۱۰ مهر ۱۳۹۷ ۲۰:۱۶
کد خبر: ۲۵۶۹۷۱
اکران فیلم «تنگه ابوقریب» در دانشگاه علامه طباطبائی با حضور سردار یزدی

فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» با حضور سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی اکران شد.


به گزارش عطنا، «تنگه ابوقریب» به کارگردانی آقای بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان است. در این فیلم دفاع مقدسی آقایان جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، مهدی پاکدل، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی بازی می‌کنند.


این فیلم 10 مهرماه به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی اکران شد که مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.


در پایان اکران این فیلم از سردار محمد یزدی، فرمانده گردان عمار در دوران دفاع مقدس که حماسه آفرینی‌های رزمندگان این گردان در تنگه ابوقریب روایت شده است، توسط انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی تقدیر شد که فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ نیز این هدیه را ه احترام شهدای هشت سال دفاع مقدس به محمدسعید محمدی‌پیش‌کناری، دانشجوی کارشناسی پژوهشگری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه و فرزند شهید بزرگوار یوسف محمدی‌پیش‌کناری اهدا کرد.



تنگه ابوقریب کجاست؟


یک تنگه استراتژیک در منطقه فکه، در شمال غرب خوزستان. جایی در نزدیکی دشت عباس و جاده اندیمشک – دهلران.   رد نام و اهمیت این  تنگه در تاریخ جنگ را می‌توان در اواسط جنگ و در گفت و گوهای شهید صیاد شیرازی و محسن رضایی  پیدا کرد. در عملیاتی که لشگر ۲۷ محمد رسوال الله(ص) سپاه و لشگر ذوالفقار ارتش مامور می‌شوند تنگه ابوقریب و تپه‌های دشت علی را آزاد کنند.


گردان عمار یاسر یکی از گردان‌های درگیر شونده و راهبردی لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) بود. گردانی که همان اوایل تشکیل این لشگر، در اواخر سال ۱۳۶۰ و بعد از عملیات طریق القدس(فتح بستان) و حین شرکت در عملیات فتح‌المبین تشکیل شد. این گردان در روزهای اول تاسیس، زیر نظر شهید علی اکبر حاجی‌پور فرماندهی می‌شد و به عنوان یکی از گردان‌های آفندی لشگر در مواقع درگیری شدید به صورت عنصر هجومی به صحنه آمد.


گردان عمارهم زمان با حضور احمد متوسلیان در لبنان، به عنوان یکی از قوای لشگر ۲۷ به لبنان رفت، اما فرمانده لشگر ۲۷ محمد رسول الله برای تعیین تکلیف نیروها ظهر پنج‌شنبه سوم تیرماه ۱۳۶۱ با یک پرواز فوق العاده از دمشق راهی تهران شد. همزمان امام خمینی (ره) به مسئولین سیاسی و نظامی کشور تفهیم کرد که اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به سوریه و لبنان، دسیسه‌ای بوده تا ایران را از مسئله‌ اصلی‌اش، یعنی با جنگ رژیم صدام بازدارد. به خاطر همین امام فوری دستور بازگشت نیروها را صادر می‌کند.



عکس: ایوب قادری- عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار