۰۷ مرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۱۸
کد خبر: ۲۰۴۰۰۱
حسین راغفر در نشست «نقد و ارزیابی سیاست‌گذاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی»

دانشیار اقتصاد دانشگاه الزهرا کاهش سرمایه اجتماعی و بی‌اعتمادی مردم در کشور را بی‌سابقه دانست و گفت: یکی از اقداماتی که شهرداری می‌تواند برای حل مسائل جامعه انجام دهد، بودجه‌ریزی و جلب مشارکت مردمی است، پیشنهاد می‌کنم شهرداری مشارکت مردم را در منطقه‌ای مانند هرندی با کمک خود قربانیان به عنوان یک الگو اجرا کند، این مشارکت باعث می‌شود که نگاه مردم نسبت به حاکمیت تغییر کند.


به گزارش عطنا، بیست و هفتمین گفت‌وگوی اجتماعی «تهران امید دارد» با موضوع «نقد و ارزیابی سیاست‌گذاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی» چهارشنبه، ۲۷ تیرماه در سرای محله راه‌آهن برگزار شد.


در این نشست دکتر رضا امیدی، استادیار تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر حسین راغفر، دانشیار اقتصاد دانشگاه الزهرا، دکتر الهام فخاری، دانش‌آموخته دکتری روان‌شناسی‌تربیتی و عضو شورای شهر تهران، دکتر نصرالله آبادیان، شهردار منطقه ۱۱ تهران و علی‌اصغر فراهانی، دبیر شورایاری سرای محله راه‌آهن به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.



مسئولان کشور را هیچگاه تا این حد دست‌بسته و خود باخته ندیده بودیم



حسین راغفر، دانشیار اقتصاد دانشگاه الزهرا در ابتدای سخنان خود گفت: عمق فاجعه در حوزه آسیب‌های اجتماعی روشن شده است و امیدواریم که به گوش مسئولان برسد.


وی افزود: شهرداری و شورای شهر می‌توانند سهم اندکی در حل بحران‌های شهری و آسیب‌های اجتماعی داشته باشند چراکه مسئله فراتر از شهرداری است و شورای شهر در ایران مانند سایر کشورها از اختیارات و امکانات کافی برخوردار نیست.


دانشیار اقتصاد دانشگاه الزهرا «شورای شهر» را در جامعه ما شورای شهرداری دانست و گفت: در سال‌های اخیر تمام نهادها تا توانستند شورای شهر را تضعیف کردند بنابراین نمی‌توان انتظار بزرگی از شورای شهر حتی از شهرداری داشت.


راغفر با بیان اینکه شهرداری به جهت اینکه مسئولیت‌هایی در حوزه شهری دارد می‌تواند کارهایی انجام دهد، گفت: امروز جامعه ما در آستانه یک بحران عمیق است که طی ۴۰سال گذشته هیچگاه با این وضعیت روبه‌رو نبوده‌ایم و هیچگاه مسئولان کشور را تا این حد دست‌بسته و خود باخته ندیده بودیم؛ علتش هم شاید این باشد که در این سال‌ها بیشترین آسیب‌ها متوجه سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد مردم بوده است.


وی سرمایه اجتماعی را دارای دو جهت دانست و گفت: یکی ارتباط افقی است که رابطه بین مردم را با خودشان نشان می‎دهد و دیگری هم یک ارتباط عمودی است که رابطه مردم با مسئولان را نشان می‌دهد؛ ما هیچگاه تا این حد بی‌اعتمادی مردم به مسئولان را نداشته‌ایم.




مسئولی که از مشکلات مردم باخبر نیست و تنها به رفت‌و‌آمدها و حقوق‌های گزاف بسنده می‌کند، نمی‌فهمد که تن‌فروشی و کلیه‌فروشی یعنی چه؟ این افراد نمی‌توانند برای مملکت تصمیم بگیرند.



دانشیار اقتصاد دانشگاه الزهرا سیاست‌های اقتصادی بعد از جنگ را علت همه مشکلات کشور و وضعیت کنونی دانست و گفت: اقتصاد کشور ریشه تاریخی دارد که بعد از جنگ ظرفیت ریشه‌های تاریخی عقب‌ماندگی ایران عملا بازسازی شد؛‌ امروزه شاهد امکان‌ناپذیر بودن سیاست‌هایی به اسم «تعدیل ساختاری» هستیم که واگذاری مسئولیت‌های مهم اجتماعی دولت به بخش خصوصی بود.



۲۰ میلیارد دلار از منابع این کشور را غارت کردند



راغفر گفت: امروزه با یک کودتا مواجه هستیم زمینه کودتای سیاسی در جامعه شکل گرفته است؛ عناصری از دورن حاکمیت یعنی مجلس، دولت و قوه قضائیه عمدی یا غیرعمدی در زمین اسرائیل و امریکا بازی می‌کنند.


وی افزود: افزایش قیمت ارز و اقدامات بعدی شوکی را در جامعه ایجاد می‌کند و باعث می‌شود مردم دچار التهاب و سردرگمی شوند؛ رابطه مردم دراین شرایط با تاریخشان قطع می‌شود و نمی‌توانند تصمیم بگیرند بنابراین در این وضعیت اگر هر راه‌حل غیرمنطقی که مردم در شرایط عادی نمی‌پذیرفتند را ارائه کنید، می‌پذیرند.


دانشیار اقتصاد دانشگاه الزهرا در ادامه گفت: مافیاهایی که در این ۳۰ سال رشد کردند و قدرت گرفتند آسیب نمی‌بینند و سیاست‌های خودشان را پیش می‌گیرند؛ می‌بینیم که به سرعت بازار ثانوی ارز تصویب می‌شود این بازار ثانوی ارز حافظ منافع چه کسانی است؟! در ظرف چند روز بعد از افزایش قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی، ۲۰میلیارد دلار از منابع این کشور را غارت کردند و این فضاحت را امروز بوجود آورده‌اند.


راغفر با اشاره به کتاب «هنر تحریم» گفت: کسی که این کتاب را نوشته، سیاست‌های تحریم علیه ایران را طراحی کرده است و رسما در این کتاب اعلام می‌کند که ما باید از ابزارهایی استفاده کنیم که درد و رنج را در مردم ایران تعبیه کند تا مردم علیه حکومت شورش کنند همچنین ترامپ هم در بسیاری از جلسات اعلام کرده که هدف ما براندازی جمهوری اسلامی است؛ سیاست اوباما تغییر رفتار جمهوری اسلامی بود و سیاست ترامپ براندازی آن است.


وی وحدت ارزی ایران را وابسته به ثبات حکومت دانست و گفت: یکی از اقداماتی که شهرداری می‌تواند برای حل مسائل جامعه انجام دهد، بودجه‌ریزی مردمی و مشارکتی است، این یکی از الگوهای موفق مشارکت مردم است که در کشور برزیل  انجام می‌شود؛ برای انجام چنین اقدامی نیاز به داده‌هایی است که به اطلاعات تبدیل شوند.



به سمت «سائوپولویی شدن» پیش می‌رویم



دانشیار اقتصاد دانشگاه الزهرا در ادامه گفت: اگر راه‌حل‌هایی پیش‌بینی نشود قطعا آسیب‌ها دامن شهر را خواهد گرفت و شهر آسیب‌پذیرتر خواهد شد؛ ما به سمت سائوپولویی شدن پیش می‌رویم یعنی نابرابری هایی که در سطح شهر صورت می‌گیرد و به دنبال آن شهر دسته‌بندی می‌شود.


راغفر علت اصلی نابسامانی‌ها را ‎نابرابری که نظام اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ما تولید می‌کند، دانست و گفت: مسئولان به دنبال منافع شخصی خود هستند و درباره مسائل ملی ذره‌ای نگرانی ندارند.


وی افزود: مسئولی که از مشکلات مردم باخبر نیست و تنها به رفت‌و‌آمدها و حقوق‌های گزاف بسنده می‌کند، نمی‌فهمد که تن‌فروشی و کلیه‌فروشی یعنی چه؟ این افراد نمی‌توانند برای مملکت تصمیم بگیرند.


دانشیار اقتصاد دانشگاه الزهرا پیشنهاد داد: شهرداری مشارکت مردم را در منطقه‌ای به عنوان یک الگو اجرا کند، این مشارکت باعث می‌شود که نگاه مردم نسبت به حاکمیت تغییر کند؛ شهرداری می‌تواند این نقش اجتماعی را اجرا کند، مثلا در منطقه هرندی با کمک خود قربانیان، بودجه‌ریزی مشارکتی را اجرا کنند.


راغفر گفت: متأسفانه ساختارهای موجود شهرداری و نهادهای رسمی ما اجازه اصلاحات نمی‌دهد و کارشناسان شهرداری از زباله‌گردها ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان می‌گیرند تا زباله‌ها را بازیافت کنند.


وی تمامی این اتفاقات اقتصادی را زمینه‌ساز کودتا عنوان کرد و گفت: دولت نهم و دهم دولت فاسدی بود؛ دولت کنونی، دولت کاسب است، باید روی زمین حرف بزنیم و برای مرم بیچاره کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار