۲۰ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۴۴
کد خبر: ۲۲۶۷۲

دبير کل حزب مردم‌سالاري با بيان اينکه برجام در مجلس شوراي اسلامي‌راي مثبت نمايندگان را جلب مي‌کند گفت‌: چرا کسي به مخالفان توافق هسته‌اي در داخل کشور نمي‌گويد که مهمترين مخالف برجام، رژيم صهيونيستي بوده است؟


به گزارش پايگاه خبري فريادگر، دکتر مصطفي کواکبيان در برنامه زنده تلويزيوني نگاه يک که با حضور فضايلي مديرعامل سابق خبرگزاري فارس شنبه شب از شبکه اول سيماي جمهوري اسلامي ‌ايران پخش شد، ابتدا با بررسي جزييات برجام در مجلس شوراي اسلامي‌مخالفت کرد و با بيان اينکه برجام بايد در مجلس بررسي مي‌شد اما فقط در کليات، گفت‌: در کنگره آمريکا هم براي بررسي برجام، جزييات آن بررسي نشد و صرفا براي تاييد يا رد برجام مذاکره کردند که در نهايت دلواپسان آمريکا نتوانستند برجام را رد کنند و اوباما تاييد برجام را از کنگره دريافت کرد.


عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هشتم با ابراز تاسف از گزارش کميسيون برجام گفت‌: گزارش کميسيون برجام نه تنها به سود منافع ملي ما تمام نشد بلکه در بعضي بخش‌هاي اين گزارش به کشورهاي 1+5 نشان داده که مي‌توانيد بيشتر به ما فشار بياوريد و بيشتر ما را تحريم کنيد. چراکه در کميسيون ويژه برجام، تفکر خاصي غالب شده بود.


کواکبيان ادامه داد‌: بر اساس اصل 176 قانون اساسي، شوراي عالي امنيت ملي مي‌تواند در مهمترين مسايل و سياست‌هاي امنيتي، دفاعي و نظامي‌کشور نقش ايفا کند و عالي‌ترين مرجعي محسوب مي‌شود که سران قوا و وزرا و شخصيتهاي مهم در آن حضور دارند. متن 158 صفحه‌اي براي توافق برجام که يک شبه تعيين نشده، بلکه تمام مدت دو سال گذشته، ارتباط نزديکي بين تيم مذاکره کننده و شوراي عالي امنيت ملي و حتي کميته هسته‌اي شوراي عالي امنيت ملي وجود داشته است و رييس مجلس شوراي اسلامي ‌و رييس کميسيون امنيت ملي مجلس در شورا رفت و آمد داشته و اطلاع کامل داشته‌اند. تمامي‌مصوبات شوراي عالي امنيت ملي هم بعد از ابلاغ رهبري قابل تاييد است و بدين ترتيب فرآيندي براي توافق در شوراي عالي امنيت ملي طي شده و يک شبه ايجاد نشده است.


وي با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري گفت‌: رهبري فرمودند که من در جزييات دخالت نمي‌کنم ولي اين بدين معنا نيست که ايشان از جزييات اطلاع نداشته باشند چون گزارشها به اطلاع ايشان مي‌رسيد. همچنين ايشان فرمودند که نمي‌دانم مجلس چه شيوه‌اي را به کار بگيرد اما نبايد در کنار بماند.


دبير کل حزب مردم‌سالاري با تاکيد بر اينکه برجام از ابتدا بايد در کميسيون امنيت ملي مجلس بررسي مي‌شد گفت‌: چه لزومي‌ داشت افرادي که بعضا تخصص آنها در حوزه سياست خارجي نيست در قالب کميسيوني ويژه به بررسي برجام بپردازند؟ ضمن اينکه در مسير کميسيون برجام هم اتفاقات زيادي رخ داد که اتفاقا صدا و سيما هم بخشي از اين اتفاقات بود. به عنوان نمونه، رييس کميسيون ويژه برجام مجلس به تلويزيون مي‌آيد اما حاضر نمي‌شوند به آقاي تخت روانچي از تيم مذاکره کننده هسته‌اي اجازه دهند در برنامه حضور يابد.


عضو کميسيون امنيت ملي مجلس هشتم، ادامه داد‌: من اينجا خطاب به ملت ايران مي‌گويم که چهار سال در کميسيون امنيت ملي مجلس هشتم بوديم و آقاي سعيد جليلي افتخار ندادند حتي يکبار به کميسيون بيايند و درباره مسايل هسته‌اي توضيح دهند چراکه مي‌گفتند مباحث هسته‌اي، خط قرمز نظام است و نبايد دخالت کنيد. حالا با تغيير تيم هسته‌اي، يکباره همه مذاکره کنندگان را دعوت مي‌کنند و به گونه‌اي از آنها سوال مي‌کنند که گويي اينها رفته‌اند تا در مذاکرات خيانت کنند. وي با بيان اينکه در کميسيون برجام بيشتر به کارهاي سمبليک مي‌پرداختند گفت‌: اگر آقاي زاکاني اينجا بودند مي‌گفتم که بند بند اين گزارش چه اشکالاتي دارد.


عضو هيات علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي در بخش ديگري از اين گفت‌و‌گو بيان کرد‌: 81 نفر از نمايندگان مجلس در هنگام مذاکرات هسته‌اي، به جاي پشتيباني از تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي، طرح سه فوريتي براي توقف مذاکرات تهيه کردند که اسامي‌آنها هم موجود است. حالا سردمداران همان جريان در کميسيون ويژه برجام عضو هستند. آنها از ابتدا بنا را بر مخالفت با برجام گذاشتند و هر کسي با هر ذهنيت خاصي موضوعي را بررسي کند طوري عمل مي‌کند که در نتيجه به همان ذهنيت برسد.


کواکبيان در ادامه با بيان اينکه در مذاکرات ديپلماتيک اصل را بايد بر عدم اعتماد گذاشت گفت‌: در اين مذاکرات، همين طور عمل شده اما در کميسيون برجام برعکس فکر کرده اند. بر اساس فن چانه‌زني ديپلماتيک، طرف مقابل آمده تا در مذاکرات، امتيازاتي بگيرد و آقاي ظريف به عنوان بهترين گزينه براي هدايت مذاکرات، بر همين مبنا مذاکرات را هدايت کرده بطوريکه خانم شرمن اخيرا اعلام کرد ما در مذاکرات بارها فريادهاي آقاي ظريف را هم شنيديم. وي افزود‌: در گزارش برجام آمده که برخي موارد کليدي مبتني بر عدم اعتماد به آمريکا نبوده است در حاليکه من مي‌گويم در مذاکرات، مبنا از الف تا ي بايد عدم اعتماد باشد و در اين مذاکرات هم همينطور بوده است. مديرمسوول روزنامه «مردم‌سالاري» با اشاره به بررسي برجام در جلسه روز يکشنبه مجلس گفت‌: البته ضرب‌الاجل 26 مهر، وحي منزل نيست. در عين حال بعضي از دوستان موافق توافق هم در داخل کشور مي‌گفتند در صورت عدم تصويب برجام در کنگره آمريکا هيچ گزندي به ما نمي‌رسد. آنها هم ممکن است همين ذهنيت را در مورد بررسي برجام در مجلس ما داشته باشند. کواکبيان در ادامه تصريح کرد‌: چرا کسي نمي‌گويد بزرگترين مخالف اين توافق اسراييل است؟ چرا کسي نمي‌گويد لابي صهيونيستي و ضد انقلاب خارج نشين و آل سعود هزينه‌هاي فراواني کردند تا اين توافق حاصل نشود که 20 ميليون دلار از آن اخيرا افشا شد. آيا اين نشانه همسويي مخالفان توافق با آنها نيست؟


دبيرکل حزب مردم‌سالاري در ادامه با اشاره به تمايل اوباما براي بهره‌گيري از توافق هسته‌اي به عنوان برگ برنده خود در انتخابات سال 2016 آمريکا گفت‌: او مي‌گويد من توانستم برنامه هسته‌اي ايران را محدود کنم درحاليکه پيش از اين قصد برچيده شدن کليه تاسيسات هسته‌اي ما را داشتند. پس بخشي از برنامه‌ريزي اوباما براي توافق هسته‌اي، براي مصرف داخلي است.


وي در ادامه با تقسيم‌بندي دلواپسان داخلي گفت‌: ما دو نوع دلواپس داريم. يک نوع از دلواپسان با حفظ منافع ملي تلاش مي‌کنند راه‌هاي نفوذ را شناسايي و مسدود کنند. اما بخشي از دلواپسان از ابتدا هدف را بر مخالفت با توافق هسته‌اي گذاشته‌اند که اغلب از طرفداران دولت قبل بوده‌اند که تا روز آخر هم از دولت قبل حمايت مي‌کردند و طبيعي است که نمي‌توانند گزارش منصفانه اي تنظيم کنند.


عضو کميسيون امنيت ملي مجلس هشتم با بيان اين نکته که لغو تحريم‌ها به صراحت در قطعنامه ذکر شده گفت‌: ما هر سه واژه لغو، توقف و تعليق را در قطعنامه داريم که من آن را يکي از دستاوردهاي بزرگ برجام مي‌دانم. هنوز زمان اجراي برجام نرسيده اما فعالان اقتصادي مي‌بينند که در داد و ستدهاي تجاري، برخي تحريمها برداشته شده، حالا با هر کلمه‌اي که ذکر شده باشد. البته تحريم‌ها با هم هم‌وزن نيستند و مقام معظم رهبري هم فرموده بودند که اگر تحريم‌ها لغو نشود و تعليق شود، مذاکرات چه فايده‌اي دارد که در نهايت شاهد لغو تحريم‌ها هستيم.


کواکبيان در بخش ديگري از برنامه نگاه يک، با بيان اينکه با کليت ورود مجلس به بررسي برجام موافق است اما در مورد شيوه اجرا اختلاف نظر دارد گفت‌: فراکسيون‌هاي رهروان و اصولگرايان تعهد کرده بودند طرحي را مطرح و دو فوريت آن را تصويب کنند که البته فقط يک فوريت آن به تصويب رسيد. اما تعداد آرايي که به يک فوريت طرح راي دادند نشان مي‌دهد که اکثريت مجلس با اين طرح موافقند و برجام در جلسه علني يکشنبه مجلس به فرجام مي‌رسد. البته برخي اعلام کرده‌اند که طرح ديگري به مجلس مي‌آورند که بنده به آنها مي‌گويم وقت خود را تلف نکنند چون اين طرح راي مي‌آورد.


عضو هيات علمي‌ دانشگاه‌هاي علامه طباطبايي و آزاد اسلامي‌در ادامه با طرح اين پرسش از منتقدان مذاکرات هسته‌اي که اگر راه مذاکره را طي نمي‌کرديم آلترناتيو چه بود گفت‌: آيا بايد روش دولت قبل را ادامه مي‌داديم که به اذعان همگان يک بازي باخت – باخت بود؟ آنها که قطعنامه‌ها را ورق پاره مي‌دانستند و بعد نابساماني‌ها را به گردن امثال جمشيد بسم‌الله انداختند، سرانجام به تاثيرگذاري تحريمها اعتراف کردند. بايد شمشير داموکلس تحريمها را از روي سر خود بر مي‌داشتيم و بهترين روش براي نيل به اين هدف، ديپلماسي بود. وي افزود‌: حالا که برجام را شوراي عالي امنيت ملي تاييد کرده، مجلس شوراي اسلامي‌هم بايد آن را بپذيرد که البته از 5 کميسيون فرعي هم برجام در 4 کميسيون با اکثريت آرا تاييد شده است. طرح يک فوريتي ايده‌آل نيست اما قابل قبول است و حالا که حتي مراجع عظام هم تاکيد کرده‌اند که زودتر بررسي برجام به پايان برسد بهتر است اين اتفاق بيفتد. کواکبيان در پايان با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري گفت‌: اينکه رهبري فرمودند بايد راه‌هاي نفوذ دشمن را ببنديم توجه داشته باشيم که تشديد اختلافات داخلي راهي براي نفوذ دشمن است. کساني که تحصن غيرت تشکيل مي‌دهند و دروس مراجع را به هم مي‌ريزند بايد دست از اين کارها بردارند تا اجماع داخلي شکل بگيرد. وي همچنين با اشاره به برخوردهاي اخير در مجلس، يادآور شد نمايندگان مجلس در بررسي موضوع، ادب گفتاري را رعايت کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار