۰۳ تير ۱۳۹۷ ۱۴:۱۷
کد خبر: ۱۹۷۴۰۷
مراسم یادبود محمد‌امین قانعی‌راد در کتاخانه ملی ایران

مراسم بزرگداشت مرحوم محمدامین قانعی‌راد، استاد جامعه‌شناسی با عنوان «امین جامعه‌شناسی ایران» با حضور مسئولان، دوستان و خانواده آن مرحوم در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد.


به گزارش خبرنگار عطنا، این مراسم به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی  ایران، شنبه، 2 تیرماه با حضور  اشرف بروجردی، مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، عزیز قانعی‌راد، فرزند مرحوم محمد امین قانعی‌راد و شهیندخت‌ مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی و با اجرای مهدی جلیلی، دانش آموخته علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


همچنین کلیپ‌هایی از زندگی شخصی و گزیده سخنان مرحوم قانعی‌راد با عنوان «امین جامعه‌شناسی ایران» (اندیشمندی که راوی دیگران نبود) پخش شد که در ادامه آن‌، مهدی جلیلی، مجری مراسم به معرفی و تقدیر از استادان و فرزند این مرحوم پرداخت.


در بخشی از مراسم، اشرف بروجردی، رئیس سازمان و کتابخانه ملی ایران به سخنرانی درباره آن مرحوم پرداخت و درباره مقام والای وی گفت: صحبت کردن درباره دکتر محمدامین قانعی‌راد برایم دشوار است؛ چون ضایعه فقدان ایشان، خلا بسیار بزرگی را هم در حوزه علوم انسانی و هم در حوزه کاری خودم در این مقطع که در آن قرارگرفته ام، به وجود آورده است.


بروجردی همچنین گفت: با ایشان از حدود سال 1384 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آشنایی و برخورد نزدیک پیدا‌ کردم. ایشان آن‌جا در جلسات بحث و تبادل نظری که برپا می‌شد، شرکت می‌کرد و شخصاً از یافته‌ها و نظراتش بهره می‌بردم، وی دغدغه‌مند تضارب اندیشه‌ها بود.


در ادامه، عزیز قانعی‌راد، فرزند آن مرحوم درباره پدر خود گفت: جایگاه مهم او در خانواده همیشه حس می‌شد. او مثل یک دوست و راهنمای همیشگی برای بهتر شدن در زندگی و رفتارمان به ما کمک می‌کرد.


شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی هم در سخنانی به این موضوع که «درد را جامعه می‌دهد، درمان نیز هم» اشاره کرد و درد مرحوم قانعی‌راد را درد جامعه دانست که به همان ویژگی مردم‌مداری‌اش بر می‌گردد.


این مراسم با وجود دوستان و همراهان همیشگی مرحوم قانعی‌راد برگزار شد و یکی از دوستانش درباره او گفت: مرگ روشن‌فکر، مرگ جامعه است و ما «قانعی‌راد» در جامعه‌مان کم داریم؛ باید قدر تلاش این بزرگان جامعه‌شناسی را دانست.


فضای این مراسم اگرچه به خاطر غم از دست دادن امین جامعه‌شناسی ایران غم‌آلود بود اما همه درباره فضائل این استاد برجسته صحبت می‌کردند.


روزنامه شرق نیز با همکاری سازمان‌های اسناد و کتابخانه ملی ایران، شماره 3176 روزنامه اش را با عنوان «جامعه‌شناس منتقد» به دکتر امین قانعی‌راد اختصاص داده بود که این ویژه‌نامه در جمع حاضران پخش شد.


همچنین در بیرون سالن هم کتاب‌های استاد قانعی‌راد با عنوان‌های «تبارشناسی عقلانیت مدرن»، «زوال پدرسالاری» و «موانع توسعه ایران» در دید علاقه‌مندان و جامعه‌شناسان قرار گرفته بود.


با گزارش تصویری این مراسم همراه باشید؛


عکس: شکیبا شیرازی تهرانی-عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار