۲۶ آذر ۱۳۹۴ ۲۲:۳۶
کد خبر: ۲۳۸۰۴
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: 20 تا 50 درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که دریافت می شود به جیب دولت نمی‌رود.

به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، دکتر عباس شاکری در همایش توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار در مشهد، افزود: مالیات بر ارزش افزوده وضع شده، اما فقط سه درصد فروشگاهها و خرده فروشیها به سامانه های دریافت و پرداخت مجهز شده اند تا میزان ورودی و خروجی آنها مشخص شود.

shakri

وی بدون توضیح بیشتر ادامه داد: فقط یک برند معروف سالانه 9 هزار میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده را به جیب خود می‌ریزد.

این استاد دانشگاه گفت: فرهنگ‌سازی و ایجاد این دیدگاه که آن 9 هزار میلیاد ریال دینی است که صاحب آن برند باید بپردازد مهم و ضروری است، اما امروز بسیاری از افراد ندادن مالیات را نوعی زرنگی می داند.

وی افزود: ثبات اقتصادی به مالیات ستانی صحیح و مکفی است، در واقع هم باید پایه‌های مالیاتی را گسترش دهیم و هم این دریافت مالیات به روش صحیح باشد.

دکتر شاکری مالیات را دارای ماهیتی چند وجهی توصیف و بیان کرد: وضعیت مالیات به ساختار دولت، وجود نظام اطلاعات و آمار جامعه، رابطه دولت، ملت و فرهنگ مردم در این حوزه، کارکرد دولت و حساب پذیری و پاسخگویی آن بستگی دارد.

وی ادامه داد: در بحث رابطه مردم و دولت هم باید احساس در مردم ایجاد شود که پرداخت مالیات یک بازی برد - برد است و اگر نپردازند این بازی باخت - باخت می‌شود.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی کیفیت، کمیت و ترکیب در مالیات‌ستانی را مهم توصیف و بیان کرد: در بحث کمیت باید از همه عوامل اقتصادی و صاحبان درآمد و صوف به تناسب مالیات اخذ شود مگر در مواردی که بخاطر اختلاف سطح، تشویق سرمایه گذاری و حساسیت موضوع، معافیت اعمال می‌شود. ضمن‌آنکه معافیتها در سایر موارد توجیهی ندارد و نباید اعمال شوند.

شاکری افزود: در بحث ترکیب هم تور مالیاتی باید طوری باشد که همه را اعم از دانه درشتها و ریزها در واقع همه صاحبان درآمد را در برگیرد چیزی با عنوان رانت نباشد در حالی که در اقتصاد ما رانت بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: از رانت و قاچاق، مالیات گرفته نمی‌شود و این کالاها رقیب تولید داخل می شوند و آن را از بین می برد.

این اقتصاددان گفت: وقتی رانت، قاچاق، فساد و فعالیتهای نامولد از مالیات معاف باشند و در مقابل صاحبان تولید مالیات بپردازند این مالیات اختلالزا می شود و در مرحله بعد منجر به نابودی بخش تولید شده و به تبع آن درآمدهای دولت از محل مالیات کاهش می‌یابد.

وی افزود: در مجموع از جمله موانع اساسی در مالیات ساختار بودجه، بهره وری دولت، فقدان مشارکت ذهنی مردم و پاسخگویی، حساب پذیری و قانونگریزی است.

دکتر شاکری ادامه داد: از سال 1383 تا 1393 مالیات ستانی حقیقی در کشور دو برابر شد که به خودی خود امری مطلوب است.

وی گفت: اما این موضوع که این رشد ناشی از گسترش پایه های مالیاتی و تصحیح اختلالات مالیاتی بوده یا خیر و نیز بطور محدود مالیاتی را گسترش داده و عمده آن از کسانی که دولت دسترسی به درآمد و حساب آنها دارد دریافت شده، در سلامت اقتصادی و پایداری این درآمد اهمیت ویژه دارد.

وی افزود: برای حل مشکلات عمده اقتصادی باید اقتصادی بدون نفت متکی بر مالیات ستانی مناسب، مکفی و صحیح داشته باشیم.

سومین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی، استادان دانشگاه و فعالان اقتصادی به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد. این همایش اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و تشکلهای اقتصادی خراسان رضوی برپا شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار