۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ۲۳:۳۰
کد خبر: ۲۰۳۸۳

مپین سازی مردمی و پایبندی به تعهدات آن، تبعات زیادی را ایجاد کرده است. مردم سر حرف‌شان هستند، خودروی صفر داخلی نمی‌خرند و صحبت‌های خودروسازان و مسئولین دولتی نیز، آن ها را از تصمیم‌شان برنمی‌گرداند. هشدارهای مقامات مختلف در خصوص ضربه خوردن تولید داخلی نیز فایده‌ای نداشته و به قول برخی جامعه‌شناسان یک «لج ملی» کار را به جلو می‌برد.

اگرچه عموم مردم از کاهش نسبی قیمت خودرو و انبارشدن تولید جدید خودروسازان خوش‌حالند، اما اوضاع برای قشری از همین مردم چندان مساعد نیست. از تعداد دقیق شاغلان در بخش خودروسازی آمار دقیقی در دسترس نیست.

انجمن خودروسازان ایران امسال از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم 341 هزار نفر در صنعت خودروی ایران خبر داده، اما داودد میرخانی، مدیرعامل ایران‌خودرو، اواخر سال 92 در مناظره‌ای تلویزیونی گفته بود:«در ایران خودرو 54 هزار نفر، سایپا 48 هزار نفر، بخش خصوصی 20 هزار نفر در قطعه‌سازی 265 هزار نفر و به اضافه بقیه مشاغل در مجموع 385 هزار نفر از این طریق مشغول به کار هستند؛ در بخش تولید مواد اولیه و واسط برای تولید خودرو 380 هزار نفر، خدمات مرتبط با تولید 56 هزار نفر، لجستیک 23 هزار نفر مشغول به کار هستند که مجموعاً 840 هزار نفر در این حوزه شاغل هستند.»به هر حال، تعدادی از این افراد دیروز مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در بهارستان تجمع کردند. به
در این تجمع که نزدیک به ۳۰۰ نفر از کارگران شاغل در کارخانه‌های خودروساز و قطعه‌سازی مستقر در استان تهران حضور داشتند با حضور در مقابل مجلس، خواستار تضمین امنیت شغلی خود و سایر همکارانشان شدند.

تجمع‌کنندگان معتقدند در شرایطی که مرزهای رسمی کشور به روی واردات خودروهای خارجی باز نگهداشته شده است ادامه تحریم خرید خودروهای صفر کیلومتر داخلی می‌تواند به ابزاری برای آغاز اخراج کارگران شاغل در این صنعت منجر شود.

به باور این کارگران با آغاز این اتفاق باید شاهد تکرار تعدیل‌های ساختاری باشیم که در سالهای پس از جنگ در کارخانه‌های نساجی، چرم و کفش و لوازم خانگی اتفاق افتاد و باعث شد تا در نتیجه واردات رسمی و غیر رسمی کالاهای مصرفی خارجی، شمار زیادی از کارگران این صنعت شغل خود را از دست بدهند.

نارضایتی عمومی مردم از خودروسازان به حدی است که اقدامات این‌چنینی نیز تاثیری در تحریم‌شان ندارد و معتقدند این تجمع نیز از سوی خود خودروسازان سامان‌دهی شده است. یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گوید:«به این میگویند فرار به جلو، پس ملتی هم که از رفتار خودرو سازان در طول دو دهه گذشته خسته شده و یا عزیزش را از دست داده بلند شوند بروند جلوی مجلس تظاهرات راه بندازه. این تجمع یقینا برنامه ریزی شده از طرف همان مدیران بی کفایت با حقوق بالا است.» یکی دیگر نیز می‌گوید:«چطور این کارگران وقتی قطعات بی کبفیت را تولید می کردند وچه انسانهایی را به کشتن می دادند فکر این روز را نکرده بودند.»

گفته می شود که همزمان با برپایی این تجمع کارگری، فراکسیون کارگری مجلس با ارائه طرحی پیشنهادی خواستار آن شد تا در حمایت از اشتغال کارگران شاغل در صنایع خودروسازی تعرفه‌های مالیاتی واردات خودروهای خارجی تا یک هزار درصد افزایش یابد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار