۲۱ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۵۸
کد خبر: ۲۲۸۴۶


به گزارش عطنا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ تصور زندگی دلخواه، شرایط تحصیلی خوب، درآمد بالا و رسیدن به آنچه که استحقاقش را داری از آن دسته حرف‌هایی هستند که این روز‌ها برخی جوانان بویژه تحصیل کرده‌ها، برای رفتن به آن سوی مرز‌ها در سر می‌پرورانند.




طرحی با عنوان فرصت مطالعاتی که به دانشجویان و اساتید امکان به روز کردن اطلاعات و معلومات‌شان را می‌دهد، ‌می‌تواند در ارتقای سطح آموزشی بسیار تاثیر گذار باشد.




اگر دانشجویی موقعیت مالی مطلوبی داشته باشد و کارنامهٔ دانشجویی‌اش از یک دانشگاه معتبر حسابی درخشان باشد، بورسیه شدن فرصتی برای افزایش تجربیات و معلومات او خواهد بود.


البته ناگفته نماند که همه بورسیه‌ها هم به بالا بردن اطلاعات و معلومات ختم نمی‌شود اما ما روی سخن‌مان با بورسیه‌هایی است که مفیدند و بانک اطلاعاتی دانشجو را گسترش می‌دهد.

فرصت مطالعاتی از جمله موارد مهاجرت کوتاه مدت است که بیشتر دانشجویان دکتری و اساتید از آن استقبال می‌کنند.


استخدام دانشگاه شرط تحقیقات در خارج از کشور

احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم می‌گوید: اغلب اساتید با هدف تحقیق و مطالعه در مورد موضوع خاصی که امکان انجام آن در داخل کشور وجود ندارد و یا انجام کار مشترک با صاحب نظران و اساتید در خارج از کشور ضروری باشد، درخواست پذیرش برای فرصت مطالعاتی کوتاه مدت دارند. البته این پذیرش باید از دانشگاه یا مرکز معتبر علمی و پژوهشی که مورد تایید وزارت علوم در خارج از کشور است، باشد.


لازم به ذکر است فرصت مطالعاتی فقط خارج از کشور معنا ندارد و اساتید می‌توانند در داخل کشور برای گذراندن این فرصت مطالعاتی از موسسات پذیرش بگیرند. البته استفاده از فرصت مطالعاتی و تحقیقاتی در خارج و یا داخل کشور ضوابطی دارد.


احمدی خاطر نشان کرد: اعضای هیئت علمی برای استفاده از فرصت‌های مطالعاتی باید دارای رتبه علمی استادیار، ‌مربی برجسته و رتبه‌های بالا‌تر باشند و حداقل امتیازات لازم برای انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را کسب کنند. همچنین دارای وضعیت استخدامی رسمی قطعی و ۵ سال سابقه خدمت تمام وقت در دانشگاه را داشته باشند.


توصیه‌هایی برای افزایش شانس بورسیه شدن

اساتید و دانشجویانی که برای تکمیل طرح و پروپوزال خود درخواست استفاده از فرصت تحقیقاتی را از وزارت علوم دارند باید رزومه کاملی داشته باشند تا بتوانند از دانشگاه‌های خارج از کشور پذیرش بگیرند البته طبق آیین‌نامه استفاده از فرصت مطالعاتی، ‌کشورهایی برای اعزام اساتید در اولویت هستند که وزارت علوم با آن‌ها تفاهم‌نامه و همکاری داشته باشد.


احمدی ادامه داد: در خصوص کشورهایی که امکان اعزام دانشجو و اساتید جهت استفاده از فرصت مطالعاتی وجود داشته باشد، محدودیتی نداریم اما مقرری ارزی دانشجویان بورسیه برای هر ماه اقامت در کشورهای مختلف متفاوت است.


وی با اشاره به مدت زمان اقامت دانشجویان دوره دکتری و اعضای هیئت علمی دانشگا‌ها بیان کرد: برای متقاضیان بورسیه جهت استفاده از فرصت مطالعاتی حداقل یک نیمسال و حداکثر دو نیم‌سال در نظر گرفته شده است.


فرصت مطالعاتی یک حق است نه یک امتیاز

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به سیاست وزارت علوم در خصوص توسعه فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور برای دانشجویان دکتری بیان کرد: هیچ محدودیتی در زمینهٔ رشتهٔ تحقیقاتی برای فرصت مطالعاتی دانشجویان وجود ندارد و در صورتی که اعتبارات لازم کسب شود وزارت علوم برنامه دارد فرصت مطالعاتی را برای تمام دانشجویان دورهٔ دکتری گسترش دهد. در سال جاری برای هزار و ۲۰۰ دانشجوی دکتری فرصت مطالعاتی خارج از کشور تامین اعتبار شده است.


بورسیه دانشجویان افزایش یافت

احمدی گفت: خوشبختانه آیین نامه جدید ابلاغ شده به جای ۶ ماه، ۹ ماه تا یک سال را زمان کافی برای فرصت مطالعاتی اساتید و دانشجویان تعیین کرده است. همچنین با توجه به مشکلاتی که اساتید در خصوص اخذ پذیرش جهت انجام تحقیقات با آن دست و پنجه نرم می‌کنند هر دانشگاه موظف است اعتبار مشخصی را برای این حوزه درنظر بگیرد که با توجه به این آیین نامه ۱۵ درصد کل بودجه دانشگاه‌ها مختص به حوزه پژوهشی و به تبع مقداری از آن در اختیار اساتید و دانشجویان قرار می‌گیرد تا بتوانند از فرصت تحقیقاتی برای تکمیل پروژه‌های خود استفاده کنند.


فرصت مطالعاتی به پایان رسیده و وقت آن است تا علاوه بر گزارش‌های تحقیقاتی در حین انجام فعالیت‌ها، ‌در پایان این فرصت نیز حداقل یک مقاله در زمینهٔ فعالیت‌هایی که در این مدت درگیر آن بوده است را در یکی از نشریات و نمایه‌های معتبر دنیا منتشر کند.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار