۰۵ دی ۱۳۹۴ ۰۳:۱۹
کد خبر: ۲۴۲۵۹
15
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه روح از درون جامعه سیاسی بیرون می‌آید، اذعان داشت: روابط سیاسی حاکم در جامعه به جای بافت به شهرها هویت و شخصیت می‌دهد.

به گزارش عطنا، دکتر حسین سلیمی در نهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران با عنوان "سیاست و شهر"، افزود: هنگام طرح موضوع برای همایش سالانه انجمن این سئوال مطرح بود که چه ارتباطی میان شهر و علوم سیاسی وجود دارد؟

14

وی با بیان اینکه این سئوال مطرح بود که مسئله شهر و شهرداری که یک موضوع غیرسیاسی است در این همایش می‌تواند چه جایگاهی داشته باشد، گفت: اگر از منظر فلسفه و تفکر سیاسی به مسئله شهر نگاه کنیم، می‌بنیم که این دو موضوع کاملاً با هم گِره خورده‌اند.

سلیمی تصریح کرد: اگر به معنای امروزی به شهر و شهرداری نگاه کنیم، قطعاً جایگاهی در فلسفه و تفکر سیاسی ندارد ولی اگر به گذشته برگردیم می‌بنیم که فقط بحث خدمات شهری و از این قبیل موارد در این موضوع مطرح نیست، بلکه موارد دیگری نیز در آن مطرح می‌شود که مرتبط با بحث همایش ما است.

وی گفت: مدینه، آرمان‌شهر و ایران شهر همه به معنای جامعه سیاسی است. ضمن‌آنکه شهرها در فلسفه سیاسی دارای روح بوده و قضاوت در مورد آنها بر اساس شخصیت‌شان است.

نائب رئیس انجمن علوم سیاسی ایران افزود: همانطوری که در سخن گفتن از مدینه فاضله و مدینه ضاله اینگار از یک انسان آگاه و یک انسان گمراه سخن به میان می‌آید، شهر نیز دارای شخصیت است و این شخصیت در اداره شهر بازتاب و نمود پیدا می‌کند.

سلیمی در همین رابطه خاطرنشان کرد: وقتی اساتید خارج از کشور به ایران می‌آیند از ما سئوال می کنند که در شهر تهران قدیمی‌ترین منطقه از نظر بافت کدام است و ما نمی‌توانیم جایی را معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: مثلاً در بافت قدیم شهر تهران اگر منطقه "لاله‌زار" را معرفی کنیم، می‌بنیم که این بافت را از بین برده و هم اکنون به جای آن مراکز فروش لوازم الکتریکی ساکن هستند.

8

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی شهر و میدان اصلی آن حول یک محور می‌چرخد، گفت: در این سبک رودخانه بزرگی از وسط شهر می‌گذرد که نماد سرزندگی، کار و کشاورزی و تلاش است.

وی افزود: در کنار این روخانه یک برج که نماد نهاد سیاسی، یک کلیسای باشکوه که نماد مذهب و دین و یک سالن تئاتر که مرکز هنر است وجود دارد.

سلیمی با اشاره به اینکه درکشورهای اروپایی بافت شهری مناسب با شخصیت آن شهر بوده که متجلی و نمایان می‌شود، بیان داشت: اگر مدل یک شهر مشخص و معلوم نباشد، شهری می‌شود که در آن رغب کافی، آسایش و هدف مشخصی برای زندگی کردن وجود ندارد.

گفتنی است در این همایش دکتر میترا راه‌نجات و دکتر علی‌ عبادی‌رنانی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی به همراه تعدادی از اساتید دانشگاههای سراسر کشور به سخنرانی پرداختند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار