۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ۱۹:۵۷
کد خبر: ۲۵۳۵۳۲
konkur

هیئت دولت دیروز یک مصوبه مهم داشت که بر اساس آن، هیچ‌کس دیگربه خاطر عقایدش ممنوع از تحصیل نمی‌شود.


به گزارش عطنا به نقل از ایران، موضوع محرومیت از تحصیل دانشجویان به دلایل غیر از موضوعات علمی و تحصیلی در سال‌های اخیر، همواره یکی از دغدغه‌های دانشجویان و محصلان دانشگاه‌ها در آستانه سال تحصیلی جدید بوده است. امسال هم دوباره برخی  داوطلبان این آزمون در فضای مجازی اعلام کردند که محروم از تحصیل شدند.


آنها با گذاشتن کارنامه تحصیلی شان در شبکه‌های مجازی نوشتند که سازمان سنجش در توضیحات زیر کارنامه تحصیلی شان درج کرده که به علت نقص پرونده پذیرفته نشدند و در صورت تمایل برای بررسی وضعیت شان به سازمان سنجش مراجعه کنند.


موضوعی که حالا مورد انتقاد جمعی از دانشگاهیان قرار گرفته است. آنها اعلام کردند در این ‌سال‌ها هر وزیری که آمده اولین وعده‌‌اش برگرداندن دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه بود و در نهایت این ستاره دارها هستند که هر ساله نامشان بر زبان می‌آید. همین موضوعات موجب شد تا هیئت دولت مصوبه‌ای را به تصویب برساند که بر اساس آن هیچ‌کس را نمی‌توان به راحتی محروم از تحصیل کرد.


در این مصوبه برخورداری از آموزش حق همگان دانسته شده مگر آنکه افراد دارای سابقه محکومیت قطعی کیفری به جرائم سازمان یافته، قاچاق انسان، محاربه و جاسوسی باشند. این یعنی دیگر افراد به جرم عقایدشان از تحصیل محروم نمی‌شوند.


موضوعی که شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی هم بر آن تأکید می‌کند و به خبرنگار«ایران» می‌گوید: با تصویب این مصوبه در مجلس شورای اسلامی دیگر شاهد این نیستیم که برخی  دانشجویان محروم از تحصیل شوند. درباره دانشجویانی که اعلام کردند که امسال محروم از تحصیل شدند در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم آنها را به دانشگاه برگردانیم.


دانشجویان ستاره دار چه کسانی هستند؟


تابستان 85 بود که تعدادی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، با دیدن ستاره‌هایی در کنار نام خود در کارنامه کنکور متوجه وضعیت خاص خود برای محدودیت و محرومیت از تحصیل شدند. در آن روزها خیلی‌ها اعتراض کردند. کامران دانشجو ، وزیر علوم دولت احمدی نژاد اعلام کرد که ستاره‌دار کردن دانشجویان مربوط به زمان آنها نیست، از زمان فرد دیگری شروع شد و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز دارد.


گرچه جواب این ادعا را جعفر توفیقی وزیرعلوم دولت اصلاحات داده بود: «این مسئله در دوره اصلاحات وجود نداشت. ممکن بود در آزمون‌های ورودی برخی دانشجویان ستاره‌دار باشند، منتها مفهوم ستاره‌دار به معنی منع از تحصیل یا منع از فعالیت نبود بلکه مفهوم ستاره‌دار به معنی بازبینی مجدد پرونده بود. البته این مسئله در دوره اصلاحات هیچ‌گاه به عنوان یک مشکل سیاسی مطرح نبوده است.»


با این همه درباره محرومیت از تحصیل دانشجویان یک منبع آگاه در سازمان سنجش به خبرنگار «ایران» می‌گوید: سازمان سنجش هیچ گونه استعلامی از وضعیت دانشجویان ندارد. استعلام از وضعیت پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی از نهادهای اطلاعاتی، کمیته انضباطی دانشگاه‌ها و نیروی انتظامی انجام می‌شود، بر اساس نتایج این استعلام‌ها پذیرفته‌شدگان می‌توانند با تعهد یا بدون آن ادامه تحصیل دهند که در این سال‌ها برخی‌ها هم تعهد دادند و به دانشگاه‌ها آمدند.


وی تأکید می‌کند: در حقیقت استعلام از وضعیت دانشجویان قانون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ربطی به دولت‌ها ندارد. اگر در هیئت مرکزی گزینش استاد و دانشجو نهادهای خاص اعلام کنند که دانشجویی نباید ادامه تحصیل دهد وزارت علوم نمی‌تواند در برابر این موضوع مقاومت کند. آنها هم مجبورند که محرومیت را برای دانشجو درنظر بگیرند و به سازمان سنجش هم اعلام می‌کنند که در کارنامه دانشجو بنویسیم که نقص پرونده دارد.


او می‌گوید: اگر مجلس ورود  و این مصوبه هیئت دولت را تأیید کند یک گشایش بزرگی برای دانشجویان ستاره دار بدست خواهد آمد و ما دیگر شاهد نخواهیم بود که این تعداد از دانشجویان محروم از تحصیل باشند. البته این موضوع مورد توجه دولت هم هست، برای همین رئیس جمهوری لایحه ممنوعیت از تحصیل را امضا کرده است.


کسی دیگر دلواپس ستاره دار شدن نباشد



مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم درباره محرومیت از تحصیل دانشجویان و این مصوبه مهم دولت به «ایران» می‌گوید: از زمان روی کار آمدن دولت اعتدال رئیس جمهوری بارها و بارها در جلساتی که با مسئولان حقوق شهروندی داشتند اعلام کردند که موضوع محرومیت از تحصیل برخی  دانشجویان را به‌طور جدی پیگیری کنند.


البته در این باره منشور حقوق شهروندی هم نوشته شد اما از آنجایی که باز هم در آستانه سال تحصیلی شاهد این هستیم که برخی  دانشجویان محروم از تحصیل می‌شوند رئیس جمهوری با امضای این مصوبه این پیام را به دانشگاهیان داد که دیگر دلواپس ستاره دار شدن نباشند.


فریدون جعفری تأکید می‌کند: البته در طول این یک‌سالی که بنده این مسئولیت را پذیرفتم فقط یک مورد محرومیت از تحصیل در این سازمان ثبت شده است اما ما معتقدیم که همین یک مورد هم نباید وجود داشته باشد. وی تأکید می‌کند: مطمئن هستم که مجلس شورای اسلامی در این زمینه با دولت همراهی می‌کند و همان طور که در اصل قانون هم آمده است اصل آزادی تحصیل و آزادی انتخاب رشته برای همگان باشد.
وی درباره این موضوع که آیا با تصویب این قانون نهادهای امنیتی می‌توانند مشکلی را برای محرومیت از تحصیل دانشجویان ایجاد کنند؟ اظهار می‌کند: قطعاً نهادهای امنیتی در کار دانشگاه و وزارت علوم دخالتی نمی‌کنند، هر اقدامی در دانشگاه بر اساس قوانین مجلس شورای اسلامی و شورای انقلاب فرهنگی است. ما نمی‌توانیم بگوییم که نهادهای امنیتی در کار دانشگاه دخالتی می‌کنند، حق تحصیل برای همگان است این موضوع حتی در منشور حقوق شهروندی هم آمده است اما در کنار همه این مسائل در مصوبه رئیس جمهوری هم آمده که اگر فردی صلاحیت علمی داشته باشد می‌تواند در دانشگاه ادامه تحصیل دهد.


در این میان رئیس دانشگاه تهران هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» تأکید می‌کند: وعده حذف ستاره دارها مدت‌ها مطرح شده است.با این مصوبه هیئت دولت یک قدم به رسیدن به این وعده نزدیک‌تر شده‌ایم. دانشگاهیان بشدت از این موضوع حمایت می‌کنند و امیدواریم در سال آینده دانشجویی محروم از تحصیل نشود.


محمود نیلی احمدآبادی می‌گوید: در دانشگاه تضارب آرا وجود دارد و ما نمی‌توانیم تک‌صدایی در دانشگاه داشته باشیم. دانشجویان باید وارد بحث‌های سیاسی و اجتماعی شوند، باید آزادی عمل داشته باشند. این موضوع نه تنها خواسته ما بلکه خواسته اصلی دولت است و فکر می‌کنم با این مصوبه باز هم شاهد شور و نشاط بیشتری در فضای دانشجویی باشیم.



هیچ‌کس را نمی‌توان به عذری غیر از عدم صلاحیت علمی از تحصیل محروم کرد


هیئت وزیران لایحه الحاق یک تبصره به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را تصویب و آن را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. به موجب این اصلاحیه حق آموزش جزء حقوق اساسی افراد است و هیچ‌کس را نمی‌توان به  عذری غیر از عدم صلاحیت علمی مقرر از آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی محروم کرد. در برخورداری از حق آموزش در مقاطع تحصیلی افراد دارای سابقه محکومیت قطعی کیفری به جرائم سازمان یافته، قاچاق انسان، محاربه و جاسوسی مستثنی هستند. هیئت وزیران لایحه الحاق یک تبصره به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را تصویب کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار