۰۶ آبان ۱۳۹۷ ۲۰:۳۳
کد خبر: ۲۶۲۶۳۹
جلسه شورای فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور معاون فرهنگی وزیر علوم

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه آرزوی ما این است به شرایطی برسیم که تشکل‌های ما حیات و فعالیت خودشان را مبتنی بر نفی یکدیگر ندانند، اظهار کرد: خیلی دوست دارم عکس نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که بعد از مناظره و نقد باهم دست داده و روبوسی می‌کنند را قاب کرده و در اتاقم نصب کنم.


به گزارش خبرنگار عطنا، دکتر حسین سلیمی اول آبان‌ماه در نشست شورای فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی که با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و مدیران آن در سالن شورای ریاست این دانشگاه برگزار شد (گزارش تصویری)، گفت: در ابتدا، ایام پایانی ماه صفر را تسلیت می‌گویم و امیدوارم که مناسک، آیین‌ها و رویدادهایی که در دهه پایانی این ماه برگزار می‌شود، برای همه الهام‌بخش باشد.


وی اضافه کرد: همچنین امیدوارم ارزش‌ها و اندیشه‌های بزرگ برخاسته از اهل‌بیت (ع) نیز در ذهن، اندیشه و کنش همه ما همیشه زنده نگه‌داشته شود.


سلیمی درخصوص فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما قوام‌یافتگی را به‌تدریج در حوزه فرهنگی دانشگاه می‌بینیم درحالی‌که حدود ۱۸ سال پیش در دانشگاه ما اصلاً حوزه‌ای به‌نام حوزه فعالیت‌های فرهنگی وجود خارجی هم نداشت.


وی در همین رابطه یادآور شد: در آن دوران فقط یک معاونت دانشجویی وجود داشت که تنها در کنار آن اسم فرهنگی هم بود و اصلاً هیچ فعالیتی در حوزه فرهنگی شامل کانون، انجمن و تشکل‌ها وجود نداشت.



مسئولان فرهنگی دانشگاه رابطه بسیار نزدیکی با کانون‌ها و انجمن‌ها دارند



رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: یکی از مأموریت‌های من در زمینه فرهنگی به‌وجود آوردن حوزه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه علامه طباطبائی بود و امروزه خوشبختانه معاونت فرهنگی و اجتماعی از لحاظ مکان، کارشناسان، سامانه، انجمن‌ها، تشکل‌ها و کانون‌ها بسیار خوب عمل می‌کنند و رابطه عمیقی بین آنها وجود دارد.


سلیمی با اشاره به اینکه در فعالیت‌ها است که به‌نوعی مسئله به وجود می‌آید که برای من به‌شخصه مبارک است، گفت: در معاونت فرهنگی دانشگاه برنامه وجود دارد، بودجه‌ آنها کاملاً جدا شده و در اختیار خودشان قرار گرفته است، مسئولان فرهنگی رابطه بسیار نزدیکی با کانون‌ها و انجمن‌ها دارند؛ ممکن است در گوشه‌ای از یک بوستان سرسبز هم اصطلاحاً آفتی ایجاد شود که آنها نیز کم‌کم برطرف می‌شود. ضمن‌آنکه طبیعتاً آفت و مشکلی در سرزمین برهوت وجود ندارد!


وی در ادامه اظهار کرد: برای من جای خوشحالی دارد که فعالیت‌های فرهنگی بسیاری در دانشگاه برگزار می‌شود و به‌رغم اینکه امکانات‌مان نسبت به سال گذشته به نصف رسیده است، یعنی بودجه به ما تخصیص داده نمی‌شود ولی باز کمک می‌کند تا بتوانیم سال تحصیلی را شاداب شروع کنیم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه بودجه 70 تا 80 میلیارد تومانی که باید ظرف 6 ماه اختصاص داده شود به‌یک‌باره 18 میلیارد تومان آن تخصیص داده نمی‌شود، گفت: به‌رغم این‌گونه مشکلات و مسائل دوستان ما توانستند کار را به نحوی پیش ببرند که در دانشگاه احساس مردگی ایجاد نشود.



اقدامات لحظه آخری است در حوزه فرهنگی مشکل‌آفرین است



وی با اشاره به اینکه امیدوارم فعالیت‌های دانشگاه به‌رغم مشکلاتی که وجود دارد مثل سال گذشته روبه‌جلوتر باشد، گفت: از همکاران گرامی که این شرایط را فراهم کردند، تشکر می‌کنم و امیدواریم که در جلسات آینده شورای فرهنگی، بتوانیم برنامه‌ها را تا پایان سال جاری در حوزه‌های مختلف فرهنگی، تشکل‌ها و همچنین تمام حوزه‌هایی که توقع امکانات از شورای فرهنگی دارند، ارائه و تصویب کنیم.


سلیمی تأکید کرد: تصویب این برنامه‌ها موجب می‌شود که اعضای شورای فرهنگی بدانند که آن آینده‌نگری و ژرفانمایی که ما برای فعالیت‌های فرهنگی در طول چند ماه آینده داریم، چه چیزی است.


وی با بیان اینکه از همه همکاران و اعضای شورا می‌خواهم که نگاهی برنامه‌محور به برنامه‌های فرهنگی تا پایان سال جاری داشته باشند، گفت: آن چیزی که به‌نوعی مبدأ تمام مشکلات ما چه در حوزه سیاسی-فرهنگی و چه در حوزه جذب امکانات می‌شود، اقدامات لحظه آخری است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در همین رابطه خاطرنشان کرد: اقدامات لحظه‌ آخری هم در صدور مجوزها و تأمین بودجه، هم در تعیین سالن که با بقیه برنامه‌ها تداخل پیدا نکند و هم در ایجاد تمهیدات لازم و مقدمات کار، مشکل‌آفرین است. می‌توانیم درصدی را هم برای برنامه‌های لحظه‌ای یا آنی در نظر بگیریم، ولی باید عمده برنامه‌های ما باید بر اساس پیش‌بینی‌های از قبل و بر اساس امکانات انجام شود.



باغ سیب کرج را به اردوگاه دانشجویی تبدیل می‌کنیم



وی با اشاره به اینکه تلاش ما برای حل شدن موضوع باغ سیب کرج در حال به نتیجه رسیدن است، گفت: امیدواریم بتوانیم یک اردوگاه زیبای دانشجویی در آنجا احداث کنیم تا تشکل‌های دانشجویی اردوهای علمی، تشکیلاتی و البته تک‌جنسیتی را در آنجا برگزار کنند. ضمن‌آنکه ما می‌خواهیم یک اردوگاه سازگار با محیط‌زیست در باغ سیب کرج احداث کنیم که در آنجا خبری از خودرو، پلاستیک، شیشه نوشابه و مواردی از این قبیل نباشد.


سلیمی با بیان اینکه به‌رغم همه محدودیت‌ها برای دیوارکشی دور باغ سیب کرج مجوزهای لازم را کسب کرده‌ایم، افزود: امیدوارم طی 5 ماه آینده بتوانیم این اردوگاه باغ سیب کرج را که بستر مناسبی برای فعالیت‌های دانشجویی است، راه‌اندازی کنیم.



تشکل‌های مختلف دانشجویی، هویت خود را بر اساس نفی دیگری تعریف نکنند


وی در ادامه تشکیل ستاد راهپیمایی اربعین حسینی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در سال جاری را اتفاق مهم و مبارکی دانست و گفت: تمام تلاش ما این بود که فعالان و تشکل‌های مختلف دانشجویی، هویت خودشان را بر اساس نفی دیگری تعریف نکنند، یعنی «من این نیستم که آمده‌ام تو نباشی!» بلکه هرکدام از این هویت‌ها قوام خودش را دارد، ممکن است با دیگری اختلاف داشته باشیم ولی «هویت و کیستی من، مبتنی بر نفی تو نیست».


وی یادآور شد: در اوایل انقلاب در برخی از مباحث که بین مارکسیست‌ها و افراد دیگر بود که می‌گفتند، «تو کیستی؟‌ می‌گفت: من آن کسی هستم که می‌خواهم تو نباشی!»


سلیمی تصریح کرد: آرزوی ما این است به شرایطی برسیم که تشکل‌های ما حیات و فعالیت خودشان را مبتنی بر نفی دیگری ندانند، بلکه شرایطی پیدا کنند تا بتوانند به‌‌رغم تمام اختلافات؛ زیستن باهم و در کنار هم را به‌خصوص در اعیاد مذهبی و انقلاب اسلامی تجربه کنند و اگر ما بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم، یک گام بزرگ در فرآیند فعالیت‌های دانشجویی ما خواهد بود.



حرکت جالب نماینده یکی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی



وی یادآور شد: «یک‌بار در جلسه‌ای، نماینده یکی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی که خیلی هم ممکن است به بنده نقد داشته باشند، اقدام بسیار زیبایی انجام دادند. قرار بود در آن جلسه نشریه‌ای به خاطر حمله شدید به تشکل دیگر مورد اعمال محدودیت قرار بگیرد و وقتی نوبت به نماینده آن تشکل که مورد حمله قرار گرفته بود، رسید گفت: من به این اعمال محدودیت رأی نمی‌دهم اگرچه او به خاطر حمله شدید به من محکوم می‌شود اما من رأی نمی‌دهم و این پایبندی به تحمل طرف مقابل و قائل بودن به اصل آزادی بیان است که به نظرم اقدام فوق‌العاده‌ای بود و جای تقدیر دارد».


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: به‌نظرم هیچ ایرادی ندارد که دو تشکل در دانشگاه که از نظر مبانی فکری با همدیگر مخالف هستند، نمایندگان خودشان را دعوت کرده و باهم برنامه مشترک برگزار کنند.


وی یادآور شد: بر اساس تجربیات گذشته نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی باهم مناظره برگزار کردند و اتفاقاً بی‌حاشیه‌ترین و موفقیت‌آمیزترین برنامه ما نیز همین برنامه مناظره دانشجویی بوده است که ضمن احترام به همدیگر و رعایت اصول مدنی به مناظره می‌پرداختند.


سلیمی افزود: خیلی دوست دارم که عکس نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که بعد از مناظره و نقد، باهم دست داده و روبوسی می‌کنند را قاب کرده و در اتاقم نصب کنم.


وی اظهار امیدواری کرد: این نوع نگاهی که در بین تشکل‌ها و فعالان دانشجویی و فرهنگی در اربعین آغاز شده است بتواند در زمینه‌های دیگر ادامه پیدا کند و به سایر برنامه‌های مختلف دانشگاه تعمیم یابد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه شورای فرهنگی این دانشگاه از نظر تخصصی دارای گرایش‌های مختلف علمی به‌خصوص در حوزه‌های جامعه‌شناسی، حقوقی، فرهنگی، فلسفی و مواردی از این قبیل است، گفت: البته به تنوع بیشتری در این شورا نیاز داریم.



130 نشریه مجوزدار در دانشگاه علامه طباطبائی فعالیت می‌کنند



وی در همین رابطه با اشاره به اینکه ما دانشگاهی بودیم که زمانی 30 تا نشریه مجوز‌دار داشتیم که این تعداد اکنون به 130 نشریه مجوز‌دار رسیده است، افزود: مثلاً 4 تا 5 کانون فعال فرهنگی در گذشته داشتیم که این تعداد هم‌اکنون به چندین برابر افزایش پیدا کرده است.


سلیمی خاطرنشان کرد: زمانی در دانشگاه علامه طباطبائی فقط یک تشکل انجمن اسلامی دانشجویی داشتیم و برای اینکه از یک جناح به جناح دیگر تحویل داده شود، تعدادی زیادی از دانشجویان به خاطر آن به کمیته انضباطی دعوت شدند ولی اکنون 4 تشکل فعال سیاسی در دانشگاه داریم که نشان می‌دهد توزیع فعالیت‌ها بین آنها به‌خوبی صورت گرفته است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان هدف از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی «نگارستان» را سامان‌دهی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه دانست که با حذف مجوز‌های دستی از سردرگمی دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی نیز جلوگیری می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار