۰۶ آبان ۱۳۹۷ ۲۲:۱۱
کد خبر: ۲۶۲۶۶۸
علیرضا امیدبخش، مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی

مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه به‌رغم اختلاف‌نظرهایی که تشکل‌های سیاسی دانشگاه با همدیگر دارند ولی در قالب ستاد اربعین زیر خیمه امام حسین (ع) جمع شدند، بیان کرد: البته این مهم با همکاری و زحمات مجموعه انقلابی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی حاصل شد.


به گزارش خبرنگار عطنا، دکتر علیرضا امیدبخش، اول آبان‌ماه در نشست شورای فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی که در سالن شورای ریاست این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه بحث شکل‌گیری ستاد اربعین دانشجویی، اتفاق مبارکی بود که اخیراً در دانشگاه شکل گرفت، گفت: این مهم نیز با همت آقای کرمی، رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی و دوستان او در این مجموعه انقلابی صورت گرفت. (گزارش تصویری)


وی در همین رابطه تصریح کرد: برای راه‌اندازی ستاد اربعین و در نهایت اعزام کاروان دانشجویی دانشگاه ‌علامه طباطبائی برای شرکت در این حرکت بزرگی مذهبی و فرهنگی، تمام تشکل‌های سیاسی از جمله انجمن اسلامی آزاد‌اندیش، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و انجمن اسلامی و همچنین سایر کانون‌های فرهنگی، هنری، مذهبی و اجتماعی در کنار بسیج دانشجویی با شعار «حب الحسین یجمعنا» همکاری و کمک کردند.


امیدبخش با بیان اینکه شعار «حب الحسین یجمعنا» را خیلی جاها می‌بنیم ولی در واقع در ستاد اربعین دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی عملی شد، گفت: به‌رغم اختلاف‌نظرهایی که همه تشکل‌ها دارند، اتفاق مبارکی رخ داد که زیر خیمه امام حسین (ع) جمع شدند و کار مشترکی را انجام دادند و این مدلی برای همبستگی بوده که از دانشگاه آغاز شده است.


مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه در نهایت زحمت اصلی در زمینه اردوی راهپیمایی اربعین حسینی دانشگاه بر عهده بسیج دانشجویی بود، خاطرنشان کرد: بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی به دلیل تجاربی که داشتند قبول کردند که با همراهی و همکاری سایر تشکل‌ها در قالب ستاد اربعین این کار صورت بگیرد که این اتفاق واقعاً برای ما ارزشمند است.


امیدبخش با بیان اینکه سعی ما بر این است که این کارها را پررنگ‌تر کنیم و فعالیت‌های بیشتری را در قالب همین ستاد انجام دهیم، افزود: همچنین فعالیت‌های قرآنی مرتبط با دانشجویان، کارمندان و استادان نیز به‌صورت مستمر در حال انجام است.



فعالیت‌های تشکل‌های اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی بر اساس آمار و ارقام



وی با اشاره به اینکه در خصوص فعالیت تشکل‌های اسلامی در این دانشگاه از سال گذشته تاکنون 329 مورد درخواست ثبت شده است، گفت: از این تعداد درخواست تصویب‌شده توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تنها 19 درصد از برنامه‌ها به مرحله اجرا درآمده و 81 درصد نیز اجرا نشده است.


وی افزود: از این تعداد درخواست‌ تشکل‌های اسلامی، ۱۳۳ مورد مربوط به انجمن اسلامی آزاداندیش، ۹۲ درخواست مربوط به بسیج دانشجویی، ۵۴ مورد مربوط به انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و ۵۲ درخواست نیز مربوط انجمن اسلامی دانشجویان است.


امیدبخش ادامه داد: نظر هیئت نظارت در خصوص برنامه تشکل‌ها به تفکیک ۴۴ درصد موافقت قطعی، ۲۴ درصد موافقت مشروط به استعلام، ۱۵ درصد موافقت با حضور بخشی از مدعوین، ۱۲ درصد پیشنهاد اصلاح و رفع نقص و ۵ درصد خارج از دستور بوده است و مخالفت قطعی نیز اصلاً نداشته‌ایم.


وی درباره نظر هیئت نظارت در خصوص مدعوین تشکل‌های‌ اسلامی به تعداد نیز اظهار کرد: با حضور ۹۵۳ نفر مورد موافقت شد، ۶۹ نفر موافقت به‌شرط استعلام، ۲۸ نفر رأی ممتنع، مخالفت با حضور ۱۸ نفر به علت محکومیت و همچنین با حضور ۱۷ نفر نیز به علت تنش‌زایی و حاشیه در دانشگاه مخالف شد.


امیدبخش درمورد سهم هر تشکل از برنامه‌های اجرا شده در سال تحصیلی ۱۳۹۷-‌۱۳۹۶‌‌‌، اذعان کرد: ۳۹ درصد برنامه‌ها برای بسیج دانشجویی، ۳۷ درصد برای انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش، ۱۵ درصد برای انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و ۹ درصد نیز مربوط به انجمن اسلامی بوده است که نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.


مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به توضیح عناوین برنامه‌ها به تفکیک موضوع پرداخت و گفت: ۳۲ درصد برنامه‌ها سیاسی، ۲۰ درصد نقد و اکران فیلم، ۱۹ درصد برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی، 11 درصد مذهبی و تاریخی، ۱۰ درصد آموزشی و ۸ درصد نیز در سایر زمینه‌ها بوده است. ضمن‌آنکه بر اساس تفکیک قالب برگزاری برنامه‌ها با توجه به درخواست، 135 مورد برای سخنرانی، 83 مورد برای نقد و اکران فیلم، 40 درخواست برای برگزاری کارگاه، 29 درخواست برای برگزاری مناظره، 12 درخواست برای برگزاری تریبون آزاد و 20 درخواست نیز برای سایر برنامه‌ها، نشست‌ها و افطاری‌ها بوده است.


امیدبخش خاطرنشان کرد: تعداد مدعوین درخواست شده نیز بسیج دانشجویی ۲۵۳ مدعو، انجمن اسلامی آزاداندیش ۲۳۵ مدعو، انجمن اسلامی ۱۳۰ مدعو و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل ۱۹۰ مدعو بوده است.



غفاری: تدوین و تصویب دو اساس‌نامه خانه آزاداندیشی و کانون دانش‌آموختگان



دکتر هدی غفاری، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست گفت: ما در حوزه دفتر مدیریت و برنامه‌ریزی مصوباتی جدید ازجمله تصویب چند کانون جدید را داشتیم که شامل کانون روشنایی برای دانشجویان نابینا و معلول جسمی و حرکتی، کانون دانشجویان بین‌الملل و خارجی و کانون ورزش برای توسعه اجتماعی آن بوده است.


وی با اشاره به اینکه یک پیش‌نویس مشترکی را به‌عنوان اسا‌س‌نامه تهیه کرده‌ایم که حاوی یک سری اصول و روابط کلی برای فعالیت کانون‌ها است، افزود: درعین‌حال این مهم را هم برای کانون‌ها در نظر گرفتیم که بنا به اقتضای وظایف‌ خود بتوانند، اهداف و مسئولیت‌های را نیز در پیش‌نویس در نظر بگیرند.


غفاری بیان کرد: اصلاح اساس‌نامه انجمن اسلامی دانشجویان و تدوین و تصویب دو اساس‌نامه خانه آزاداندیشی و کانون دانش‌آموختگان که همچنان در دستور جلسه شورای فرهنگی است از دیگر اقداماتی بوده که در این حوزه انجام شده است.


مدیر برنامه‌ریزی و نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان افزود: کارهای پژوهشی، رصد خانه‌های دانشجویی و نظرسنجی‌هایی که در این حوزه است را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار