۲۶ تير ۱۳۹۷ ۱۵:۲۷
کد خبر: ۲۰۱۸۵۷
fazeli.mahmmod

ژنرال فرانسیسکو فرانکو سیاست‌مدار و نظامی اهل اسپانیا و دیکتاتور این کشور بود. او پس از جنگ داخلی اسپانیا، از سال ۱۹۳۹، تا هنگام مرگش در سال ۱۹۷۵ بر اسپانیا حکومت می‌کرد. رژیم فرانکو در طول حکومتش با اهداف سیاسی مرتکب مجموعه‌ای از نقض حقوق بشر علیه ملت اسپانیا شد که از آن با نام «وحشت سفید» یاد می‌شود.


به گزارش عطنا محمود فاضلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، طی یادداشتی که در روزنامه اعتماد نگاشته است به موضوع تغییر محل دفن این سیاست‌مدار اسپانیایی پرداخته است که در ادامه با هم می‌خوانیم:

همه‌چيز براي انتقال جسد ژنرال «فرانسيسكو فرانكو» ديكتاتور سابق اسپانيا از محل دفن فعلي در «دره شهدا» در ٥٠ كيلومتري شمال مادريد كه بعضي‌ها آن را (دره سقوط - Valle de Los Caídos) مي‌خوانند، آماده شده است. اين دره يك بناي يادبود و جاذبه توريستي است كه ياد تمام قربانيان دو طرف جنگ داخلي در سال‌هاي ١٩٣٦ و ١٩٣٩ را گرامي‌ مي‌دارد.

ژنرال فرانكو، ديكتاتوري بود كه بعد از پايان جنگ‌هاي داخلي اسپانيا در اين كشور در سال ١٩٣٩ به قدرت رسيد و تا زمان مرگش در سال ١٩٧٥ بر اسپانيا حكومت كرد.

پارلمان اسپانيا در سال گذشته طرح انتقال جنازه او و ده‌ها هزار فرد ديگر دفن شده در مقبره دره سقوط را تصويب كرد. اين اقدام حتي از سوي «پدرو سانچز» نخست‌وزیر جديد اسپانيا نيز مورد تأکید قرار گرفت. به گفته او وقت انتقال جسد فرانكو از «دره شهدا» كه محل دفن بسياري از قربانيان ديكتاتوري خود فرانكو است فرا رسيده و اين مهم با هماهنگي كنگره نمايندگان اسپانيا انجام خواهد شد.

حزب سوسياليست مي‌خواهد پیش‌نویس قانون موسوم به «حافظه تاريخي» را اصلاح كند تا بتواند قربانيان هر دو طرف جنگ داخلي اسپانيا را به رسميت بشناسد، بقاياي جسد فرانكو را براي جلوگيري از تبديل دره سقوط به مكان مقدسي براي فاشيست‌ها، ازآنجا انتقال دهد و نهادها و انجمن‌هاي برگزار‌كننده برنامه‌هاي يادبود وي را نيز منحل كند.

دولت اسپانيا در حال برنامه‌ريزي براي تبديل مقبره مذكور است كه ديكتاتور پيشين اين كشور، آن را در سال ١٩٥٩ افتتاح كرد تا به «مكاني براي اذعان و يادآوري همه اسپانيايي‌ها» تبديل كند. حزب محافظه‌كار اسپانيا در دوران زمامداري خود با انتقال جنازه ژنرال فرانكو مخالفت كرده و مدعي شد كه اين اقدام پس از گذشت بيش از چهار دهه از مرگ او مي‌تواند خاطرات دردناكي را يادآوري كند.

كابينه جديد دولت اسپانيا از حزب سوسياليست انتظار دارد پارلمان اين كشور براي اين امر، دولت را ياري دهد. اين حزب تلاش دارد پيش‌نويس قانوني كه به نام حافظه تاريخي شناخته مي‌شود را اصلاح كند تا بتواند قربانيان هر دو طرف جنگ داخلي اسپانيا را به رسميت بشناسد.

قانون تغيير نام خيابان‌ها و اماكن عمومي مرتبط با دوره فرانكو در سال ٢٠١٥ به تصويب رسيد اما در پي مخالفت «بنياد فرانكو» كه خواستار زنده نگه‌داشتن ميراث اين ديكتاتور بود، قضيه به دادگاه عالي مادريد ارجاع داده شد و اين دادگاه نيز با رد تقاضاي تجديدنظر اين بنياد، رأی به تغيير نام خيابان‌ها و اماكن عمومي داد.

بر اساس آمارهاي غیررسمی، هزاران نظامي و غيرنظامي در جنگ داخلي اسپانيا از هر دو جبهه ملي‌گرايان و جمهوری‌خواهان كشته شدند و پس‌ازآن نيز ده‌ها هزار نفر از مخالفان حكومت فرانكو در راستاي يك پروژه پاک‌سازی سياسي، كشته يا زنداني شدند.

رژيم فرانكو مرتكب مجموعه‌اي از نقض حقوق بشر عليه ملت اسپانيا شد كه از آن بانام «وحشت سفيد» ياد مي‌كنند. پس از چهار دهه خفقان و سركوب، اسپانيا وارد مرحله گذار به دموكراسي شد. سه سال پس از مرگ فرانكو، قانون اساسي‌ جديدي به همه‌پرسي‌ گذاشته شد كه با رأی تقریباً ٩٢ درصدي نظام حكومتي اسپانيا به مشروطه سلطنتي تغيير كرد.

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار