۰۲ مرداد ۱۳۹۷ ۰۰:۲۱
کد خبر: ۲۰۳۱۰۱
vejhe (3)

معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه استفاده از جملاتی نظیر «جریمه شوم، پُولش را می‌دهم» نشان می‌دهد که ما انسان‌های صرفه‌جو و مقتصدی نیستم، بیان کرد: صرفه‌جویی و توجه به مواردی چون خرید کالای ایرانی، بیشتر دلی است و با بخشنامه و دستورالعمل جلو نمی‌رود و تا وقتی که در خانه‌های ما داشتن تلویزیون L.E.D مهمتر از کتاب و خوردن «فست‌فود» مهمتر از سایر امور است در صرفه‌جویی و اولویت‌بندی موفق نمی‌شویم.


دکتر محمدرضا ویژه در گفت‌و‌گویی اختصاصی با خبرنگار عطنا با اشاره به سازوکار معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: این معاونت دارای پنج مدیریت است که شامل مدیریت امور اداری، مدیریت امور مالی، مدیریت برنامه، بودجه و تحول سازمانی، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت امور عمرانی است.


وی افزود: ما در معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی، علاوه بر وظایف مشخص خود، وظایفی داریم که رئیس دانشگاه برایمان تعریف کرده است و برای تحقق هر دو بخش تلاش می‌کنیم.


ویژه با بیان اینکه تحقق برنامه‌ها و اهداف دانشگاه فقط منوط به عملکرد ما نیست، گفت: برخی مواقع چیزی که در معاونت توسعه و مدیریت منابع نمود پیدا می‌کند، بیشتر مسائل مالی و بودجه است. البته ما در برخی حوزه‌ها مثلاً آموزش اصلاً مسئله مالی نداریم و بیشتر به عملکرد نیروی انسانی مربوط می‌شود و در حوزه‌هایی مثل فرهنگی و پژوهشی نیز وضعیت به همین شکل است.



از نظر بودجه در وضعیت مطلوبی قرار نداریم


وی تصریح کرد: در فعالیت‌های مرتبط با مدیریت امور عمرانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و خود کارکرد مدیریت امور مالی به طور خاص، مشکلات ما تا حد زیادی مربوط به مسائل مادی است و اکنون نیز از نظر بودجه در وضعیت مطلوبی قرار نداریم و مقدار خیلی محدودی از بودجه به دانشگاه اختصاص پیدا کرده است.


معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در زمینه پرداخت حقوق و مزایا نسبت به دانشگاه‌های دیگر عملکرد بهتری داشتیم، گفت: برخی از دانشگاه‌ها در زمینه پرداخت حقوق پیمانکاران و کارکنان شرکتی و خدمات خود مشکلات زیادی پیدا کردند ولی خوشبختانه ما این مشکلات را نداشتیم.



پروژه‌های عمرانی دانشگاه با وقفه زیادی مواجه نشده‌اند


وی با اشاره به اینکه با این وضعیت مالی، پروژه‌های عمرانی دانشگاه با وقفه زیادی مواجه نشده‌اند، افزود: البته این وضعیت در روند اجرایی این پروژه‌ها تأثیرگذار است. وقتی مصالح مورد استفاده پیمانکار به یک‌باره 4 برابر افزایش قیمت پیدا می‌کند و یا مصالح به او فروخته نمی‌شود، دیگر توان مالی و اجرایی برای فعالیت ندارد و قاعدتاً این وضعیت بر فعالیت‌های دانشگاه‌ها نیز تأثیرگذار است.



همه چیز هم مسائل مالی نیست



ویژه افزود: مشکلات مالی اگرچه کار را برای ما سخت‌تر می‌کند ولی همه چیز هم مسائل مالی نیست و نباید همه موارد را با مسائل مالی مخلوط کنیم و در واقع این مورد تبدیل به سنگری شود که در پشت آن پناه بگیریم و بگوییم چون مشکل مالی داریم و نمی‌توانیم کاری انجام دهیم در حالی که برنامه‌ریزی و اجرای خیلی از کارها اگر نیروی انسانی لازم و کارآمد را داشته باشد دیگر کاری با مسائل مالی ندارد و ما سعی می‌کنیم در همین قالب کار خودمان را انجام دهیم.


وی در ادامه به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اگر از این منظر به وضعیت به‌وجود آمده نگاه کنیم، می‌توانیم تهدیدها و مشکلات را تبدیل به فرصت کرده و در خیلی از هزینه‌های دانشگاه صرفه‌جویی کنیم.



باید از الزام ایجاد شده برای کاهش 10 درصدی مصرف برق استفاده کنیم


ویژه با اشاره به مسئله قطعی برق در کشور اظهار کرد: بر همین اساس، ساعات کار اداری در سطح شهر تهران تغییر کرد و حتی ما نیز به کارمندان دانشگاه اعلام کردیم که لامپ‌ها و چراغ‌ها را یک در میان خاموش کرده و یا اگر تاریک نمی‌شود آنها را به صورت کامل خاموش کنند و حتی این برنامه را نیز برای چیلرها و فن‌کویل‌های بخش‌های مختلف دانشگاه در نظر گرفتیم که بعد از ساعت اداری خاموش شوند و تمام مسئولان امور عمومی دانشکده‌ها و ساختمان‌ها دانشگاه و همچنین مأموران و تکنیسین‌ها، موظف هستند در این زمینه نظارت داشته باشند.




هدف دانشگاه در زمینه کاهش مصرف انرژی در راستای صرفه‌جویی اصلاً شعاری نیست، اتفاقاً فیش‌های آب، برق و گاز واحدهای مختلف دانشگاه را با هم تطبیق داده و کاهش و یا افزایش آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم کسانی که صرفه‌جویی کرده‌اند را تشویق کنیم.



وی اضافه کرد: ما باید از الزام ایجاد شده برای کاهش 10 درصدی در مصرف برق استفاده کنیم تا بتوانیم در زمینه‌های مختلف صرفه‌جویی لازم را داشته باشیم.


معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه ما سعی می‌کنیم با کمترین هزینه کاهش مصرف انرژی را مدیریت کنیم، گفت: باید از این فرصت بدست آمده در زمینه کاهش مصرف انرژی نهایت استفاده را ببریم.



هدف دانشگاه در زمینه کاهش مصرف انرژی اصلاً شعاری نیست


وی با اشاره به اینکه هدف دانشگاه در زمینه کاهش مصرف انرژی در راستای صرفه‌جویی اصلاً شعاری نیست، گفت: اتفاقاً فیش‌های آب، برق و گاز واحدهای مختلف دانشگاه را با هم تطبیق داده و کاهش و یا افزایش آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم کسانی که صرفه‌جویی کرده‌اند را تشویق کنیم.


ویژه با بیان اینکه گزارش‌هایی که به دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ارائه می‌دهیم باید واقع‌بینانه باشد، گفت: آقای سلیمی هم چندین‌بار در مواردی گفته بودند که این گزارش‌های شما به ما انرژی می‌دهد و در مجموع تمام تلاش ما این است وضعیت موجود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم.


وی در مورد تغییر ساعت کارکنان اداری در سطح شهر تهران از ساعت 6 صبح تا 14 عصر، بیان کرد: در این زمینه بازخورد خاصی نگرفته‌ایم و فقط شنیده‌ایم برای برخی از همکاران خانم که دارای فرزند هستند مشکلاتی پیش‌ آمده است اما به هر حال این مورد مصوبه هیئت وزیران است و ما باید آن را اجرا می‌‌کردیم.



همه همکاران در زمینه مصرف بهینه انرژی بسیار همراه هستند



معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه همه همکاران در زمینه مصرف بهینه انرژی بسیار همراه هستند، گفت: در جلسه‌ای که با معاونان اداری مالی و مدیران امور عمومی دانشکده‌ها داشتیم، واکنش ها در زمینه برنامه‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی مثبت بود و نشان‌دهنده این است که اگر ما در زمینه صرفه‌جویی راهکار و راهبرد مشخص داشته باشیم، همه همراهی می‌کنند.



همه مردم کمبود منابع و انرژی را متوجه شده‌اند


وی با بیان اینکه همه مردم کمبود منابع و انرژی را متوجه شده‌اند و به دنبال کمک در این زمینه هستند، گفت: صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز باید به فرهنگ تبدیل شود و نباید بگذاریم به صورت مقطعی دنبال شود؛ تجربه استفاده از کمربند ایمنی در این زمینه راهگشا است. به این صورت که در ابتدا کسی از کمربند ایمنی هنگام رانندگی استفاده نمی‌کرد و بعد از قانونی کردن آن و اعمال جریمه، تقریباً فراگیر شد.



راه‌اندازی پلیس صرفه‌جویی در خوابگاه‌های دانشجویی


ویژه در ادامه گفت: می‌توانیم در خوابگاه‌های دانشجویی، فردی را جهت راهنمایی دانشجویان برای  صرفه‌جویی کردن مشخص کنیم تا به‌نوعی مسئول این امر باشد و در زمینه استفاده از انرژی به آنها نکات لازم را متذکر شود و مانند یک پلیس صرفه‌جویی عمل کند.



انسان‌های صرفه‌جو و مقتصدی نیستیم


وی با اشاره به اینکه ظاهراً همه ایرانیان موافق صرفه‌جویی هستند اما در عمل عادت به این کار ندارند،  گفت: ما در کشور افراد صرفه‌جویی نیستم مگر اینکه مجور شویم و یا اینکه در تنگنایی مثل کمبود آب و برق قرار بگیریم تا در این زمینه‌ها صرفه‌جویی داشته باشیم.


ویژه افزود: استفاده از جملاتی نظیر اینکه «جریمه شوم، پُولش را می‌دهم»، «دیه‌اش را می‌دهم» و مواردی از این قبیل، یادآور همین است که ما انسان‌های صرفه‌جو و مقتصدی نیستم و باید تلاش کرده تا آن را در کشور تبدیل به یک فرهنگ کنیم و مهم‌ترین فرصت ما نیز همین دوران است.



مدیریت سبز برای صرفه‌جویی در انرژی و هزینه‌ها در دستور کار دانشگاه قرار گرفته است


دانشیار حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی افزود: در سطح کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی یا همان خانواده علامه اگر همین روند فعلی ادامه پیدا کند و نظارت‌هایی را در زمینه صرفه‌جویی داشته باشیم بعد از مدتی این روند تبدیل به یک فرصت و در نهایت فرهنگ می‌شود.


معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه پروژه‌های مدیریت سبز برای صرفه‌جویی در انرژی و هزینه‌ها در دستور کار دانشگاه قرار گرفته است، بیان کرد: پروژه بازیافت فاضلاب به دلیل مشکلات مالی دانشگاه عقب افتاده است ولی در تلاش هستیم که درصدی از بودجه را به این پروژه اختصاص بدهیم.




طرح ما این است که با فروش ساختمان‌های خوابگاهی دانشگاه در سطح شهر و دریافت هزینه آنها در درازمدت طرحی مثل کوی دانشگاه تهران را در پردیس شماره 2 دانشگاه اجرا کنیم. بدین صورت در هزینه‌ها بسیار صرفه‌جویی شده و خوابگاه‌های دانشجویی را با امکانات رفاهی، تفریحی، فرهنگی و ورزشی بیشتر و بهتری برای دانشجویان احداث می‌کنیم.



ویژه در خصوص نحوه آبیاری فضای سبز محوطه دانشگاه، گفت: بخش زیادی از محوطه سازمانی پردیس مرکزی، اطراف دانشگاه، محوطه ساختمان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و باغ بالادست آن، به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شود و چهار محوطه دیگر که در پردیس دانشگاه باقی مانده است به تدریج انجام می‌شود.


وی با بیان اینکه طرحی نیز در زمینه شیرهای آب در پردیس مرکزی دانشگاه و برخی مکان‌های دیگر اجرا شده است، گفت: در این طرح قطعه‌ای را در سر این شیرهای آب نصب کرده‌ایم که هوا را با آب مخلوط کرده و به صورت قطره‌ای درمی‌آید و در زمینه کاهش مصرف نیز بسیار مؤثر است. ضمن آنکه هزینه آن به صرفه بوده و همین طرح نیز در خوابگاه‌های دانشجویی اجرا می‌شود.



تلاش برای استفاده از انرژی خورشیدی در برخی از ساختمان‌های دانشگاه



دانشیار حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه این طرح‌ها را از دانشگاه فردوسی مشهد که در زمینه مدیریت فضای سبز بسیار عالی عمل کرده است الگوبرداری کردیم، اظهار کرد: برنامه‌هایی نیز در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌های دانشگاه داریم که البته این طرح را نمی‌توان در خوابگاه‌ها اجرا کرد چون آب را تا آن اندازه‌ای که لازم است گرم نمی‌کند ولی این طرح را برای استخر و برخی مکان‌های دیگر در پردیس مرکزی اجرا می‌کنیم.



ایجاد نیروگاه برق کوچک در پردیس شماره 2 دانشگاه


وی یادآور شد: در تلاش هستیم تا جلسه‌ای را با کارشناسان وزارت نیرو برگزار و بودجه‌ای را از آنان دریافت کنیم که بتوانیم ایده‌های خود را در زمینه مدیریت سبز اجرایی کنیم. یکی از برنامه‌ها این است که نیروگاه برق کوچکی را در پردیس شماره 2 دانشگاه در منطقه «خرگوش دره» احداث کرده تا خوابگاه‌های دانشجویی به جزء خوابگاه شهید سلامت و خوابگاه شهید همت را در آنجا تجمیع کنیم و  همچنین دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی را نیز پوشش بدهیم.


وی درباره همین موضوع افزود: طرح ما این است که با فروش ساختمان‌های خوابگاهی دانشگاه در سطح شهر و دریافت هزینه آنها در درازمدت طرحی مثل کوی دانشگاه تهران را در پردیس شماره 2 دانشگاه اجرا کنیم. بدین صورت در هزینه‌ها بسیار صرفه‌جویی شده و خوابگاه‌های دانشجویی را با امکانات رفاهی، تفریحی، فرهنگی و ورزشی بیشتر و بهتری برای دانشجویان احداث می‌کنیم.


معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی به طرح‌های عمرانی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در تابستان امسال بازسازی دانشکده الهیات و معارف اسلامی در پردیس مرکزی را در دستور کار قرار دادیم که به‌رغم بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی آن را به اتمام می‌رسانیم.



برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام حساسیت داریم


وی با بیان اینکه تجربه نشان داده است اگر کار عمرانی نیمه‌کاره رها شود معمولاً به سختی تکمیل می‌شود و خود ما و رئیس دانشگاه نیز در این زمینه بسیار حساسیت داریم، افزود:‌ تمام تلاش ما این است که پروژه‌های عمرانی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی را هر چه سریعتر به اتمام برسانیم.


احیای باغ پردیس مرکزی دانشگاه


ویژه به ایجاد باغ بالادست، مسجد و مجتمع فرهنگی و مذهبی امام علی(ع) و همچنین کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و افزود: این باغ 5 هزار متری که حتی درخت 40 ساله گردو در آن وجود داشت در حال نابودی و خشک شدن بود که ابتدا با مرمت و بازسازی و سپس آبیاری قطره‌ای در آن نصب شد و اکنون نیز به سبک پارک جمشیدیه تهران در حال محوطه‌سازی برای آن هستیم که به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.



نصب 5 چیلر و ارتقای توان تأسیساتی دانشگاه


وی با بیان اینکه تاکنون پنج عدد چیلر به همراه تجهیزات کامل موتورخانه در بخش‌های مختلف دانشگاه نصب و راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: دو عدد از این چیلرها در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و سه چیلر دیگر در مجتمع فرهنگی و عبادی امام علی(ع)، مرکز رشد واحدهای فناوری و نوآوری علوم انسانی و اجتماعی و ساختمان گل نرگس مجتمع خوابگاهی شهید سلامت نصب شد که سطح دانشگاه ما را به لحاظ تأسیساتی بسیار ارتقا داد.



کار بزرگ مدیریت امور مالی دانشگاه با وجود مشکلات مالی



ویژه راه‌‌اندازی ایمیل و پرتال مخصوص استادان و اعضای هیئت علمی، ارتقای پنهای باند، افزایش توان شبکه و اینترانت دانشگاه، اختصاص فضای ابری برای استادان و راه‌اندازی سامانه‌های مختلف، به‌خصوص سامانه نگارستان برای معاونت فرهنگی و اجتماعی را از جمله مهمترین فعالیت‌های مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال جاری برشمرد و گفت: در زمینه مدیریت امور اداری و حوزه برنامه، بودجه و تحول سازمانی نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.




وضعیت بودجه روی عملکرد دانشگاه‌ها به‌خصوص در حوزه پژوهشی بسیار تأثیرگذار بوده است و در برخی از فعالیت‌های خدمت‌رسانی خواه یا ناخواه دست ما را می‌بندد و آزادی عمل لازم را نخواهیم داشت.



دانشیار حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه مدیریت امور مالی تأکید کرد: همین‌که مدیریت امور مالی دانشگاه در این وضعیت مالی بد توانسته است مشکلات را مدیریت کند، کار بزرگی کرده است.


وی در زمینه فعالیت‌های مدیریت امور اداری به برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت، سامانه تردد کارکنان، قرارداد بیمه تکمیلی و افزایش توان مجتمع آموزشی و رفاهی کیش مهر اشاره کرد و افزود: در مجتمع کیش مهر یک کافی‌شاپ راه‌اندازی شد و همچنین می‌خواستیم در ساحل نیز فعالیت‌هایی را برای بازسازی انجام دهیم که در این زمینه شهرداری فریدون‌کنار موافقت نکرد.



بیمه تکمیلی به صورت مستقیم با بیمه پارسیان منعقد شد


معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه بیمه تکمیلی، خاطرنشان کرد: اسفندماه و بهمن‌ماه سال گذشته، به دلیل تغییر مدیریت نمایندگی طرف قرارداد، مشکلاتی برای دانشگاه به‌وجود آمده بود که این‌بار ما به صورت مستقیم با خود بیمه پارسیان قرارداد مستقیم منعقد کردیم. با حذف واسطه، دیگر چنین مشکلاتی پیش نمی‌آید و هزینه آن نیز بسیار مناسب است.


وی در ادامه به فعالیت‌های بنیاد حامیان دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و گفت: در اولین همایش خیرین که روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان در دانشکده اقتصاد برگزار شد، توانستیم کمک‌های زیادی را برای دانشجویان بی‌بضاعت جذب کنیم که بسیاری از آنها به حساب‌های دانشگاه واریز شد.


وی تصریح کرد: سیستم تردد وسایل نقلیه به صورت الکترونیک نیز در دانشگاه راه‌اندازی شده است و سامانه و وسایل مورد نیاز آن، نصب و در اختیار حراست قرار گرفته است و امیدواریم به‌زودی راه‌اندازی شود.



وضعیت بودجه روی عملکرد دانشگاه‌ها اثرگذار است



معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی کنونی در تخصیص بودجه دانشگاه‌ها بسیار اثرگذار بوده است، گفت: وضعیت بودجه روی عملکرد دانشگاه‌ها به‌خصوص در حوزه پژوهشی بسیار تأثیرگذار بوده است و در برخی از فعالیت‌های خدمت‌رسانی خواه یا ناخواه دست ما را می‌بندد و آزادی عمل لازم را نخواهیم داشت.



برای صرفه‌جویی به صدور بخشنامه اعتقادی ندارم


وی افزود: به‌شخصه به صدور بخشنامه برای اجرای امور و فعالیت‌ها مرتبط به صرفه‌جویی اعتقادی ندارم بلکه مهم این است از این وضعیت به‌وجود آمده نهایت استفاده را ببریم و در زمان انجام فعالیت‌ها صرفه‌جویی کنیم. ضمن‌آنکه صرفه‌جویی و همچنین توجه به مواردی چون خرید کالای ایرانی، بیشتر اصطلاحاً دلی است و با بخشنامه و دستورالعمل جلو نمی‌رود.



برای ما داشتن تلویزیون L.E.D مهمتر از کتاب است


ویژه با اشاره به اینکه باید در فعالیت‌های مختلف در سطح کشور اولویت‌بندی کنیم، بیان کرد: تا وقتی که در خانه‌های ما داشتن تلویزیون L.E.D مهمتر از کتاب است و خوردن غذای «فست‌فود» نیز مهمتر از سایر امور است در صرفه‌جویی و اولویت‌بندی موفق نمی‌شویم. ضمن‌آنکه ما مدیریت هزینه را بلد نیستیم چون همیشه آب و بنزین با هزینه تقریباً مجانی در اختیار ما قرار داده‌اند و به‌نوعی مثل بچه لوسی بوده‌ایم که پول (نفت)‌ از پدر به او ارث رسیده است.



اولویت‌بندی در کارها، فرهنگ‌سازی و احیای فرهنگ کار راهکار‌های عبور از وضعیت فعلی


وی با بیان اینکه باید رویکرد‌ها در فعالیت‌ها عوض شود و با فرهنگ‌سازی و اولویت‌بندی به دنبال صرفه‌جویی باشیم، گفت: مهمترین موضوع این است که وضعیت اقتصادی کنونی، باید ما را به یک اولویت‌بندی در کارها و فعالیت‌ها سوق بدهد تا بتوانیم بر اساس برنامه‌ریزی در کل کشور و از همه مهمتر احیای فرهنگ کار از وضعیت فعلی عبور کنیم.


معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه برخی از کشورهایی که وضعیت آنها نسبت به کشور ما به مراتب بدتر بود به‌خصوص بعد از جنگ‌ جهانی دوم توانستند در زمینه‌های مختلف موفق عمل کنند، افزود: با تن‌پروری هیچ ملتی به پیشرفت و توسعه نمی‌رسد و مجموعه‌ای موفق می‌شود که بتوانند به صورت تیمی با هم کار کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار