۱۰ تير ۱۳۹۷ ۲۰:۴۸
کد خبر: ۱۹۹۰۸۲
امیرمحمود ضربتی، مربی تیم تیراندازی دانشگاه علامه طباطبائی

امیرمحمود ضربتی با بیان اینکه در بین دانشجویان دختر و پسر و کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی علاقه‌مندان فراوانی به رشته تیراندازی با تفنگ و تپانچه وجود دارد که در کلاس‌های این حرفه در دانشگاه شرکت می‌کنند، گفت: ما برای تقویت بنیه این رشته ورزشی در دانشگاه علامه به امکانات بیشتری نیاز داریم که نوعی سرمایه‌گذاری درازمدت محسوب می‌شود.


به گزارش عطنا، امیرمحمود ضربتی، مربی تیراندازی تیم‌های مختلف دانشگاه علامه طباطبائی با نزدیک به چهل سال سابقه و داشتن مدرک بین‌المللی درجه یک از شورای بین‌المللی ورزش‌های نظامی (سیزم CISM) در این حرفه است. او سال‌ها در سطح تیم‌های برتر و نیروهای مسلح در رشته تیراندازی فعالیت کرده و بارها هم به عنوان تیرانداز در تیم‌های مختلف به‌خصوص سپاه عناوین مختلف قهرمانی این رشته را به صورت فردی و تیمی به دست آورده است.


ضربتی این روزها مربی تیراندازی تیم دانشگاه علامه طباطبائی است. او درباره تجربه خود در کسوت مربی در دانشگاه علامه طباطبائی به خبرنگار عطنا، گفت: این دومین دوره‌ای است که در دانشگاه علامه طباطبائی در خدمت دوستان هستم، دو یا سه سال پیش هم افتخار مربی‌گری در این دانشگاه را داشتم.


کاستی‌هایی وجود داشت اما اکنون وضعیت کمی بهتر شده است


وی با بیان اینکه در دوره اول کاستی‌هایی وجود داشته است اما اکنون کمی بهتر شده است، اضافه کرد: آن زمان برنامه‌ریزی زیادی وجود نداشت و فقط یک کلاس بود که دوستان از آن استفاده می‌کردند. اما این دوره سعی کردیم یک مقدار برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم و در مسابقاتی که در سطح دانشگاه برگزار می‌شود، شرکت کنیم.


مربی تیم تیراندازی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: اینجا برای خانم‌ها و آقایان کلاس‌هایی تشکیل شده است که ما در این کلاس‌ها سعی می‌کنیم، افراد مستعد برای تیراندازی را انتخاب کنیم؛ خوشبختانه چند نفری نشان دادند که این استعداد را دارند.


دانشگاه‌های نظامی و غیرنظامی را در مسابقات تیراندازی از هم جدا کنند



ضربتی با بیان اینکه تیمی که این دوره در دانشگاه علامه طباطبائی تشکیل شده تیم خوبی است، گفت: با توجه به شرکت در مسابقات بین دانشگاه‌های منطقه یک که چندی پیش برگزار شد به دلیل نداشتن امکانات مناسب در برابر دانشگاه‌های نظامی که در این رشته شرکت داشتند، نتوانستیم به رتبه خوبی دست پیدا کنیم و در همین جا از مسئولان درخواست می‌کنم، حساب دانشگاه‌های نظامی را از غیرنظامیان جدا کنند چون در حق آنان به‌نوعی اجحاف صورت می‌گیرد به دلیل اینکه دانشگاه‌های نظامی از امکانات بیشتری در این زمینه برخوردار هستند.


وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه امام حسین(ع) دو سالن تیراندازی وجود دارد که یکی 40 خط و دیگری 15 خط دارد و این فاصله آنها با ما را نشان می‌دهد.


مربی تیم تیراندازی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: برای اینکه از گفته پیامبر اسلام (ص) در زمینه تیراندازی پیروی کرده باشیم این رشته را در دانشگاه علامه طباطبائی راه‌اندازی کردیم و همگان نیز نقش این رشته و توصیه پیامبر گرامی اسلامی درمورد آن را به خوبی می‌دانند.


وی درباره نحوه انتخاب نفرات برای تیم دانشگاه علامه طباطبائی در دوره جدید هم گفت: قرار بر این است که تیم از فرآیند کلاس‌ها جدا باشد.


ضربتی یادآور شد: در کنار برگزاری کلاس‌های آموزشی، تیم دختران دانشجو تشکیل شده است اما هنوز درمورد دانشجویان پسر تیمی تشکیل نشده است، ضمن‌آنکه درمورد آقایان هم در حال حاضر فقط تیم کارکنان دانشگاه را داریم.


وی با بیان اینکه تیم‌های تیراندازی معمولاً از سه نفر عضو اصلی تشکیل می‌شود، اظهار کرد: این افراد از قبل در جلسه هماهنگی با همدیگر مشکلات خود را رفع و رجوع می‌کنند اما معمولاً شکل کار این‌گونه است که سه نفر از رشته تپانچه و سه نفر از رشته تفنگ بادی هستند و در مجموع رشته تیراندازی 6  نفر می‌شوند که هر کدام از اینها به صورت مجزا و یا به صورت تیمی برای مسابقات انتخاب می‌شوند.


چون توان انجام مسابقات میکس را نداریم سراغ آن نمی‌رویم



مربی تیم تیراندازی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: مسابقات میکس چندسالی است که اجرا می‌شود و مخلوطی از تفنگ و تپانچه است، اما چون ما توان انجام آن را نداریم سراغ آن هم نمی‌رویم.


وی درباره سطح رقابت‌هایی که می‌توان در آنها حضور داشت، اظهار کرد: تیراندازی کلاً 36 رشته مستقل است، یعنی اگر در حد ایده‌آل تصور کنیم، در یک مسابقه فوق‌العاده رسمی بین‌المللی همه این رشته‌ها را می‌توان برگزار کرد که معمولاً این اتفاق نمی‌افتد. 36 رشته مستقل وجود دارد که هر کدام دقیقاً برای خود رقابت، مقام و مدال خاص دارند.


ضربتی افزود: تیراندازی یکی از رشته‌هایی است که هم در المپیک و هم در سطوح دیگر، مدال بسیار زیادی را توزیع می‌کند و به همین خاطر خیلی گسترده است و هر کدام از این رشته‌ها سلاح و تیرانداز مخصوص خود را دارد.


مربی تیراندازی دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: در مجموع تیراندازی در سه بخش بادی، خفیف و جنگی خلاصه می‌شود که تفنگ و تپانچه هر کدام مجزا است. به عبارتی، همین تفاوت تفنگ و تپانچه موجب ایجاد 36 رشته مختلف در این حرفه شده است.


حضور یک ملی‌پوش از دانشگاه علامه طباطبائی در حرفه تیراندازی



قبل از این تیم دختران تیراندازی دانشگاه علامه طباطبائی یک بار در مسابقه‌ای در دی‌ماه سال 96 شرکت کرده است، ضربتی در این‌باره خاطرنشان کرد: این مسابقه در منطقه یک دانشگاه‌ها با تعداد زیادی شرکت‌کننده برگزار شد. روال هم این‌گونه بود که چند نفری از خانم‌ها را که دانشجو هم بودند انتخاب کردیم و حدود یک هفته‌ای با این دوستان کار کردیم و به مسابقه اعزام شدند.


وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که وجود داشت ما در بین 11 تیم، چهارم شدیم، یعنی تیم دختران دانشگاه علامه طباطبائی در مجموع تیم چهارم شد و در رشته تفنگ خانم احمدی که ملی‌پوش هم است به عنوان نفر اول این مسابقات از دانشگاه علامه طباطبائی انتخاب شد.


ضربتی با بیان اینکه دانشگاه دو عدد اسلحه بیشتر ندارد، اظهار کرد: از روز اولی که من آمدم از دوستان تقاضای وسایل آموزشی و قهرمانی آموزداشتند. چون این رشته خواهان زیاد دارد، تقاضا شد که برای تهیه سلاح اقدام شود اما متأسفانه کمکی نکردند و مخالفت کردند. یعنی گفتند، فعلاً بودجه نداریم و نمی‌توانیم اسلحه بخریم. البته در نتیجه بالا رفتن قیمت دلار قیمت این وسایل هم دو برابر شده است و چون در سطح قهرمانی هستند، قیمت بالایی دارند.


وی با بیان اینکه چنین وسایلی از کارایی حرفه‌ای بالایی برخوردارند، تصریح کرد: اسلحه‌های اکنون ما حداقل 15 سال است که کار می‌کنند، یعنی چیزی نیستند که امروز بخریم و فردا خراب شوند به عبارتی جنبه سرمایه‌گذاری و ماندگاری دارند.


مربی تیم تیراندازی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه اگر این رشته بخواهد ادامه پیدا کند، نیازمند تجهیزات است، یادآور شد: بعضی از لوازم و قطعات این تجهیزات داخلی است و می‌توان از داخل تهیه کرد اما خود اسلحه را باید وارد کرد.


ضربتی در پایان گفت: تقاضای من این است که توجه ویژه‌ای به این رشته داشته باشد، با نبود تجهیزات نمی‌شود کسی را جذب کرد و نمی‌توان اطلاعات فنی کافی را به دوستان داد تا بیایند خود را در این ورزش محک بزنند و از آن استفاده کنند. تقاضای من این است که ماهی حداقل دو تا اسلحه خریداری شود تا به دوستان کمک کنیم و استعدادهایشان شکوفا شود.


محبتی: قول می‌دهیم با تأمین اسلحه‌های مورد نیاز مقام‌های بهتری کسب کنیم



حمیدرضا محبتی، معاون مدیر امور مالی و عضو تیم تیراندازی کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی که در سال 92 در مسابقات دانشگاه‌های منطقه یک کشور رتبه اول را به دست آورده بود و موجب شد که تیم دانشگاه نیز در مجموعه امتیازات تیمی مقام قهرمانی را کسب کند، بیان کرد: با مربی‌گری آقای ضربتی خود را برای مسابقات در آینده‌ای نزدیک آماده می‌کنیم.


وی افزود: مشکل اصلی ما در تیم تیراندازی دانشگاه این است که تجهیزات‌مان بروز نیست و برخی از آنها نیز مستهلک است و نیاز به تعمیر دارد.


محبتی با بیان اینکه معمولاً به ورزش‌های انفرادی بهای کمتری داده می‌شود، تصریح کرد: البته ورزش تیراندازی اگرچه به ظاهر ساده است ولی نیاز به تمرینات سنگین و استقامت بالا دارد.


وی گفت: وزن تفنگ در رشته تیراندازی با تفنگ بادی 5 کیلوگرم و لباس‌های مخصوص آن نیز چرمی و سنگین است و برای یک ست تمرین در روز نیاز به 2 ساعت تمرکز دارد.


محبتی با اشاره به اینکه دانشجویان و کارمندان دانشگاه استقبال خوبی از رشته تیراندازی دارند، بیان کرد: هم اکنون جایگاه تیراندازی ما دارای 10 خط و 3 اسلحه است که دو اسلحه خراب هستند و به همین دلیل کسانی که در دانشگاه از این رشته استقبال کرده‌اند با این وضعیت، انگیزه خود را از دست می‌دهند.


وی با بیان اینکه درخواست ما از مسئولان دانشگاه این است که از رشته تیراندازی حمایت کنند، افزود: مهمترین نیاز فعلی ما اسلحه است که اگر تأمین شود هم از این رشته در دانشگاه استقبال بیشتری می‌شود و هم در مسابقات امتیاز بالاتری کسب می‌کنیم.


محبتی خاطرنشان کرد: قول می‌دهیم که در صورت تأمین اسلحه و تجهیزات مورد نیاز رتبه‌های بهتری را در سطح کشور کسب کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار