۰۱ مهر ۱۳۹۴ ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۰۶۷۳
IMG_3975

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) کلیسای سرکیس مقدس، بزرگترین کلیسای حواری ارمنی در تهران است که حدود 44 سال قدمت دارد. در محوطه این کلیسا بنای یادبود شهدای 1915 ارامنه و در کنار آن مقبره اسقف فقید آراک ماندکیان خلیفه پیشین ارامنه تهران قرار دارد.


ظهر امروز کارکنان فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس ضمن حضور در این کلیسا به شهدای ارمنی آرمیده در این کلیسا ادای احترام کردند.


در ابتدای این مراسم  کشیش گریگوریس نرسسیان  در کنار بنای یادبود این شهدا ضمن عرض خیرمقدم به مسئولین دانشگاه این دیدار را نشانه همبستگی و یگانگی همه اقشار جامعه و ملت ایران اعم از مسیحی، زرتشت و کلیمی دانست و گفت: هر زمان که کشورهای خارجی به خاک ایران حمله کنند، ما باز هم این همبستگی را حفظ می کنیم و از خاک و دین کشور دفاع می کنیم.


وی در ادامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی انقلاب ارزش هاست، گفت: انقلاب اسلامی ایران فقط برای مسلمانان نیست بلکه این انقلاب یک بیداری خاص میان اقلیت ها ایجاد کرد که براساس آن هر اقلیتی ارزش ها و هنجارهای خود را بازشناخت و سعی کرد با هجمه کشورهای خارجی که هدفشان از بین بردن شرق است، مقابله کند.


این کشیش ارمنی سعی و تلاش امام خمینی(ره) و  آیت الله خامنه ای و همچنین سایر دست اندرکاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همکاری بین دولت و ملت را در حفظ ارزش های اسلامی، انسانی و اخلاقی موثر دانست.


IMG_3919-300x200                                                                                         


مهدی علوی مدیر فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در ادامه با بیان اینکه ما براساس دینی که به شهدا داریم وظیفه خود دانستیم که از این مکان دیدن کنیم، گفت: این شهدا در سخت ترین روزهای کشور، زمانی که دشمن حمله کرد از هر نژاد، قوم و دینی از خاک کشور دفاع کردند. ما برای این شهدای ارمنه آرزوی بهشت برین و همنشینی با پیامبران را داریم.


یکپارچگی و یکرنگی رمز پیروزی ایران


در ادامه مسئولین دانشگاه با ورود به داخل کلسیا از آن دیدن کردند و این کشیش به منظور آشنایی مسئولین با این کلیسا به سخنرانی پرداخت.


IMG_3935-300x200


به گفته این کشیش در زمان شاپور ساسانی یک قدیس در این جا به شهادت رسیده است که از سرداران سپاه ساسانی نیز بود. این قدیس پناهنده ایران می شود و به عنوان یکی از سرداران امپراطوری ایران به کشور خدمت می کند.


وی ادامه داد:  از زمان هخامنشیان یک سپاه 50 هزار نفری در مناطق کرمانشاه، خوزستان و شوش ساکن بودند و قدمت حضور ارامنه در ایران به دو هزار و 500 سال پیش می رسد.


گریگوریس نرسسیان با بیان اینکه بین ایران و ارمنستان همواره ارتباطات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برقرار بوده است، گفت: این ارامنه خود را به عنوان ایرانیان ارمنی، نه ارامنه ایران  می شناسند و حکومت ایران تنها امت اسلامی در دنیاست که یک حقوق برابر با شهروندان ایرانی برای اقلیت های مذهبی قائل است.


وی در ادامه یکپارچگی و یکرنگی ملت ایران را رمز پیروزی کشور دانست.


در پایان این مراسم نیز این کشیش ارمنی برای صلح و آرامش مردم ایران و ارمنستان دعا کرد تا همواره در پناه خداوند منان باشند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار