۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ۰۸:۰۸
کد خبر: ۱۹۶۳۷

مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:


25 شهریور 1386
سید مرتضی عسکری مشهور به علامه عسکری پژوهشگر تاریخ اسلام و حدیث شناس در 93 سالگی درگذشت. وی با پژوهش های خود روش های نوینی در تحقیقات اسلامی پدید آورد و آثار گرانبهایی از جمله القران الکریم و روایات مدرستین در سه جلد، عبدالله بن سبا و اساطیر اخری در چهار جلد، خمسون ومئة صحابی مختلق در سه جلد و معالم المدرستین را از خود به یادگار گذاشت.


25 شهریور 1384
جعفر پتگر از استادان معاصر نقاشی و نگارگری فرش و صاحب آثاری از جمله رفوگر، قالی فروشان دوره گرد، قهوه خانه امیرآباد، مکتب قرآن، خانه نقاش، مرغ فروش، از اینجا تا ابدیت و شهریار در 85 سالگی درگذشت.


25 شهریور 1378
جایزه ی مالکوم آدیشه شیا، برای نخستین بار از طرف سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به جمهوری اسلامی ایران به دلیل طرح خدمات مکاتبه یی سازمان نهضت سوادآموزی اهدا شد. همچنین از ایران به دلیل نوآوری در برنامه پس از سوادآموزی و آموزش پیوسته بزرگسالان به ویژه از روش آموزش از راه دور تقدیر به عمل آورد.


25 شهریور 1372
سیدابوالقاسم انجوی شیرازی ادیب و نویسنده ی معاصر و صاحب آثار ارزنده ای چون تمثیل و مثل، بازی‏های نمایشی و سفینه غزل در 72 سالگی درگذشت. وی از 40 سالگی اسناد و میراث فرهنگی مردم کشور را گردآوری و در برنامه های رادیویی اعلام کرد، حاصل این برنامه‏ها، چاپ 10 جلد کتاب از این مجموعه است.


25 شهریور 1359
ارتش بعث عراق به پاسگاه ها و منطقه های مرزی آبادان، رشیدیه و بازرگان حمله کرد.


25 شهریور 1358
قانون استخدام افسران و درجه داران آمریکایی با تصویب شورای انقلاب لغو شد. این قانون در 1322 هجری خورشیدی و در دوره ی نخست وزیری علی سهیلی به امضا رسیده بود.


25 شهریور 1357
زمین لرزه ای به بزرگی 7.7 در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) شهرستان های جنوب خراسان به ویژه طبس را به لرزه درآورد و بیش از چندین هزار کشته و مجروح برجای گذاشت.


25 شهریور 1357
رم ، پاریس ، لندن و فرانکفورت شاهد تظاهرات اعتراض آمیز ایرانیان مقیم آنجا علیه حکومت محمدرضا پهلوی بود.


25 شهریور 1356
روحانیان مبارز ایران اعلامیه ای را علیه رژیم پهلوی انتشار دادند. در بخشی از این اعلامیه آمده است: روحانیان مبارز ایران به منظور درهم شکستن پایه‏های رژیم دیکتاتوری و برقراری عدالت اجتماعی و آزادی، تا سرحد رسیدن به جامعه ی توحیدی، همراه و همگام با ملت مسلمان ایران، به مبارزه پیگیر و خستگی‏ناپذیر خود ادامه خواهند داد.


25 شهریور 1354
قرارداد 54 میلیارد ریالی برای ساخت بزرگترین مجتمع بذری ایران با یک کنسرسیوم ایتالیایی امضا شد.


25 شهریور 1353
المپیک آسیایی در تهران با 36 مدال طلا، 28 نقره و 17 برنز و کسب مقام دوم برای ایران، پایان یافت. در این رقابت ها ژاپن و جمهوری خلق چین به ترتیب مقام های اول و سوم را کسب کردند.


25 شهریور 1321
ویندل ویلکی رهبر حزب جمهوریخواه و رقیب انتخاباتی روزولت به عنوان نماینده ی ویژه ی رییس جمهور آمریکا وارد تهران شد.


25 شهریور 1320
پس از تهاجم ارتش سرخ شوروی از شمال و ارتش انگلیس از غرب و جنوب به ایران و اشغال نظامی کشور در جریان جنگ جهانی دوم، رضاخان پس از 16 سال حکومت مجبور به استعفا شد و فرزند وی محمدرضا پهلوی به سلطنت رسید.


25 شهریور 1285
پس از امضای فرمان مشروطیت و تصمیم‏گیری درباره ی تشکیل مجلس شورای ملی، نخستین انتخابات مجلس شورای ملی در سراسر ایران برگزار شد. نمایندگان دوره ی نخست برپایه ماده ی یکم نظامنامه ی تدوین شده، با رای اصناف، شاهزادگان، علما، تجار و ملاکان انتخاب می‏شدند. این نوع انتخاب با این تصور صورت می پذیرفت که هر صنف و طبقه، بهتر از سایرین، نسبت به مشکلات خود، آگاه است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار