیجه رسیدند که برای حل مشکلات باید از سیستم دانشگاهی استفاده کنند، بیان کرد: معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار با رؤسای دانشگاه‌ها از آنها خواست برای معضلات جامعه راه‌حل پیدا کنند و دانشگاه‌های سطح یک کشور نیز در این زمینه، وارد عمل شدند.


وی یادآور شد: در حال حاضر دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه تهران به‌عنوان خوشه‌های مطالعاتی برای حل مسائل کشور در حوزه اقتصاد کلان، مسائل پولی و بانکی و حوزه ارتباطات و فضای مجازی اولین یافته‌های خود را به دولت ارائه می‌کنند که در اختیار رسانه‌ها هم قرار خواهد گرفت. ضمن‌آنکه جامعه دانشگاهی با هم‌فکری که داشته است به راه‌حل‌ها و نتایج مشخصی رسیده است که اگر اجرا شود، می‌تواند به کشور برای خارج شدن از وضعیت کنونی کمک کند.


سلیمی با بیان اینکه امیدواریم فقط برای حل مشکلات به یاد دانشگاه‌ها نیفتیم، اظهار کرد: حوزه‌های پررونقی مثل سازمان بورس که ممکن است مشکلی نداشته باشند برای گسترش فعالیت‌های خود با دانشگاه‌ها همکاری کنند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان با تشکر از اصحاب رسانه، گفت: تمام فعالیت‌های جدید ما در دانشگاه علامه طباطبائی تصویر متفاوتی از نظام دانشگاهی است که به جامعه منعکس می‌شود را مدیون اصحاب رسانه هستیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار